A AndersS skrev:
Nja, vill nog istället påstå att det inte skrivs om de kunniga utan bara när något blivit felaktigt eller dåligt utfört. Och även var du befinner dig större stad eller ute i landet på mindre orter.
Det kommer även nytt material och nya konstruktioner som kräver ny kunskap och metoder.
Så läser man trådarna kan man tro "statistiskt" att över 90 % av utförda arbeten är felaktiga, när verkligheten är det helt omvända och endast ett fåtal procent har brister i utförande (mitt antagande). Elller kanske som min gamla 80-20 % tes, där 80 % är godkänt och 20 % felaktig eller kräver justering för att bli godkänd.
Första kontakten jag hade med en "byggare" jag nu använt några gånger var "du får räkna med att vårt pris troligtvis hamnar 10-20% högre om du frågar flera och vi har ca sex månaders innan vi kan börja". En justering har krävts på tre uppdrag och det var när vi gjorde slutkontroll, jag och "byggaren", och han pekar på skorstenshuven och säger "det där får plåtslagaren göra om".
Men befinner oss inte i närheten av någon större stad.
Det där skulle jag nog vilja säga "nja" till...

Självklart finns det många kunniga och duktiga hantverkare.
Men på dessa går det alldeles för många hantverkare som bara är ute efter dina pengar, noll intresse av att lämna ett arbete efter sig som dom kan vara stolta över. Noll intresse av att göra kunden nöjd även om kunden är beredd att betala extra för det.
Allt skall bara gå fort fort fort. Det som inte syns är det inte så noga med, så fort det inte syns för ögat är det helt ok att fuska.
Det går knappt att få någon att lämna offerter. Det låter alltid bra först och intresse visas men sen dyker man inte upp på avtalade tider, man hör inte av sig.
Skulle dränera om huset och isolera källarväggarna. Offert var lämnad. Jobb var beställt. Tid inplanerad. Men entreprenören dök inte upp och hörde inte av sig. Fick antagligen något lukruativare jobb på annat håll som togs istället. Hade väntat i 8-10 mån på detta. Jag fick börja om med att ta in nya offerter och ställa mig sist i kön igen och fick till slut jobbet utfört efter ytterligare 12 mån.
 
H hakan_o skrev:
Det där skulle jag nog vilja säga "nja" till...

Självklart finns det många kunniga och duktiga hantverkare.
Men på dessa går det alldeles för många hantverkare som bara är ute efter dina pengar, noll intresse av att lämna ett arbete efter sig som dom kan vara stolta över. Noll intresse av att göra kunden nöjd även om kunden är beredd att betala extra för det.
Allt skall bara gå fort fort fort. Det som inte syns är det inte så noga med, så fort det inte syns för ögat är det helt ok att fuska.
Det går knappt att få någon att lämna offerter. Det låter alltid bra först och intresse visas men sen dyker man inte upp på avtalade tider, man hör inte av sig.
Skulle dränera om huset och isolera källarväggarna. Offert var lämnad. Jobb var beställt. Tid inplanerad. Men entreprenören dök inte upp och hörde inte av sig. Fick antagligen något lukruativare jobb på annat håll som togs istället. Hade väntat i 8-10 mån på detta. Jag fick börja om med att ta in nya offerter och ställa mig sist i kön igen och fick till slut jobbet utfört efter ytterligare 12 mån.
Hade själv tagit in offert angående takbytet hos en annan firma men då jag ringde för att ställa frågor om garantin blev svaret att han har mycket att göra och flera utbildningsdagar och jag hör av mig då jag har tid. Så skedde aldrig.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Hade själv tagit in offert angående takbytet hos en annan firma men då jag ringde för att ställa frågor om garantin blev svaret att han har mycket att göra och flera utbildningsdagar och jag hör av mig då jag har tid. Så skedde aldrig.
Nu har plåtdetaljer monterats, när betongdammet sköljdes bort började de droppa på vinden. Hantverkaren rasande och hävdar jag saboterat taket, blev närmast hotfull. Ska komma hit med hela styrkan och se vad jag ställt till med.
 
