Har sedan ett par veckor hantverkare här för takbyte, mycket har strulat och gjorts galet, nyss kom en hammare ned genom ventilen efter att tappats genom skorstenen. Taket går i vågor men enligt firman är allt som det ska. Hävdar att det är ursprungligt fel de ej kan lastas för, sant är att de två nedersta läktraderna ruttnat delvis och pannorna sjunkit men i övrigt såg det bra ut.
Råsponten var fuktig och jag fick sätta ut hinkar för att fånga det värsta. Underlagsduken fladdrade i regnet vid nocken men det verkar läcka längre ner för det var där vattnet rann ut. Så troligen skadad underlagsduk RAW 530. Pannorna är Bender Palema och lika hållfasta som gips Har påpekat uppenbart slarv som att måla vindskivor med plastfärg på alla sidor utan grundfärg och det rättades. Solen lyser in vid takluckan, de har lämnat mellanrum så plåten knappt täcker pannorna men det är påtalat så vi får se.
Blir till att svälja kostnaden och ta in en besiktningsman efter avslutat arbete, någon som känner en sådan i Eskilstuna trakten som är pålitlig?
Är jag en grinig jävel eller är min oro välgrundad. Till saken hör att min mor avled tidigare i år, kort innan dess bad hon mig ta in hantverkare. Bland det sista hon sade var: det blir nog bra jag litar på dig. Känner jag svikit hennes förtroende.
 
  • En hammare i en öppen ventil i en grön vägg, omgiven av smuts och byggrester, tyder på problem vid takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegeltak med Bender Palema-pannor, vajformigt med byggställning längs takfoten och skorsten i bakgrunden, under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusspringa vid takluckan, träpanel och otätning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskål på ett trägolv omgivet av byggmaterial, används för att fånga vattenläckage från ett problematiskt takbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt.
På mitt tak med mossigt tegel gick det inte att se att det var vågigt.
Byggaren påpekade det när de skulle börja med läkten "det kostar extra att rätta upp, tar nog gubbarna en halv dag"
Jag sa OK då vi gärna ville ha taket rakt.
Slutnotan blev 3000:- mer än offerten, känndes prisvärt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tq in en besiktning redan nu om det ser så illa ut.
 
  • Gilla
L.I
  • Laddar…
Jag har varit uppe på taket igen och det ser värre ut på fotot än i verkligheten. I viss belysning ser det ut som allt går i vågor och i annan belysning ser det obetydligt ut, har kollat rakt framifrån och visst syns det att allt inte är rakt men höjdskillnaden är inte stor om man lägger en bräda ovanpå för referens . Verkar i viss mån vara ett optiskt fenomen. Jag sade att jag ska anlita en opartisk besiktningsman och det var inte populärt men då kom hela styrkan med hantverkare och de har jobbat för fullt och längre än vanligt, kanske för att fixa till de värsta felen.
 
  • Gilla
gejon
  • Laddar…
Satsade 4500 på en besiktningsman som kom hit med kort varsel. Vad gäller taket fick jag väl vad jag beställde då uppriktning inte ingick i offerten. Däremot så slog besiktningsman ner på bristfälliga plåtarbeten som till dels rättades. Mycket småslarv som utslagna bitar av puts som inte åtgärdades. Då ställningen var i vägen när vindskivorna skulle monteras tog de helt sonika vinkelslipen och skar av vad som var i vägen. Ställningsfirman kommer nog ha synpunkter. Tycker att nockpannorna borde täcka mer men orkar inte bråka mer. De sista veckorna har varit en prövning. Brunt tak med våt nockpanna där en del av takets plåtarbete syns. Tydliga spår av regn på takytan under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
widdde och 3 till
  • Laddar…
Hur kan läkten ruttna på 2 veckor ?
 
Kanske uttryckte mig otydligt, avsåg att läkten på det 47 år gamla taket som rivits var rutten på ett par ställen.
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Magnus E K
Är det synvilla eller är det svart nockband på rött tak?
 
