Idag fick vi tillträde till vår nya lägenhet. En välbevarad våning från 1910. Döm av min förvåning när jag ser att takrosetterna i vardagsrummet och matsalen ser ut som - ni vet när man ser bensin eller petroleum på vatten dvs olika färger i blått och petrol. Tänkte vad är nu detta?! Har de satt in takrosetter ala österrikiskt 80-tal? I en annars extremt välbevarad lägenhet.... Men nej, blir upplyst om att de är i original och att det är kopparplåt samt att det var riktigt fint och påkostat år 1910. Lite svag som jag är för sådana saker ändrades min motvilja och tankarna gick från - oh no ta bort herrklubben till oh yes kul med originaldetaljer.

Men, en fråga - känner någon till detta att takrosetter gjordes i kopparplåt och kan förklara lite mer? Är det tex meningen att man ska putsa den där kopparplåten över tre meter upp i luften? Skulle bli så glad för lite upplysningar.

C
Jag har, förvisso extremt enkla, takrosetter i pressad mässingsplåt i min lägenhet från 20-talet.
Tror inte det är tänkt att man skall putsa dem, utan att de skall få patina. Låter som du säger rätt knepigt att hålla på och putsa uppe i taket.

C cpalm skrev:
Jag har, förvisso extremt enkla, takrosetter i pressad mässingsplåt i min lägenhet från 20-talet.
Tror inte det är tänkt att man skall putsa dem, utan att de skall få patina. Låter som du säger rätt knepigt att hålla på och putsa uppe i taket.
Nej, men precis. Det känns nästan livsfarligt att putsa. Men då har dina rosetter mässingspatina antar jag. Har du lust att fota så jag får se? Jag kan fota och lägga upp imorgon.

C
FamiljenL FamiljenL skrev:
Men då har dina rosetter mässingspatina antar jag. Har du lust att fota så jag får se? Jag kan fota och lägga upp imorgon.
Just nu är de nedplockade för renovering, men de var övermålade när jag flyttade in så jag hade ingen aning om att det var mässing innan jag började göra iordning taket och först upptäckte att de var "ihåliga" och sen insåg att det var mässingsplåt.

Tyvärr dröjer det ett tag innan jag kan ta en bild då jag inte bor i lägenheten just nu (veckopendlar normalt).

Ok, ja då är det inte så enkelt.

Här är bilden i vart fall.

Omonterad taklampa med iriserande skiva och synliga elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Den var nydelig!

• Gilla
FamiljenL
  • Laddar…
C
Intressant, det ser ut som att den är emaljerad?
Inte alls som mina.

C cpalm skrev:
Intressant, det ser ut som att den är emaljerad?
Inte alls som mina.
Ja visst ser det ut som någon typ av beläggning, men i verkligheten så ser man att det är 110 år av patina. Finns massor av roliga detaljer kvar i lägenheten, bla radiatorer med tassar. Det är så fint.

FamiljenL FamiljenL skrev:
Ok, ja då är det inte så enkelt.

Här är bilden i vart fall.

[bild]
Enkelisoletade ledare genom oskyddat hål i plåten bör åtgärdas.

TeroM TeroM skrev:
Enkelisoletade ledare genom oskyddat hål i plåten bör åtgärdas.
Vi har byggmöte med elektrikern imorgon så han lär se det. Han är riktigt bra. Men tack för påpekandet.

• Gilla
TeroM
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.