  • Fuktfläckar på träpanel i taket, indikerar läckage efter plåtdetaljinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotografi av en person i en vind med träpaneler, som speglas i en våt yta med vattenstänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Nu har plåtdetaljer monterats, när betongdammet sköljdes bort började de droppa på vinden. Hantverkaren rasande och hävdar jag saboterat taket, blev närmast hotfull. Ska komma hit med hela styrkan och se vad jag ställt till med.
Har på besiktningsmannens inrådan vattnat taket så vatten rinner utmed takdukens utsida det skall då sluta tätt men gör det inte. Enligt honom skall det vara tätt och inte komma en droppe. Har uppmanats att hålla inne 50000 till besiktning godkänts. Den aktuella firman heter Älggården tak AB
och har enligt alla sidor de bästa omdömen. Finns någon som har personliga erfarenheter av firman i fråga?
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Har på besiktningsmannens inrådan vattnat taket så vatten rinner utmed takdukens utsida det skall då sluta tätt men gör det inte. Enligt honom skall det vara tätt och inte komma en droppe. Har uppmanats att hålla inne 50000 till besiktning godkänts. Den aktuella firman heter Älggården tak AB
och har enligt alla sidor de bästa omdömen. Finns någon som har personliga erfarenheter av firman i fråga?
Nu har firman varit här, han bad om ursäkt ifall han varit otrevlig. Nu kommer inte en droppe vatten in trots idogt sprutande, verkar varit otätt vid spikhålen som nu svällt igen av fukten. Taket verkar tätt och kommer säkerligen att fungera vid normalt bruk. Ska ha klartecken från ingenjören först.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En liten uppdatering, senaste två dygnen har det vräkt ned regn och taket är tätt vad jag kan se. Vad som retar mig mest är uppenbart småslarv som jag vid två tillfällen bad att det skulle åtgärdas men så skedde ej trots firmans löfte. Bortslagna bitar av råsponten vid nocken för att ta ett exempel. Har gått med fuktmätare för trä vid ett tjugotal mätpunkter och all verkar normalt vad jag kan se än så länge.
 
  • Skadat råspont med tydlig spricka och mörkt underlag i takkonstuktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Har försökt få tag i Älggården Tak AB sedan början av juli för att åtgärda läckor och felaktigheter men möts bara av ett mail varje gång, vi kommer inom några dagar. Intresse för att åtgärda bristerna verkar inte finnas efter att firman fått betalt. Det kommer in vatten vid ett par skarvar som inte är helt täta men bara vid kraftiga regn i förening med blåst som pressar upp vattnet i skarven. Även påtalat att några pannor var spruckna och att bitar av råsponten saknades i anslutning till vindskivan.
 
Redigerat:
  • Ledsen
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Har försökt få tag i Älggården Tak AB sedan början av juli för att åtgärda läckor och felaktigheter men möts bara av ett mail varje gång, vi kommer inom några dagar. Intresse för att åtgärda bristerna verkar inte finnas efter att firman fått betalt. Det kommer in vatten vid ett par skarvar som inte är helt täta men bara vid kraftiga regn i förening med blåst som pressar upp vattnet i skarven. Även påtalat att några pannor var spruckna och att bitar av råsponten saknades i anslutning till vindskivan.
Kanske i slutändan blir "bäst" att ta kostnaderna själv för att fixa till det som är felaktigt nu. Tar oerhört med energi och kraft att i det här läget försöka få firman att fixa till efter sig. Man får ta det som en läropeng att aldrig betala hela beloppet förrän hela jobbet är avslutat och klart. Innestående pengar är det enda som locka fram såna här firmor till att färdigställa sina brister.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Kanske i slutändan blir "bäst" att ta kostnaderna själv för att fixa till det som är felaktigt nu. Tar oerhört med energi och kraft att i det här läget försöka få firman att fixa till efter sig. Man får ta det som en läropeng att aldrig betala hela beloppet förrän hela jobbet är avslutat och klart. Innestående pengar är det enda som locka fram såna här firmor till att färdigställa sina brister.
Förmodligen är det så, efter att jag tog in byggnadsingenjör åtgärdades de uppenbara bristerna men det blev väldigt bråttom med att firman skulle ha sin betalning, endast fem dagar efter färdigställandet, han önskade helst betalning samma dag. Har in i det sista väntat med att hänga ut firman Älggården Tak AB med namn men hoppas att det kan ge respons, om inte har det i alla fall gett konsumentupplysning till forumets läsare så i alla fall till någon nytta. Då jag på Krafman läser att firman de senaste åren haft 18 mål angående betalningsförelägganden och 9 allmänna mål är det nog fåfängt att hoppas på någon rättelse. Efter att kontaktat ett flertal gånger de senaste fyra månaderna och varje gång fått svaret, vi kommer om några dagar så inser jag att så inte är fallet. Ska väl vid tillfälle skriva omdömen om företaget på de större recensionssidorna men negativa sådana blir väl inte långlivade.😥
 
Läkten är ditspikad med kamspik mot råsponten utan någon butyltätning mot takduken, har hört att det rekommenderas extra tätning vid takduk då den inte tätar vid spikhålen lika väl som traditionell takpapp. Har haft fuktigare på vinden under hösten än normalt men svårt att säga något bestämt då det regnat i långa perioder och varit extremt fuktigt ute. Någon som har erfarenhet och vet om extra tätning är nödvändigt eller om det fungerar ändå? Vad jag kan se är det tätt och fukten i råsponten ligger på 7-8 procent förutom vid brädan som ligger under den otäta skarven där det går upp till 14 procent. Synligt vatten har bara trängt in vid kraftigt regn och då i kombination med blåst, de har ju misslyckats med att få det tätt vilket man förväntar sig av ett nylagt tak.
 