Snarare bruna pannor och svart band men i relation till allt annat jag upplevt under två veckor av renovering är detta en bagatell och bara en estetisk avvikelse. Men jag håller med det var inte idealiskt.
 
Har idag fått besked från besiktningsmannen som underkänner takfirmans lösning runt skorstenen. Deras lösning sägs hålla 8-10 år som bäst medan fackmannamässigt utförande sägs hålla 40 år. Har tagit upp det med firman som ska åtgärda enligt norm så det värsta verkar ordna sig. Den rimliga lösningen är att fräsa ett spår runt skorstenen och där driva in en bockad plåt som avleder regnvatten. Bättre hade måhända varit att från början fräsa ett bredare spår och knacka in plåten och mura på så det blir garanterat tätt. Arvodet till besiktningsmannen får ses som väl använda pengar.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Har idag fått besked från besiktningsmannen som underkänner takfirmans lösning runt skorstenen. Deras lösning sägs hålla 8-10 år som bäst medan fackmannamässigt utförande sägs hålla 40 år. Har tagit upp det med firman som ska åtgärda enligt norm så det värsta verkar ordna sig. Den rimliga lösningen är att fräsa ett spår runt skorstenen och där driva in en bockad plåt som avleder regnvatten. Bättre hade måhända varit att från början fräsa ett bredare spår och knacka in plåten och mura på så det blir garanterat tätt. Arvodet till besiktningsmannen får ses som väl använda pengar.
Hade liknande problem med byte av tak för några år sedan. Tjafs med byggfirman om slarv, hafs, ej fackmannamässiga arbeten, saltade fakturor o.s.v.
Tog dit en bes.man under pågående jobb. Firman var inte uppdaterad på sina egna branschregler.
Det var en lokal firma på lilla orten...såna som man alltid skall välja för att slippa undan problem...
 
