Släktingar som jag ska hjälpa har fått anmärkning på takstegen vid brandskyddskontrollen.
Rekomendationen var en fast takstege, men min undran är vad som gäller om man använder enbart lösa taksteg för bärläkten?

Läste att det då krävs fästpunkter för säkerhetslina med 2m mellanrum.
Takstegen i sig ska ju vara godkännda och fästas enligt monteringsanvisningen.

Något speciellt att tänka på om man istället använder taksteg?

Taksteg för bärläkt är godkänt men exakt vad du behöver ha för taksäkerhetsprylar styrs ju av takhöjd, lutning osv.

Det som du speciellt ska tänka på med lösa taksteg är att stegen skall placeras på en rad, under varandra. Man får inte förskjuta stegen i sidled eftersom det då är lätt hänt att kan missar ett steg och glider av taket.

Thomas Lundquist
Det går utmärkt att förskjuta takstegen vid behov.

Bärlektstegen får under vissa omständigheter ersätta fast tagstege och som en del i uppfyllandet av boverkets regler ingår att montera enligt anvisning. Jag skulle säga att alla monteringsinstruktioner jag sett, har tittat på ett par olika, föreskriver att stegen ska monteras ovanför varandra, på en rad.

Vad gäller TS ursprungliga fråga så såg jag att det endast är ett "bör" krav att ha infästning för säkerhetslina, inte ett skallkrav.

Thomas Lundquist
Det känns inte direkt som en vanlig skorstensbesiktning. Det är inte alltid man kan sätta sotarstegen med glidskydd nästan rakt under skorstenen. Jag har monterat ett flertal kaminer/ imkanaler med besiktningar av sotaren utan krav på fästpunkter för säkerhetslina. Men det här kanske är ett slott :).

Glöm inte glidskyddet längst ner så sotarens stege inte glider iväg.

Nej ingen slott utan fasadhöjden håller sig under 4m ;). Hittade också det var ett bör-krav efter lite studerande.
Tack för hjälpen, då blir det nog bärläktsteg, de finns lagerförda vilket inte takstegar med rätt tillbehör finns lokalt hos oss.

Thomas Lundquist skrev:
Det är inte alltid man kan sätta sotarstegen med glidskydd nästan rakt under skorstenen.
Det finns inga sådana krav. Det jag menar är att stegen ska sitta rakt under varandra. Om du behöver göra detta en bit vid sidan av skorstenen får man sedan montera en gångbrygga för horisontaltransport till skorstenen.

Jag frågade specifikt om detta med stegen vid besiktningen av min egen installation och man var mycket noga med att påpeka att steg som inte sitter på linje blir underkänt.

Thomas Lundquist
Några sådana krav finns inte på norra sidan och troligtvis inte i övrigt heller, nu var det ett år sedan jag installerade en kamin sist.
Det var en vinkelkåk där det är omöjligt att sätta stegen rakt under varandra.
Ska man bygga gångbrygga så bör det även finnas ett räcke till denne så man ej kan kliva ner vid sidan om stegen.
Annars är bryggan meningslös i detta syfte.

Och detta på en enplansvilla?

Dom här godkände mina utföranden med steg som inte satt rakt under varandra..

www.vasbybrosotning.se

Hmm....jag har lite svårt att hitta skrivelserna annat än montageinstruktionerna. Jag tror det beror på att bärläktsteg likställs med tagstegar under vissa förutsättningar och då är det liksom självklart att stegen sitter under varandra.

Att man vid en besiktning godkänner snedsteg ska man nog inte ta som garant för att det är ok.

Jag ringde sotaren innan jag byggde steg etc på mitt tak och fick väldigt tydliga instruktioner om vad som var ok och inte. Vid själva besiktningen var det dock ett större fokus på det praktiska, funkade det bra att komma upp och sota var det ok även om det var 125cm över tak utan platå att stå på etc.

Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Att man vid en besiktning godkänner snedsteg ska man nog inte ta som garant för att det är ok.
Men då har man sitt på det torra, skulle något hända så har dom själva trots allt varit där och besiktigat stegen.

Thomas Lundquist skrev:
Men då har man sitt på det torra, skulle något hända så har dom själva trots allt varit där och besiktigat stegen.
Bumpar en gammal tråd. Men den dök upp när jag googlade så jag fyller på med dagens erfarenheter.

Sotarchefen som var här idag godkände att stegen inte sitter "på rad" ovanför varandra. Det var heller inget snack om takbrygga eller infästningspunkter. Fasadhöjd under 4 meter.

Som fastighetsägare tror jag dock inte att man kommer undan helt och hållet om det nu skulle hända något. Dock borde det ju vara någon form av förmildrande omständighet om man gjort som sotarfirman bestämt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.