Mikael_L
Huggan, du ska ha typsnittet Isocteur installerat.
Ladda ner det, se till att den heter isocteur.ttf och lägg den i din fontkatalog (där massor av andra .ttf ligger).
Jag vet inte bästa (seriösaste) siten att ladda ner ifrån, men en googling på isocteur.ttf ger en massa träffar.
Kanske denna är bra?
http://fontzone.net/font-details/isocteur

Oavsett är det nog bra att virusscanna filen efter nedladdning, då det ibland har spridits virus genom font-filer.
Jag kan ju maila mitt ex av font-filen också, om du blev väldigt skraj över virus nu ... ;)

Jag har alltså haft exakt samma problem som dig med takstolsboken, så jag bjuder gärna på lösningen då det tog en del tid att finna den ... ;)

• Gilla
huggan
  • Laddar…
Mikael_L
1alexander skrev:
Ser att stöttorna som utformar W är i 2"4, räcker det? Blir det någon skillnad om man går upp i dimension(2"5/2"6)? Ska nämligen med bygga takstolar snart fast lite mindre storlek.
Tittar du på huggans ritning nu då?

Har programmet räknat ut det så så räcker det. :)

Men med sämre virkeskvalitet så kan man behöva öka dimension, med bättre kan man minska.
Sen sätter programmen en minsta virkesdimension också, man bygger inte med en tandpetare någonstans i en takstol även om det skulle råka räcka. Det är bara Nasa och flyplansbyggare som konsekvent hela tiden väljer minsta och lättaste möjliga.

Vad gäller virkeskvalitet så ser jag att huggan valt C14 i sin ritning, det är kvalitetsmässigt standard brädgårdsvirke om man bara avsynat det att det håller hygglig rakhet, inga sprickor, ingen vankant och inte alltför mycket besvärande kvist. Dvs, tar du de finare vanliga reglarna ur en valfri bunt på brädgårn så är det minst C14 i kvalitet - kan man säga.

I huggans ritn kan man också se utnyttjandegrad, i tabellen, kolumn utn, så ser man i procent hur mycket styrkan i den biten är nyttjad. Är det t.ex. bara 50% så ligger man långt ifrån gränsen och kan teoretiskt även gå ner i dimension.

Men detta sista ska man dock vara försiktig med, ty "för stor" dimension kan vara tvunget av andra orsaker, upplagstryck är en sådan orsak. Att man egentligen kan ha mindre dimension, men då blir trycket där två saker ligger mot varandra för hårt att trät deformas just där. En större dim = större area för kraften att breda ut sig på = mindre deformation.

Spikplåtar och sånt begränsar ju också dimension nedåt, för smala bitar går ju inte att spika ihop med tillräckligt stora spikplåtar/tillräckligt många spik.

Men alltså, du behöver inte gå upp dimension (kolla bara att snözonen räcker först), det kostar bara mer och ger tyngre takstol utan någon nytta.

• Gilla
kallun
  • Laddar…
Mikael_L
daugaard skrev:
byggde 12st egna takstolar till mitt garage,spännvidd ca 8m. la typ 20-25 timmar på de och sparade lite över 10 tusen kr på det jämfört med att köpa färdiga. jag tyckte att de va värt det iaf.
Låter nästan lite märkligt, de borde väl inte kostat mer än 15' levererade från en takstolsfabrik?

Själv byggde jag 8 (eller var det 9?) med 4 meters spännvidd, till garaget, det tog nästan lika många timmar som för dig. Två dagar har jag för mig, dvs troligtvis 18-20 timmar.
Jag sparade nästan 2000 spänn mot en offert jag fått, anledningen till att jag byggde själv var naturligtvis inte för att spara 2000:-, utan för att jag klantat mig och inte beställt takstolar i tid så om bygget skulle bli det året var det bara att bygga takstolar själv för att komma igång någon gång. :)

Det är dyrt med spikplåt och godkänd ankarspik, lärde jag mig då ... :)

Jag kollade på huggans ritning. Då jag kommer att använda råsågat virke som jag får av morfar lär det inte vara problem :). Då kan man gå ner till 4" på W och spara in lite på 5". Blir ett intressant projekt.

Huggan; nu funkar det, Tack!!!! :)

Mikael_L skrev:
Låter nästan lite märkligt, de borde väl inte kostat mer än 15' levererade från en takstolsfabrik?

