Tjena, jag har lamputtag i min lägenhet enligt den nya standarden. Dilemmat är dock att det är omöjligt att använda kroken till lampan på bilden bland annat.

Går inte heller placera lampan bredvid på ett snyggt sätt.

För att lösa detta har jag gjort följande:

Ta bort utanpåliggande dosan som själva ”uttaget” sitter i, och sedan använt befintliga hål för att fästa bottnen till lampan. Därefter har jag monterat den som vanligt & lagt uttaget löst mellan tak & lampa.

Jag undrar över:

Får man krasst sätt göra på detta viset som privatperson, eller räknas det som fast installation?

Jag tänker att risken finns att en ledare skulle hoppa från den lösa kontakten, vad är er åsikt om denna lösningen generellt?

Tänker att det är värt att nämna att jag både stänger strömbrytare, säkring & kontrollmäter innan jag arbetar med detta.
 
  • Vit lamputtagsdosa monterad på en ljusgrå vägg med en synlig krok och sladden hängande utan ansluten lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takmonterad spotlight utan synlig installation mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med lösa kablar och utanpåliggande dosa borttagen, bredvid en svart lampbas med omonterad krok på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en lös elektrisk kopplingsdosa med oanslutna kablar framför ett lamputtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är det så att du varken får göras så eller kan göra så för det är fel.

Lampan är dubbelisolerad enligt märkskylten. Då får inte de enkelisolerade ledarna från taket fram till lamputtaget komma i kontakt med lampans yttre metalldelar. Det anses vara ett allvarligt fel att göra så.

Synar man armaturen närmare ser det även ut att finnas enkelisolerade ledare internt i armaturen som ligger an mot metallhöljet. Det är fel, det är något som är fel med denna armatur. Är den runda delen möjligen gjord i plast?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
P Planet2 skrev:
Dilemmat är dock att det är omöjligt att använda kroken till lampan på bilden bland annat.
Ja, för att lampan inte var ett lämpligt köp till krok. Du skulle kunnat satt lampan på annan plats på taket med sladd till uttaget.

P Planet2 skrev:
Får man krasst sätt göra på detta viset som privatperson, eller räknas det som fast installation?
Du får byta uttaget till ett likvärdigt, men inte ta bort eller göra en fast installation.
 
  • Gilla
Planet2
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr är det så att du varken får göras så eller kan göra så för det är fel.

Lampan är dubbelisolerad enligt märkskylten. Då får inte de enkelisolerade ledarna från taket fram till lamputtaget komma i kontakt med lampans yttre metalldelar. Det anses vara ett allvarligt fel att göra så.

Synar man armaturen närmare ser det även ut att finnas enkelisolerade ledare internt i armaturen som ligger an mot metallhöljet. Det är fel, det är något som är fel med denna armatur. Är den runda delen möjligen gjord i plast?
Yes tack för info, då är det bara att återställa uttagen som de var & köpa ny armatur / sätta den bredvid med längre ojordad kabel imellan
 
S sjoelund skrev:
Ja, för att lampan inte var ett lämpligt köp till krok. Du skulle kunnat satt lampan på annan plats på taket med sladd till uttaget.



Du får byta uttaget till ett likvärdigt, men inte ta bort eller göra en fast installation.
Den följde med från tidigare bostad men då vet jag, kommer att återställa & montera bredvid eller köpa en lampa som passar bättre.

Tack så mycket!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr är det så att du varken får göras så eller kan göra så för det är fel.

Lampan är dubbelisolerad enligt märkskylten. Då får inte de enkelisolerade ledarna från taket fram till lamputtaget komma i kontakt med lampans yttre metalldelar. Det anses vara ett allvarligt fel att göra så.

Synar man armaturen närmare ser det även ut att finnas enkelisolerade ledare internt i armaturen som ligger an mot metallhöljet. Det är fel, det är något som är fel med denna armatur. Är den runda delen möjligen gjord i plast?
Vad är det som är fel igentligen, att det är en kontakt direkt på från taket, så har det gjorts i urminnes tider. Armaturen är dubbelisolerad och det har även andra inte varit men en kontakt som gömts under kåpan mot taket. Ett rackarns tjafs om "" det får man inte göra om man inte är elektriker """ OM det skulle vara en elektriker som ska göra det, så finns det inte så många elektriker i hela landet för att utföra dom jobben.
 
Jag vet inte hur jag kan förklara det bättre. Eftersom armaturen är dubbelisolerad så ska den ha dubbel isolering mot sitt hölje i metall. Det får den inte med de enkelisolerade ledarna som kommer från taket. Dessa behöver i så fall isoleras ytterligare.

Även armaturen i sig det suspekt ut.

Jag tycker armaturen är olämplig. I Sverige använder vi lamputtag och då bör handlarna också sälja armaturer som stöder detta. Det är tydligen vanligt med lösa sladdar från taket på kontinenten.
 
  • Gilla
Planet2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.