Byggahus.se
Är tvungen att göra ngt åt mina golv. lacken sönder riven av hundar och stolpskotten som lagt in golvet har spikat i noten. i ett golv som ej varit helt torrt. behöver ej nämna hur fucked up det är.
vad tror ni är bästa lösning att få golvet spik fritt för att kunna skjuta ihop det.
följande alternativ har jag kommit på.

1: vinkelslip och slipa bort skallen på spiken, sen koben
2: från grunden öppna och knacka golvet uppåt?
3: svetsa på ngt på spiken och sen köra med glidhammare, men vet ej om det går att göra säkert. lär täcka med svets duk och vara väldigt försiktig.
4: har ni något bra lösning??

om vi antar att jag får upp golvet, är det till fördel att köra igenom rikt och plan hyvel.
effektivt sätt att få bort lack och jämna till det. sen när det väl ligger på plats så kanske man får slipa det på plats iaf?? eller vad tror ni?

Beror ju lite på tjocklek och hur mycket marginal du har till sponten att slipa på. Slipa tjock lack är erkänt jobbigt. Du lär få lite fogsprång om du hyvlar innan läggning, men i övrigt blir det ju en bra yta om du hyvlar utan att slipa. Går ju att finputsa sprången för hand med hyvel :sweat:.
Upptagning sker nog bäst med litet fint bräckjärn. Först lyfta hela brädan 5-10 mm sedan dra spiken med koben från ovansidan med mellanlägg mot brädan. Spikutdragare funkar bäst på plana ytor, tror du slår sönder sponten mer med spikutdragare än genom att lyfta med bräckjärn.