Vi bygger ett vindskydd till hästarna och kommer att lägga råspont mest som ljudisolering vid regn. Hästarna vill ogärna stå direkt under plåten vid kraftigt regn enligt tidigare erfarenhet. Nu undrar jag om det behövs takpapp på en konstruktion som är så öppen både uppåt och neråt. Det finns ju ingen isolering eller något annat under som är fuktkänsligt. Det kommer så klart att bli strö och bärläkt under plåten.

/Mats

Kanske kan ni överväga plåt som är belagd med "kondensskydd/kondensfilt" på undersidan. Jag har byggt ett uthus med TP20 plåt som är belagd med det på undersidan. Jag upplever den som mycket tystare vid regn och dessutom droppar det aldrig något på insidan.

Man spar ju en hel del tid när man slipper råspont och/eller underlagsduk under plåten.

Kan ni inte skippa takplåten då? Det är ju plåten som låter mest. Ni skulle kunna köra råspont med en rejäl ytpapp på

Anledningen till att vi bygger ett nytt vindskydd är till stor del att slippa skotta taket i tid och otid då det gamla var helt felbyggt/underdimensionerat ur den synpunkten. Nu har vi i och för sig byggt efter normen men tak ska ju skottas ändå. Med ett plåttak så åker ju snön ner av sig själv i emellanåt. Med bara takpapp så skulle snön förmodligen ligga kvar hela vintern.

Tak med kondensskydd är så klart en idé och blir kanske inte dyrare än råspont. Problemet är väl om det inte fungerar tillräckligt bra avseende ljudet. Vad gör man då? Skruva loss det och sätta upp råspont i efterhand känns inte så lockande. På gamla vindskyddet var några bås försedda om inte med råspont så ändå bräder mellan plåt och hästar. Några andra bås hade bara plåt och där ville inte hästarna stå när det regnade.

Vet inte varför jag vill slippa takpappen men det är väl dels en kostnadsfråga. Vindskyddet är 14 meter långt. Men å andra sidan dämpar väl pappen ljudet en aning den också. Men ur fuktsynpunkt borde det väl inte vara något problem. Där vi bor tycker jag inte det blir särskilt mycket kondens under plåten. Och när det händer är det ju luftigt så det borde torka rätt snabbt. Eller är jag helt ute och cyklar?

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.