R
Hej,
Har en 10m2 friggebod som ska ha antingen tegel eller betongpannor. Betongpannan väger ca 4,7kg och teglet 2,8kg. Klarar taket 36kg/ m2 om jag väljer betongpannor?

Du måste ju ha dimensionerat för betydligt tyngre när det gäller snölasten.

R
friggeboden är en byggsats så jag antar att man tänkt på det från början isåfall?

Ja, kör du på betong om du vill det är ingen fara.

R
ok tack

R
vet nån också hur tjock råsponten är på en friggebod? Behöver veta det för att veta hur pass lång spik jag ska köpa för att fästa läkten. Jag vill ju tex inte att spiken kommer igenom taket för då syns de på insdian.

Det går ju inte att säga säkert förstås men det är nog ingen kioskvältare om det är 17mm råspont.

P
Det rekommenderas ibland att pappspiken bör gå igenom råsponten för att inte träet ska "pumpa" ut spiken. Om man lägger papp och följer den rekommendationen spelar det nog mindre roll om även läktspiken går genom råsponten. Om man vill följa den rekommendationen på ett tak där undersidan av råsponten är synlig kan man ju dock diskutera.

R
ok, 17mm tack

R
de blev tegel. Vet nån om de finns bra klossar/pinnar som man kan ha som mallar när man lägger tak framöver? Dvs nått man lägger mellan varje ströläkt när man spikar dit dessa, istället för att mäta in varje ny läkt man lägger, samt en mall som man lägger ut för nedersta raden?

Roland112 skrev:
de blev tegel. Vet nån om de finns bra klossar/pinnar som man kan ha som mallar när man lägger tak framöver? Dvs nått man lägger mellan varje ströläkt när man spikar dit dessa, istället för att mäta in varje ny läkt man lägger, samt en mall som man lägger ut för nedersta raden?
Såga till egna pinnar i valfri tjocklek och antal.:D

Roland112 skrev:
Menar du att du vill köpa en färdig mall? Alla tak är ju olika och att såga till en överbliven bit ströläkt att använda som mall är ju inte direkt rocket science?

Roland112 skrev:
... istället för att mäta in varje ny läkt man lägger, samt en mall som man lägger ut för nedersta raden?
Första bärläktens läge beror på taklutningen.
Och läktavståndet anpassar man till takfallets längd.
På en liten frigga är det nog enklast att lägga ut en rad pannor först, så ser man vilket avstånd som blir bäst.
Sedan kan man kapa till ett par tolkar i rätt längd.

Annars finns anvisningar för allt detta i
http://www.monier.se/fileadmin/bu-files/se/downloads/pdf/Monteringsanvisningar_SE/MATB_SWE_web.pdf
(om det gäller Vittinge tegel)

Men du måste ju lika förbenat räkna/mäta ut vilket läktavstånd du skall ha.

Och jag ser inte riktigt fördelen med den där mojängen.
Använd en tolk av bärläktens 25x38 eller vad den är.
Lägg den mot den nedre läkten.
Lägg nästa läkt så den vilar på tolken.
Spika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.