Själv byggde jag 8 (eller var det 9?) med 4 meters spännvidd, till garaget, det tog nästan lika många timmar som för dig. Två dagar har jag för mig, dvs troligtvis 18-20 timmar.
Jag sparade nästan 2000 spänn mot en offert jag fått, anledningen till att jag byggde själv var naturligtvis inte för att spara 2000:-, utan för att jag klantat mig och inte beställt takstolar i tid så om bygget skulle bli det året var det bara att bygga takstolar själv för att komma igång någon gång. :)

Och spikplåt är den enda godkända? eller skulle en ply av god kvalitet som limmas och spikas fungera lika väl?

Mikael_L skrev:
Huggan, du ska ha typsnittet Isocteur installerat.
Ladda ner det, se till att den heter isocteur.ttf och lägg den i din fontkatalog (där massor av andra .ttf ligger).
Jag vet inte bästa (seriösaste) siten att ladda ner ifrån, men en googling på isocteur.ttf ger en massa träffar.
Kanske denna är bra?
[länk]

Oavsett är det nog bra att virusscanna filen efter nedladdning, då det ibland har spridits virus genom font-filer.
Jag kan ju maila mitt ex av font-filen också, om du blev väldigt skraj över virus nu ... ;)

Jag har alltså haft exakt samma problem som dig med takstolsboken, så jag bjuder gärna på lösningen då det tog en del tid att finna den ... ;)
Tackar för det. Är dock utbildad nätverkstekniker så virus kan jag handskas med.

Mikael_L
Thomas_snickare skrev:
Och spikplåt är den enda godkända? eller skulle en ply av god kvalitet som limmas och spikas fungera lika väl?
Konstruktionsplywood är ett helt OK byggelement i konstruktioner. Men många takstolsberäkningsprogram kan inte räkna ut knutarnas konstruktion med plywood. :)

Men det finns inget som helst tekniskt eller konstruktivt hinder mot att använda det istället.

PM'a din mailadress så skickar jag takbok-programmet till dig.

Thomas_snickare skrev:
Från 1950--talet och framåt har utvecklingen gått från laskbrädor med trådspik via plywoodbrickor till dagens spikplåt med ankarspik/ankarskruv.
Rätt dimensionerat fungerar naturligtvis de äldre utförandena lika bra fortfarande. Om de är gjorda enligt Bostadsstyrelsens anvisningar från 1958 eller Byggnadsstyrelsens från 1979 eller Boverkets från 2010-tal ska inte spela någon (praktisk) roll. Det är trots allt samma krav som ställs och uppfylls, bara lösningarna som skiljer i detalj.

Till "stöttorna" eller fackverkssträvorna funkar 45x95 utmärkt i villa/garagesammanhang.

15mm plyfa som skruvas med ankarskruv och lim borde väl hålla minst lika bra som spikplåt? Har sett många äldre konstruktioner som använder 1" brädor istället och även dom konstruktioner där det sätts en 1" på vardera sida om takstolen, istället för 1st 2" tjock stötta blir det två 1" istället om ni förstår :).

Med plyfa istället för plåt behöver du inte använda speciell ankarskruv, vanliga av god kvalitet blir minst lika bra om inte bättre i det fallet.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Har du kollat upp med olika takstolstillverkare vad det skulle kosta .
Oftast kan man få med konstruktions ritning med i offert

Mikael_L skrev:

blev tvungen kolla igen så jag inte lurades, offerten låg på 21tusen exklusive lossning från bil. jag byggde för ca: 11300 spänn, med c24virke, spikplåt och ankarspik o ankarskruv. visste dock inte att man skulle kolla om ankarspik va godkända? så det kanske va det som gjorde att det blev billigt :)

Jag kan avslöja att jag fick en offert igår på 20' plus moms, för 10 st 7 meter spännvidd med 30 graders lutning. en snabb överslags räkning (och då har jag gått upp en dimension) ger en material kostnad på 10' inklusive moms, så nog finns det pengar att spara. För min del blir det att bygga själv - sen är frågan: spikplåt eller limma/skruva ply. Bara spikplåten blir 2000 så det kan löna sig att gå på ply. Sen var leveranstiden väldigt lång så det är ännu ett skäl att bygga själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.