Vi har ett hus i Ytterskärgården, byggt på 30-talet med Helvalmat mansardtak. Vi lade om taket för 28 år sedan med enkupigt Vittinge lertegel. Teglet är fäst med Vittinges egen takpannekrok och nockpannorna är spkade med genomgående spik.

Ni till problemet, på senare år har pannor blåst ner vid varje storm. Antalet är inte stort men pannorna är svåra att lägga tillbaka på grund av takets form och husets höjd.

Är det så att hålen i läkten har glappat upp med åren så att problemet kommer att bli värre och värre?

För att komma åt att byta pannorna behöver man kunna röra sig på taket och för det krävs en utbildad klättrare.
Stege är inget alternativ och byggställning når man inte ifrån.

Jag har ringt till flera takfirmor men de är inte intresserade av så så jobb som dessutom kräver båtresor. Så nu saknas 5 Nockpannor sedan stormen i januari 2019.

Hur många blåser ner i stormen imorgon?

Det är absolut inte OK med saknade nockpannor. Nockpannor ska vara fastsatta med klockspik i en nockbräda, inte i läkt. Saknas nockbrädor så är takläggningen felaktigt gjord. Nockbrädan ska dessutom vara tillräckligt hög för att ge fäste för spiken. På ett valmat tak ska det dessutom finnas nockbrädor även i skärningarna mellan gavel- och långsidesplanen. Klen tröst efter 28 år tyvärr. Korrekt fastsatta nockpannor blåser inte ner, utan att pannorna först har gått sönder. Det är naturligtvis lite jobbigt att lägga tillbala nya nockpannor. Man får skapa sig en väg via läkten genom att lyfta undan pannor. Inte svårt men naturligtvis inget för äldre.

• Gilla
sebost
  • Laddar…
Jag utryckte mig felaktigt då det har blåst ner både vanliga pannor och nockpannor. Det är givetvis nockbrädor på alla ställen det sitter nockpannor och dessa sitter med det du kallar klockspik. Takpannekrokarna går ju inte att fästa i nockpannorna.
Det du skriver att de inte blåser ner är felaktigt, Stormen i början Januari 2019 mätte som mest 38m/s i byarna ute på ön.

Men du har helt rätt i att det är frustrerande att inte kunna få taket återställt. Att inte hitta någon som gör det trots att vi betalar fullt för arbete och resa osv.

Redigerat:
  • Gilla
nyrrol
  • Laddar…
Jag uttryckte mig naturligtvis felaktigt. Jag borde skrivit att jag aldrig varit med om att nockpannor av den sorten blåst ner. Jag har själv Vittinge enkupigt tegel på mitt hus i Blekinge skärgård, där det kan blåsa ganska bra också. Men då är det klarlagt att det inte beror på felaktigt underarbete. Lösningen tror jag är att fästa nockpannorna med flera spikar. Jag skulle borra två hål till, ett i varje ände.

Skulle inte skruvar hålla fast nockpannorna bättre än spik ?

• Gilla
stilofunk
  • Laddar…
Vi har visserligen fått kraftigare vädersvängningar men om det förklarar varför frekvensen av nerblåsta pannor öka. Inga blåste ner på 90-talet eller 00-talet men nu har det blåst ner pannor flera år i rad.
Men till ditt svar, det vore en bra idé att slå i ytterligare en spik. Och idag finns det dessutom Nockskruv som borde lösa problemet.
Tyvärr finns det väl ingen bättre fastsättning till de vanliga pannorna och det kräver dessutom omläggning av alla pannor.

Mitt problem att att få någon att åta sig uppdraget.

• Gilla
Andreas Hjerne
  • Laddar…
I Skåne ser man ofta fastmurade nockpannor, varför bara där?

stilofunk stilofunk skrev:
I Skåne ser man ofta fastmurade nockpannor, varför bara där?
Det hänger nog ihop med att det är betydligt vanligare med murade stommar i Skåne.

Är krokarna som håller de vanliga pannorna slagna genom bärläkten? Förr använde man mycket ståltråd för att fästa vanliga pannor.

De sitter spikade genom bärläkten. De som lossnat sitter alla på den nedre delen av taket där lutningen är mellan 60 grader.

Då hjälper nog bara en extra ståltråd som är dragen runt bärläkten som finns nedanför.

Välj koppartråd!
Rostfria infästningar!
Prata med Gotländska takläggare om saken!

Enkupigt Vittinge är superfint men tråkigt nog så är det kvalitén på läkten som dimensionerar livslängden på tak idag!
Är de fästa med vanliga stålspik så är det nog också dax att byta till rostfritt

Koppartråd i pannornas ränndalar najar fast pannorna och håller påväxt borta

Gotlänningarna vet hur en klick bruk håller pannor på plats

• Gilla
Hannu55
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.