2 845 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Takplåt läcker spikar lossnat
Vi har ett äldre torp där plåten läcker då klockspikar släppt och krupit ut. Planen är att byta taket och åtgärda underliggande skador men har inte möjlighet att göra det i nu i år. Vad kan vi göra för att inte förvärra tillståndet på taket? Presenningar känns inte som ett pålitligt alternativ då man inte har kontroll över vind och vatten. Har läst i någon tråd om att använda farmarskruv i dalen sätta tät blindnit för att täta hålen men att aluminium och stålplåt inte är en bra kombo. Att tätmassor inte håller utan släpper. Jag bedömmer att ca 20% av klockspikarna släppt. Taket byttes av tidigare ägare för kanske +30 år sedan om man räknar på när han fysiskt kunde ha gjort det. Finns det någon som har ett bra förslag på vad man kan göra tills vi kan åtgärda taket ordentligt?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Jag antar då att reglarna eller läkten som klockspikarna sitter i är för dåliga, för ni har provat att driva ner dom uppstickande spikarna?
Testa först med skruv (kraftigare än skruven) och bricka. Om inte det drar, ta då så lång skruv och bricka att det fäster i råsponten eller takbrädorna. Det gör inget om pappen punkteras om taket snart ska läggas om. Likaså stålskruv mot aluminium, klarar sig fint till omläggningen.
Testa först med skruv (kraftigare än skruven) och bricka. Om inte det drar, ta då så lång skruv och bricka att det fäster i råsponten eller takbrädorna. Det gör inget om pappen punkteras om taket snart ska läggas om. Likaså stålskruv mot aluminium, klarar sig fint till omläggningen.
Om plåten i övrigt är hel så är de bara att dra ut spikarna och ersätt med farmarskruv med tätningsbricka! Går snabbt och ger ett mycket bättre resultat än att sätta presseningar, borde egentligen alla som har spikat plåttak göra i förebyggande syfte.
Det finns ingen läkt att spika i. Troligen spikat i åsarna eller kanske det ligger en planka på åsarna. Det finns heller ingen papp under, man kan se från vinden att det är spåntak.S Spikrätaren skrev:Jag antar då att reglarna eller läkten som klockspikarna sitter i är för dåliga, för ni har provat att driva ner dom uppstickande spikarna?
Har sökt långa farmarskruvar, om man nu ska skruva i toppen, men hittar inte så långa.
Plåten verkar vara någorlunda ok med tanke på ålder. Men inte alltid helt plan i toppen där spikarna suttit. Det har väl rykt lite i plåten kan jag tänka mig. Jag har sökt långa farmarskruvar men hittar inte så speciellt långa.J Jävligtlat skrev:
Du behöver inte använda farmaskruv. Är syftet att hålla plåten på plats enbart något år så använd vanlig träskruv med längd och tjocklek som drar bra tillsammans med lämplig bricka.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det finns ingen läkt att spika i. Troligen spikat i åsarna eller kanske det ligger en planka på åsarna. Det finns heller ingen papp under, man kan se från vinden att det är spåntak.S Spikrätaren skrev:Jag antar då att reglarna eller läkten som klockspikarna sitter i är för dåliga, för ni har provat att driva ner dom uppstickande spikarna?
Har sökt långa farmarskruvar, om man nu ska skruva i toppen, men hittar inte så långa.
Tack för tipset.S Stubai skrev:
Jag har varit och kollat på torpet. Klockspikarna går att plocka ut med fingrarna. Packningen var hård och spröd. Jag tyckte att klockspikarna var i kortaste laget med sina 60mm mätt från spikskallen. Med packning och bricka och avdrag för spetsen blev det bara 45mm kvar att fästa i underliggande trä. Det ligger TP20 på taket där klockspikarna är spikade i toppen.
Oftast brukar det räcka med 100mm skruv då skruv behöver mindre att bita i än spik.A Agustiflora skrev:Det finns ingen läkt att spika i. Troligen spikat i åsarna eller kanske det ligger en planka på åsarna. Det finns heller ingen papp under, man kan se från vinden att det är spåntak.
Tack för tipset.
Jag har varit och kollat på torpet. Klockspikarna går att plocka ut med fingrarna. Packningen var hård och spröd. Jag tyckte att klockspikarna var i kortaste laget med sina 60mm mätt från spikskallen. Med packning och bricka och avdrag för spetsen blev det bara 45mm kvar att fästa i underliggande trä. Det ligger TP20 på taket där klockspikarna är spikade i toppen.
Men någon enstaka gång har jag köpt ännu längre träskruv med platt skalle och flyttat över packningen från vanlig farmarskruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vettig sprayfärg till pulverlackerad stålram.
Färg, Måla & Tapetsera -
9 av 19 testade tätskikt läcker – ett sticker ut som bäst i test
Artikelkommentarer -
Nyinstallerade diskho av VVSare läcker vatten. Hur felanmäla?
Kök -
Diskmaskin läcker från vänsterkanten
Vitvaror -
Varför åker spikar ut?
Byggmaterial & Byggteknik