13 327 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Takrosett - Fackmannamässigt lamputtag vs Hängande kabel
Hejsan,
Jag skall ha lite takrosetter av gips från "traditionell stuckatur" i Göteborg. De är väldigt detaljerade ända in till den lilla cirkeln i mitten som nätt å jämnt rymmer en utstickande lampkabel och krok. Den har kanske storleken av en cola-kork
Dock påpekar min elektriker att detta ej är fackmannamässigt att bara låta en kabel hänga ut med en DCL-hona, och han vill gärna sätta in en takdosa. Jag vill också gärna hålla mig inom fackmannamässighetens ramar "om möjligt" utan att förstöra takrosetten.
Att såga ut en 14 cm cirkel är ju helt uteslutet. Min fråga: Finns det något sätt att fackmannamässigt hänga ut en lös kabel med en DCL hona eller är det helt emot alla riktlinjer? Man kan ju säkra kabeln i kroken ifall det otänkbara skulle hända och lampan ramlade ner.
Alternativt fräser man in plattan i taket, men då kroken är cirkelns och lampans mittpunkt blir ytterkanten av DCL-kontakten radien på cirkeln, och då blir det ändå kanske ett 8 cm hål som skulle behöva fräsas ut.
Tacksam för tips! Elektrikern kommer på lördag ; )
Jag skall ha lite takrosetter av gips från "traditionell stuckatur" i Göteborg. De är väldigt detaljerade ända in till den lilla cirkeln i mitten som nätt å jämnt rymmer en utstickande lampkabel och krok. Den har kanske storleken av en cola-kork
Dock påpekar min elektriker att detta ej är fackmannamässigt att bara låta en kabel hänga ut med en DCL-hona, och han vill gärna sätta in en takdosa. Jag vill också gärna hålla mig inom fackmannamässighetens ramar "om möjligt" utan att förstöra takrosetten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att såga ut en 14 cm cirkel är ju helt uteslutet. Min fråga: Finns det något sätt att fackmannamässigt hänga ut en lös kabel med en DCL hona eller är det helt emot alla riktlinjer? Man kan ju säkra kabeln i kroken ifall det otänkbara skulle hända och lampan ramlade ner.
Alternativt fräser man in plattan i taket, men då kroken är cirkelns och lampans mittpunkt blir ytterkanten av DCL-kontakten radien på cirkeln, och då blir det ändå kanske ett 8 cm hål som skulle behöva fräsas ut.
Tacksam för tips! Elektrikern kommer på lördag ; )
Här finns en tidigare tråd med precis hur snyggt det blir med ett DCL-uttag mitt i rosetten. Dvs. exakt hur fult som helst.
https://www.byggahus.se/forum/threads/borde-jag-foervaenta-mig-mer-fran-elektrikerna.355492/
https://www.byggahus.se/forum/threads/borde-jag-foervaenta-mig-mer-fran-elektrikerna.355492/
Ja, rosetterna är inte uppsatta ännu, så allt är möjligt än så länge. Dock måste kroken vara helt centrerad, och om då DCL kontakten är en bit bredvid, så blir ju radien på hålet rätt stort. Och de fina detaljerna på denna handgjutna takrosett kommer då gå om intet. Trist om man vill ha en krona med levande ljus i framtiden som enbart behöver en krok t.ex.F falkn skrev:
Ja de är otroligt klumpiga! En mindre bränslecell tar ju tom mindre platsC cpalm skrev:
Men, är det fackmannamässigt OK att göra så? Kan en elektriker med gott samvete lämna detta efter sig och ge garantier m.m..
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Jag skulle koppla in det på gammalt vanligt vis......Är det riktigt utfört så händer ju inget iallafall..
Att delvis bygga in takdosan är inte godkänt. Skall du ta hål för en dosa måste hålet vara så stort att locket kan demonteras.TheJesper skrev:
Ja, det är min uppfattning, även om det är mer av gammal praxis än att det är 100% enligt regelverket. Bl.a. saknas ju t.ex. dragavlastning vid rörutloppet.TheJesper skrev:
Det är just dragavlastningen de hänger upp sig på. Detta är ju dock ingen nyproduktion så undantag kan göras. Vi gjorde likadant i lägenheten vi hade innan. Lampan ska som nämnt hänga i kroken
Självklart kan det göras precis så bra och/eller fackmässigt man önskar. Stå på dig så du får något likt tex cpalm nämnde tidigare det är orimligt att förstöra din rosett pga att någon inte kan göra ett vettigt jobb om så under egna tankar och ev förstånd.TheJesper skrev:
Om vi tänker såhär borde det ju fungera,
Slang från någon dosa I närheten in i rosetten brevid en krok och så drar vi i en rxq typ 3g0.75 från den dosan, dragavlastar I dosan och sen hänger du en kopp över där dom du skarvar kabeln i med wago. Klart
Slang från någon dosa I närheten in i rosetten brevid en krok och så drar vi i en rxq typ 3g0.75 från den dosan, dragavlastar I dosan och sen hänger du en kopp över där dom du skarvar kabeln i med wago. Klart
Ja, han har redan dragit 3 lösa kablar, vet inte om det gör nån skillnad, man kanske kan isolera dem på något fackmannamässigt sätt : ) Ja, jag får föreslå detta så får vi se hur det går...Hojte skrev:
Har för mig att man kan motivera en hel del avsteg med "antikvariska hänsyn", vilket takrosetten lär uppfylla med råge!