H hakan_o skrev:
Hade liknande problem med byte av tak för några år sedan. Tjafs med byggfirman om slarv, hafs, ej fackmannamässiga arbeten, saltade fakturor o.s.v.
Tog dit en bes.man under pågående jobb. Firman var inte uppdaterad på sina egna branschregler.
Det var en lokal firma på lilla orten...såna som man alltid skall välja för att slippa undan problem...
Tråkigt att du också haft problem, verkar vara lite av ett lotteri att hitta bra hantverkare. Innan jag började med taket gav expansionskärlet av öppen typ upp. Ville ha det ombyggt till slutet system och anlitade Bravida. Bad hantverkaren att tappa systemet via värmepumpens avtappning istället för bottenventilen i kombipannan eftersom den sitter fast. Det ville han inte utan tog fram stora skiftnyckeln. Givetvis fick han inte tätt utan det droppade. Pluggade med ett lock utan gängtape och åtdraget med handkraft. Sa att jag fick betala för att få det lagat om detta inte höll. Hade lågtrycks system med 8 mvp och han drog upp till 25 mvp så ett element började läcka. Tog inget ansvar utan jag fick själv åtgärda den skit firman ställt till med. Men bra hantverkare finns, hade en här som gjorde rörjobb och resultatet är perfekt tio år senare.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tråkigt att du också haft problem, verkar vara lite av ett lotteri att hitta bra hantverkare. Innan jag började med taket gav expansionskärlet av öppen typ upp. Ville ha det ombyggt till slutet system och anlitade Bravida. Bad hantverkaren att tappa systemet via värmepumpens avtappning istället för bottenventilen i kombipannan eftersom den sitter fast. Det ville han inte utan tog fram stora skiftnyckeln. Givetvis fick han inte tätt utan det droppade. Pluggade med ett lock utan gängtape och åtdraget med handkraft. Sa att jag fick betala för att få det lagat om detta inte höll. Hade lågtrycks system med 8 mvp och han drog upp till 25 mvp så ett element började läcka. Tog inget ansvar utan jag fick själv åtgärda den skit firman ställt till med. Men bra hantverkare finns, hade en här som gjorde rörjobb och resultatet är perfekt tio år senare.
Tyvärr är det inte ett dugg svårt att hitta dåliga hantverkare. Dom verkar finnas precis överallt. Men dom bra som vet vad dom håller på med och tar ansvar dom får man leta länge efter.
Verkar ha blivit en praxis numera att man själv ska åtgärda en massa saker efter att hantverkaren är "klar". Det är stor synd o skam att det blivit så.
Mina nya vindskiveplåtar på nya taket monterades med vanliga monteringsskruv av plåtslagaren. Jag påpekade det och sa att det håller ju inte tätt så där får jag snart byta brädorna igen. Inga problem sa snickaren, aldrig någon som har klagat på det. Jag köpte själv farmarskruv med gummipackning och bad plåtslagaren byta. Då visade det sig att han dragit dit dom med alldeles för högt moment på skruvdragaren så gummipackningarna på skruvarna stack ut i slamsor utanför skruvhuvudena. Jag sa att jag fixar det själv nu, en plåtslagare som inte förstår att man skall använda farmarskruv och sen inte förstår hur den skall monteras vill jag inte ha på mitt tak. Jag köpte ännu fler farmarskruvar och fick klättra runt själv och fixa det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Tyvärr är det inte ett dugg svårt att hitta dåliga hantverkare. Dom verkar finnas precis överallt. Men dom bra som vet vad dom håller på med och tar ansvar dom får man leta länge efter.
Verkar ha blivit en praxis numera att man själv ska åtgärda en massa saker efter att hantverkaren är "klar". Det är stor synd o skam att det blivit så.
Mina nya vindskiveplåtar på nya taket monterades med vanliga monteringsskruv av plåtslagaren. Jag påpekade det och sa att det håller ju inte tätt så där får jag snart byta brädorna igen. Inga problem sa snickaren, aldrig någon som har klagat på det. Jag köpte själv farmarskruv med gummipackning och bad plåtslagaren byta. Då visade det sig att han dragit dit dom med alldeles för högt moment på skruvdragaren så gummipackningarna på skruvarna stack ut i slamsor utanför skruvhuvudena. Jag sa att jag fixar det själv nu, en plåtslagare som inte förstår att man skall använda farmarskruv och sen inte förstår hur den skall monteras vill jag inte ha på mitt tak. Jag köpte ännu fler farmarskruvar och fick klättra runt själv och fixa det.
Kunniga hantverkare är ett utdöende släkte som förtjänar att äras. De som vetat något har varit nära pensionsåldern. Hade i samband med det läckande expansionskärlet hit hantverkare för att åtgärda fuktskador. Hade spontat virke av rätt dimension men de skruvade dit brädor i stället. 25 mm glipor i kanterna och flera sprickor på grund av för hård åtdragning av skruvarna. Ringde arbetsledaren och påtalade detta varpå han svarade: det är inget jävla dansgolv. Firman fick inga vidare recensioner av mig.
 
  • Wow
hakan_o
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Kunniga hantverkare är ett utdöende släkte som förtjänar att äras. De som vetat något har varit nära pensionsåldern.
Nja, vill nog istället påstå att det inte skrivs om de kunniga utan bara när något blivit felaktigt eller dåligt utfört. Och även var du befinner dig större stad eller ute i landet på mindre orter.
Det kommer även nytt material och nya konstruktioner som kräver ny kunskap och metoder.
Så läser man trådarna kan man tro "statistiskt" att över 90 % av utförda arbeten är felaktiga, när verkligheten är det helt omvända och endast ett fåtal procent har brister i utförande (mitt antagande). Elller kanske som min gamla 80-20 % tes, där 80 % är godkänt och 20 % felaktig eller kräver justering för att bli godkänd.
Första kontakten jag hade med en "byggare" jag nu använt några gånger var "du får räkna med att vårt pris troligtvis hamnar 10-20% högre om du frågar flera och vi har ca sex månaders innan vi kan börja". En justering har krävts på tre uppdrag och det var när vi gjorde slutkontroll, jag och "byggaren", och han pekar på skorstenshuven och säger "det där får plåtslagaren göra om".
Men befinner oss inte i närheten av någon större stad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.