Byggahus.se
Hej!
Det är så att jag märkte i vintras att mitt papptak läcker in en aning :( Nu måste jag laga detta. Mitt hus har platt tak endast några få % lutning. Pappen på ser ok ut men har "lite små-bulor" på sig. Anledningen att det läcker in tror jag är att det samlas vatten på taket som ej rinner därifrån för det är en "bula" i vägen.

Jag funnder att lägga ny papp över den gamla, över detta område, jag vet inte riktig vad det läcker så jag tänkte lägga ca 5kvm.

Hu går jag då tillväga?

Tack på förhand

MVH/Dadde
 
Undras om det är bra att lägga en laglapp... skulle nog lägga helt nytt.
Mataki5000 är den enda (vad jag vet) som är godkänd för låga taklutningar, lätt att jobba med, självklistrande skarvar. Skarvar "på andra ledden" svetsas enkelt med varmluftsblås. Kostar runt 100:-/m2.
Kolla www.mataki.com, där finns allt du behöver veta, instruktioner osv.
Buy quality -cry once ;)
 
  • Gilla
Almir FFL
  • Laddar…
Om du kan så lägg plåt istället, speciellt eftersom du har så liten lutning på taket !! Papp är dessutom inte så snygg.
 
Plåt ska du definitivt inte lägga om du har dålig lutning, bandtäckt plåt klarar ner till 3 graders lutning, papp kan du bygga bassäng med om du vill............(vid riktigt låga lutningar rekommenderas dock entreprenadprodukterna inkl. hantverkare som vet hur det utförs)
 
Jag var i samma läge och undrade samma sak (ta bort gamla pappen eller ej). Svaret är "ja, det går iofs, men då kan du inte inspektera skicket på underliggande taket".
Jag tog det säkra för det osäkra och rev bort pappen och det var tur!
På den tillbyggnaden där det INTE hade regnat in så hittade jag en genomrutten planka och rev upp runt omkring till torrt och omurket. Slutade att jag fick byta drygt en fjärdedel av takplanken, en hel takbjälke och delar av tre andra.

På tal om det, om jag betalt det där extra tillägget på husförsäkringen på 500 kr/år så hade jag kunna suttit i trädgården och druckit drinkar medans någon annan fixade det hela. Bra idé i god tid innan man öppnar taket för säkerhets skull.

 
Crebel skrev:
På tal om det, om jag betalt det där extra tillägget på husförsäkringen på 500 kr/år så hade jag kunna suttit i trädgården och druckit drinkar medans någon annan fixade det hela. Bra idé i god tid innan man öppnar taket för säkerhets skull.
Vilket bolag och vilket tillägg?
 
Jag har min villaförsäkring hos IF och har en försäkring som heter villaExtra... eller nå't sån't... ::) kostar 550:--/år. Den ska vad jag förstår täcka t ex om taket börjar läcka in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.