Hej,

Har sökt runt lite på forumet ang placeringa av takspottar i kök.
Bifogar en liten bild på ett förslag på hur att placera dessa i vårt nya kök.
Vi kommer inte ha några över skåp. Lampor kommer oxå finnas i köksfläkten över spisen.
Tanken är att ha fyra grupper (enligt strecken) med separata dimmers på varje.
I princip är det en meter mellan spottarna. Räcker det med 20W eller skall man ha 35W.
Har jag tänkt rätt? Kreativa kommentarer önskas.

• takspottar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen älskare av spottar i taket men har just satt upp dubbla 35W i ett duschrum. De lyser inte så väldigt mycket. Så jag tror att du behöver mer än 35W över arbetsbänkarna. Annars räcker det nog med 35W.

I det som ser ut som en gång skulle jag sätta spottarna över det som ser ut som en bänk, så att de får sina ljuskäglor på väggen.

Jag skulle nog också möjligen ta bort den som är lite ensam av de andra fem. Och så tror jag att du ska linjera dem i taket. Som det ser ut nu verkar de bli rakt över möblerna och lite snett i taket. Jag tror att det är bättre at avstånden i taket är exakt lika. Det kommer att se snett ut annars.

Bifogar en 3d bild som kanske ger lite mera info om hur köket kommer bli.

• kok2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kommer du att ha så mörkt golv som på bilden?
jag tror inte att du kommer få ett fullgott allmänljus av spottarna ine ens med 35w

har hört något om en spot per m2 för att få skapligt allmänljus med mörkt golv krävs mer, färg på skåpsluckor och bänkskiva påverkar mycket också.
finns det bel i spiskåpan? annar kommer du stå och skugga så att du inte ser ner i kastrullerna 'jag skulle nog satt den spotten närmare spisen.
jag är ingen jättefan av spottar tycker dom är bäst som punktbelysning tex vid bänkar och dyl
en vanlif plafond tycker jag ger ett behagligare allmänljus inte så skarp
men det är min åsikt...
lycka till bra bel är jätteviktig!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.