Y
lerteglet närmar sig sitt slut på mitt magasintak. Frågan är vad man ska byta till.

Sitter och räknar lite på huduvmaterialets kostnad.

* TP45 0,6mm plåt kostar säg 153kr kvadraten. * 237 kvadrat = 36261kr
* Monier Jönåker Protector 2.0 kostar 88,5kr kvadraten på Bauhaus. * 237 kvadrat = 20974,5kr

Takplåt skulle kosta 15286kr mer om man baserade på dessa priserna.

* Pannor - Mer förlåtande till lite skevt tak. Tystare vid regn.
* Takplåt - lättare vikt. snö och skit fastnar inte.

Magasinet i sig bör tåla viktökningen. Men eftersom alla lägger takplåt så måste det ju finnas fördelar jag
inte tänker på, såsom kanske att takplåt vore mer lättlagt så ifall jag tar in firma så blir dom klara snabbare?

Varför bör jag överväga takplåt som är dyrare?

Microkatten
Vad är det för fel på lerteglet som du redan har?

Y Yrrol skrev:
lerteglet närmar sig sitt slut på mitt magasintak.
Vad menar du med detta? Det finns hus i Sverige som har lertegel som legat sedan 1500-talet, lertegel tar inte slut. De kan spricka, få tråkig algpåväxt (som dock kan tvättas bort), vara svåra att komplettera mm. Betongpannor har däremot en ganska begränsad livslängd, räkna inte med mer än 40 år.

L
Vid taktegel kan det tillkomma bärläkt , med tanke på att ditt är slut så , många meter , iof ska plåt skruvas i något , hur är måttet från nock takfot , går det att få plåten i en längd ,
som dom säger , är ditt totalt slut eller

Y
Nej totalslut är det väl inte. Men jag har några skadade zoner då bärläkten gett vika efter läckorna och har slut på reservpannor. Tycker det känns dumt att lyfta av, läkta om, och lägga på gammalt tegel som jag inte kan finna ersättare till.

En annan byggnad har teglet börjat flisa sönder. Tänker att min höga magasinbyggnad kunde få nytt tak, rädda lite tegel och ta till den lägre mer lätthanterade byggnaden.

Redigerat:
Det finns förvånansvärt mycket gammalt lertegel kvar på byggnadsvårdsaffärer, begagnatlager och liknande ställen, men det kan naturligtvis innebära en del extrajobb. att hitta det. En mycket duktig takläggare i Göteborg som jag fick hjälp av vid ett tillfälle (rätt länge sedan nu), hade en otroligt bra koll på var gamla pannor fanns. Mot bakgrund av vad du berättar kan det givetvis vara en bra idé att koncentrera det lertegel som är helt.

Jag tycker inte det är välbetänkt att lägga betongpannor på en hög magasinsbyggnad. De har som jag skrev tidigare alldeles för kort livslängd. Plåt är nog enda vettiga alternativet i det fallet. Dock tycker jag att du skall välja en annan typ än trapetskorrugerad plåt. Den ser oerhört tråkig ut och åldras inte särskilt snyggt. Pannplåt (inte taktegelimiterande plåt) ser mycket diskretare ut och kan läggas direkt utan bärläkt. Den finns i kvalitéer med lång livslängd. Den har mycket längre tradition än trapetskorrugerad plåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.