D
Hej,

Kan man lägga takplåt lite mer omlott än täckbredden?

TP 20 har en täckbredd på 105 cm om jag bara vill ha 180 cm kan jag då lägga plåtarna med överlapp så jag slipper kapa utmed?

P
D Derbyboy skrev:
Hej,

TP 20 har en täckbredd på 105 cm om jag bara vill ha 180 cm kan jag då lägga plåtarna med överlapp så jag slipper kapa utmed?
Ja det kan du men det kan bli lite synligare med skarven testa dig fram..
Tänk på att inte använda vinkelslip vid kapning..

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ja det kan du, men kan bli lite skillnad utseendemässigt där det är dubbelt med plåt blir det såklart tjockare.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack,

Tänkte lägga läkt på takstolarna. Ska det vara cc 40 eller cc60 på lökten. Läkt kör jag 45x70

D
Tack,

Ser ut som jag kan köra cc 60 å andra sidan ska jag inte ha något undertak (råspont) utan jag tänkte lägga bärlökten direkt på takstolarna.

P
D Derbyboy skrev:
Tack,

Ser ut som jag kan köra cc 60 å andra sidan ska jag inte ha något undertak (råspont) utan jag tänkte lägga bärlökten direkt på takstolarna.
Jag skulle satt den i botten och i toppen och därefter delat in det jämt, har du tänkt på konsensdroppet?

D
Tänkte spänna upp bison säkerhetsduk under tagstolarna

P
D Derbyboy skrev:
Tänkte spänna upp bison säkerhetsduk under tagstolarna
Är det inte bättre ha den på takstolarna och sedan bärläkten på det?

• Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
D
Jo jag skulle ju bättre kunna utnyttja utrymmet mellan stolarna. Dock blir stolarna bara 145 höga så det är ju inte mycket.

Sätter jag under takstolarna kan jag vänta och se om jag verkligen får problem med kondens. Dessutom blir det lättare att byta om det skulle gå hål.

Fast du har nog rätt. Lägger jag det över så får jag lättare att leda ut vattnet från förrådet.

P
Lägg den på takstolarna du kommer ångra dig annars..

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hej,

Visst kan du det!

Jag skulle istället fundera på att dra ut taket maximalt, du kan kanske få ett ordentligt taköverhäng och en skyddad plats för en vedstapel eller nått annat som mår bra att vara under tak utomhus.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Lägg den på takstolarna du kommer ångra dig annars..
På takstolarna men under bärläkten så att bärläkten bildar luftspalt under plåten?

D
F fribygg skrev:
Visst kan du det!

Jag skulle istället fundera på att dra ut taket maximalt, du kan kanske få ett ordentligt taköverhäng och en skyddad plats för en vedstapel eller nått annat som mår bra att vara under tak utomhus.
Så hade jag kunnat göra om det var längden, nu är det bredden och det kommer inte så klokt ut att dra ut det för mycket. Kan ha fel dock.

Dessutom har jag en annan byggnad att förhålla mig till.

P
D Derbyboy skrev:
På takstolarna men under bärläkten så att bärläkten bildar luftspalt under plåten?
Ja du häftar på den direkt på takstolens överram sedan klämmer du den med bärlakterna och sedan din fina plåt på det så har du ett bra tak…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.