Hoppas Du kör med matchande brytare och uttag (där de blir synliga) i det rummet, kanske någon variant av Renova, eller någon bra "retro" - det beror ju lite på vilken epok byggstilen håller, men den rikt dekorerade takrosetten luktar väl närmast sekelskiftet, dvs mycket tidig elektrifiering, och att hitta elmateriel som verkligen matchar det uttrycket och samtidigt är säker enligt dagens standard kan vara riktigt klurigt.
Att stilen är äldre än 30 år betyder inte att den är rätt för alla de olika varianterna som funnits sedan tidernas begynnelse.
Pello, t.ex., typiskt 40-50 -talet skulle se rätt tokigt ut i en sekelskiftesmiljö.
I synnerhet "dimmer" är svårt att få till med gammalt intryck ...
Läs gärna lite på: https://www.sekelskifte.se/page/1860-1900-nyrenassans om stilar och epoker.
Om det inte lyckas att hitta något snyggt skulle jag närmast föredra något trådlöst, helt modernt, för att styra belysningen. Fjärren går att lägga under en tidning när man vill får den riktiga känslan! Alternativt gör en manöverplats med moderna saker som sedan får en liten lucka över sig, den kan sitta så att den är praktiskt tillgänglig för hembiträdet när hon skall duka eller städa, behöver alls inte vara bredvid finentrén.
)
Lycka till!
Hoppas Du kör med matchande brytare och uttag (där de blir synliga) i det rummet, kanske någon variant av Renova, eller någon bra "retro" - det beror ju lite på vilken epok byggstilen håller, men den rikt dekorerade takrosetten luktar väl närmast sekelskiftet, dvs mycket tidig elektrifiering, och att hitta elmateriel som verkligen matchar det uttrycket och samtidigt är säker enligt dagens standard kan vara riktigt klurigt.
Att stilen är äldre än 30 år betyder inte att den är rätt för alla de olika varianterna som funnits sedan tidernas begynnelse.
Pello, t.ex., typiskt 40-50 -talet skulle se rätt tokigt ut i en sekelskiftesmiljö.
Läs gärna lite på: https://www.sekelskifte.se/page/1860-1900-nyrenassans om stilar och epoker.
Om det inte lyckas att hitta något snyggt skulle jag närmast föredra något trådlöst, helt modernt, för att styra belysningen. Fjärren går att lägga under en tidning när man vill får den riktiga känslan! Alternativt gör en manöverplats med moderna saker som sedan får en liten lucka över sig, den kan sitta så att den är praktiskt tillgänglig för hembiträdet när hon skall duka eller städa, behöver alls inte vara bredvid finentrén.
Lycka till!
Du beskriver helt den känsla jag vill få till. Ja man borde ju kunna hävda detta helt klart, att det bör tagas antikvarisk hänsyn : )S Soltorp40 skrev:Har för mig att man kan motivera en hel del avsteg med "antikvariska hänsyn", vilket takrosetten lär uppfylla med råge!
Läs gärna lite på: [länk] om stilar och epoker.
Om det inte lyckas att hitta något snyggt skulle jag närmast föredra något trådlöst, helt modernt, för att styra belysningen. Fjärren går att lägga under en tidning när man vill får den riktiga känslan! Alternativt gör en manöverplats med moderna saker som sedan får en liten lucka över sig, den kan sitta så att den är praktiskt tillgänglig för hembiträdet när hon skall duka eller städa, behöver alls inte vara bredvid finentrén.)
Lycka till!
Jag har kollat på fina brytare i både bakelit och porslin till denna villa från 1919. Det blev lite dyrt om man nu vill ha samma i precis hela huset, men vita renova fick räcka denna gång... dock givetvis med en smartpuck bakom. När trissvinsten kommer får jag byta ut dem... Kanske till denna av porslin (och massa annat) som säljs på Bygfabriken som är löjligt snyggt!
Logga in
Skapa konto