Hej!
Vi har en tillbyggnad/kallförråd som sedan vi flyttade in har läckt in vatten. Tidigare har det gått en skorsten/plåtrör från bottenvåningen som fört ut varmluft från en fd. bastu.

Här har jag nu tagit bort röret och byggt igen hålet i taket. Det var rejält förstört runtomkring.

Nu har jag börjat lägga underlagspapp men funderar lite kring hur jag ska göra upp mot väggen?
Nästa lager som blir ytpapp hade jag tänkt lägga högre upp mot väggen. Sedan tänkte jag även lägga en plåt på vägg och ner mot takpappen.

Väggen består av lättbetong så det är inte det lättast att skruva fast plåt eller reglar i den.

Hur hade ni gjort?

• Bilden visar ett delvis renoverat tak vid en vägg av lättbetong. Underlagspapp är lagt; en konstruktion för att täta mot väggen ses där ett plåtrör tidigare fanns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Hej!
Vi har en tillbyggnad/kallförråd som sedan vi flyttade in har läckt in vatten. Tidigare har det gått en skorsten/plåtrör från bottenvåningen som fört ut varmluft från en fd. bastu.

Här har jag nu tagit bort röret och byggt igen hålet i taket. Det var rejält förstört runtomkring.

Nu har jag börjat lägga underlagspapp men funderar lite kring hur jag ska göra upp mot väggen?
Nästa lager som blir ytpapp hade jag tänkt lägga högre upp mot väggen. Sedan tänkte jag även lägga en plåt på vägg och ner mot takpappen.

Väggen består av lättbetong så det är inte det lättast att skruva fast plåt eller reglar i den.

Hur hade ni gjort?
Man får tänk på hur vatten rinner: Så att lägga pappen mot väggen (under/bakom panelen) och en plåt sen verkar som en god ide: viktigt att det inte kan komma vatten bakom plåten, tex genom att lägga den bakom panelen eller ev spåra in den.

Skulle eventuellt lagt en vinkelplåt under underlagspappen först... Vik upp ytpappen hela vägen och sätt en 28x70 impregnerad regel utanpå med försänkt lättbetongskruv. Förborra regeln och skruva försiktigt. Då har du att fästa sista plåten i.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Man får tänk på hur vatten rinner: Så att lägga pappen mot väggen (under/bakom panelen) och en plåt sen verkar som en god ide: viktigt att det inte kan komma vatten bakom plåten, tex genom att lägga den bakom panelen eller ev spåra in den.
Kruxet är att det inte har suttit någon panel på väggen. Men jag skulle kanske kunna sätta någon vertikal panelbräda över plåt och papp. Men då spika den i fasaden direkt? Fasaden består som sagt av lättbetong :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
S SrednaNosslin skrev:
Hej!

Hur hade ni gjort?
Det syns lite dåligt, men det är takfoten som är grå/blå och inte fasaden.
Jag skulle ju också kunna ta bort den understa brädan på takfoten för att komma åt att sätta takpappen under den. Där borde det ju inte komma in så värst mkt vatten/fukt.
Svårt att hitta en plåt som går hela vägen upp. Annars hade det kanske varit optimalt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.