2 032 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Takmonterad projektor i källaren (stream TV och Netflix) - förslag
Hej forumet,
Jag har lovat ungarna en projektor till gillestugan. Nu börjar löftet bli gammalt och tjatet mer frekvent.
Säljarna har lämnat en bioduk i gillestugan. De hade en portabel projektor vilket är smidigt om man inte har barn som har sönder ALLT. Det finns fungerande MESH-nätverk i rummet.
Jag behöver sätta upp en projektor i taket som inte åker i backen så lätt. Vi saknar TV idag, barnen kollar på mobilerna liksom min fru. Vi har heller ingen TV-antenn i huset. Projektorn ska kunna spela upp från mobilen.
1) Jag behöver köpa en projektor av OK kvalitet för takmontering (avstånd till vägg 2-4 meter beroende på vart i taket den mnteras)
2) Kan man koppla in någon dong för att kunna streama mobil / TV4 / svtplay?
Eller hade ni gjort på något annat sätt? Jag tittar inte själv så det krävs inte hög kvalitet. Budget runt 10K
Jag har lovat ungarna en projektor till gillestugan. Nu börjar löftet bli gammalt och tjatet mer frekvent.
Säljarna har lämnat en bioduk i gillestugan. De hade en portabel projektor vilket är smidigt om man inte har barn som har sönder ALLT. Det finns fungerande MESH-nätverk i rummet.
Jag behöver sätta upp en projektor i taket som inte åker i backen så lätt. Vi saknar TV idag, barnen kollar på mobilerna liksom min fru. Vi har heller ingen TV-antenn i huset. Projektorn ska kunna spela upp från mobilen.
1) Jag behöver köpa en projektor av OK kvalitet för takmontering (avstånd till vägg 2-4 meter beroende på vart i taket den mnteras)
2) Kan man koppla in någon dong för att kunna streama mobil / TV4 / svtplay?
Eller hade ni gjort på något annat sätt? Jag tittar inte själv så det krävs inte hög kvalitet. Budget runt 10K
Bästa svaret
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
En dongel i all ära men om jag var du så hade jag skaffat en Apple TV (modell HD/4K)
Då har ni appar till alla streamningstjänster, mycket smidigare än att casta med mobil.
Tänk även på att du behöver nån form av högtalare kopplade till projektorn med, ja de flesta har någon form av inbyggd högtalare men de är i nivå med att spela upp ljud från telefonen.
Då har ni appar till alla streamningstjänster, mycket smidigare än att casta med mobil.
Tänk även på att du behöver nån form av högtalare kopplade till projektorn med, ja de flesta har någon form av inbyggd högtalare men de är i nivå med att spela upp ljud från telefonen.
Tack @RalleB då blir det Apple TV!R RalleB skrev:En dongel i all ära men om jag var du så hade jag skaffat en Apple TV (modell HD/4K)
Har du något förslag på projektor?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
JVC gör bra projektorerÅlsten Bromma skrev:
https://www.hembiobutiken.se/produk...386380-jvc-dla-nz500-4k-d-ila-laserprojektor/
Sedan en duk från tex euroscreen
https://www.hembiobutiken.se/produk.../300430-euroscreen-loke-tab-tension-react-er/
Att fixa projektor med skapligt ljud är halvkrångligt. Inga bra färdiga lösningar tycker jag. Gör det enkelt och köp en stor TV istället.
Du hittar 85” för 10k eller 98” för 20k. Klart med ljud och bild som klarar omgivningsbelysning.
Jag är inne på min 3e projektor. Projicerar ca 90”, sitter 3,5m ifrån. När den ger upp så blir det TV istället.
De AndersM länkar till (troligen ironiskt) är topnotch, tarvar ett extrem filmintresse av den som betalar.
Du hittar 85” för 10k eller 98” för 20k. Klart med ljud och bild som klarar omgivningsbelysning.
Jag är inne på min 3e projektor. Projicerar ca 90”, sitter 3,5m ifrån. När den ger upp så blir det TV istället.
De AndersM länkar till (troligen ironiskt) är topnotch, tarvar ett extrem filmintresse av den som betalar.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tack för er hjälp.
Det blev en raptor-projektor (eftersom vi bara har wifi i källaren) en Apple TV och ljud via AirPlay till Sonos sound bar. Bättre än förväntat.
Notan blev ca 20.000 kr + elektrikerjobbet.
Kolla jacket elektrikern satte in, sex uttag! Alla ungar kan ladda mobilerna samtidigt 😻
Det blev en raptor-projektor (eftersom vi bara har wifi i källaren) en Apple TV och ljud via AirPlay till Sonos sound bar. Bättre än förväntat.
Notan blev ca 20.000 kr + elektrikerjobbet.
Kolla jacket elektrikern satte in, sex uttag! Alla ungar kan ladda mobilerna samtidigt 😻
Tack, smart! Jag glömde skriva att väggen där duken sitter rymmer garderober så det går tyvärr bara att ha en takhängd duk. Annars hade vi gått på ditt förslag 🙌L largab skrev:Att fixa projektor med skapligt ljud är halvkrångligt. Inga bra färdiga lösningar tycker jag. Gör det enkelt och köp en stor TV istället.
Blir det inte väldigt mycket latency (delay) på ljudet via AirPlay? Eller går det att justera i Apple TVn?
Annars sitter ju soundbaren, om än bakvänt, väldigt nära projektorn så du skulle kunna tappa ut ljudet med kabel från proj direkt istället..
Annars sitter ju soundbaren, om än bakvänt, väldigt nära projektorn så du skulle kunna tappa ut ljudet med kabel från proj direkt istället..
Tack för bra input.Lifeshine skrev:
Vi stänger av projektorljudet och kör allt ljud från soundbaren. Det blir bra. Men vi är inte kräsna . Med AppleTV blir det ingen lagg/delat vad vi märker (Bluetooth).
Det hade varit ännu bättre att ha ljudet framifrån men det går inte att montera den så då rummet är avdelat med ett draperi.
Klicka här för att svara