Redigerat:
B Bitterhetsakademin skrev:
Förmodligen är det så, efter att jag tog in byggnadsingenjör åtgärdades de uppenbara bristerna men det blev väldigt bråttom med att firman skulle ha sin betalning, endast fem dagar efter färdigställandet, han önskade helst betalning samma dag. Har in i det sista väntat med att hänga ut firman Älggården Tak AB med namn men hoppas att det kan ge respons, om inte har det i alla fall gett konsumentupplysning till forumets läsare så i alla fall till någon nytta. Då jag på Krafman läser att firman de senaste åren haft 18 mål angående betalningsförelägganden och 9 allmänna mål är det nog fåfängt att hoppas på någon rättelse. Efter att kontaktat ett flertal gånger de senaste fyra månaderna och varje gång fått svaret, vi kommer om några dagar så inser jag att så inte är fallet. Ska väl vid tillfälle skriva omdömen om företaget på de större recensionssidorna men negativa sådana blir väl inte långlivade.😥
Vet inte om det här kan vara något som fungerar att anmäla till Allmänna Reklamationsnämnden. Löser kanske inget men i bästa fall så fälls dom och andra kan få upp ögonen för deras verksamhet.
 
H hakan_o skrev:
Vet inte om det här kan vara något som fungerar att anmäla till Allmänna Reklamationsnämnden. Löser kanske inget men i bästa fall så fälls dom och andra kan få upp ögonen för deras verksamhet.
Deras utslag är ju blott rådgivande men får se framöver, som reglerna är ska först företaget få åtgärda och vi får väl se om det kommer någon respons efter att jag skriver om honom på nätet. Under de första åren har jag som konsument ett betydligt bättre skydd och ska bara behöva göra troligt att det rör sig om ett ursprungligt fel. Sedan förutsätter det att firman finns kvar och inte hunnit gå i konkurs.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Deras utslag är ju blott rådgivande men får se framöver, som reglerna är ska först företaget få åtgärda och vi får väl se om det kommer någon respons efter att jag skriver om honom på nätet. Under de första åren har jag som konsument ett betydligt bättre skydd och ska bara behöva göra troligt att det rör sig om ett ursprungligt fel. Sedan förutsätter det att firman finns kvar och inte hunnit gå i konkurs.
Ja, det är ju inget dom behöver följa. Men att inget göra för att få stopp på sådana blir ju en slags resignation och dom kan fortsätta obehindrat att lura nästa kund...och nästa...och nästa och inget händer.

Eftersom du har stött på dom och påmint ett flertal gånger under fyra månaders tid och dom vid samtliga tillfällen sagt att dom kommer om några dagar och sen aldrig kommer borde man nog med all rätt kunna säga att dom nu har försuttit sin chans och möjlighet till att rätta till och åtgärda felaktigheterna. Detta skall ju som det så fint heter göras inom "skälig tid".
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Ja, det är ju inget dom behöver följa. Men att inget göra för att få stopp på sådana blir ju en slags resignation och dom kan fortsätta obehindrat att lura nästa kund...och nästa...och nästa och inget händer.

Eftersom du har stött på dom och påmint ett flertal gånger under fyra månaders tid och dom vid samtliga tillfällen sagt att dom kommer om några dagar och sen aldrig kommer borde man nog med all rätt kunna säga att dom nu har försuttit sin chans och möjlighet till att rätta till och åtgärda felaktigheterna. Detta skall ju som det så fint heter göras inom "skälig tid".
Har stött på Älggården Tak AB och deras ägare förnekar att det är något fel att vatten droppar in vid slagregn utan taket är enligt honom i perfekt skick. När jag frågade varför det droppar vatten från två avgränsade områden vid slagregn och dessa alltid håller högre fuktighet än den övriga råsponten blev svaret det är kondens och inget fel, taket är enligt ägaren Dennis Hörling i perfekt skick och lämnas utan åtgärd. Däremot monteras stuprören med falsen utåt efter att besiktningsmannen slagit ner på detta. Det är iofs en ren bagatell och många har falsen inåt av estetiska skäl. Jag har i alla fall dokumenterat allt ingående för att veta var anspråk ska riktas vid eventuella framtida skador. Tyvärr är min hälsosituation sådan att jag knappast har ork att driva situationen vidare och dessutom med en nära anhörigs svåra sjukdom väljer jag att ägna tid åt henne, den tid hon har kvar 😢
 
  • Ledsen
  • Wow
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.