I
Hej,

Vi bor i ett 70-talshus som tidigare hade ett rör upp på taket för avloppet. Nu när taket byttes ut valde takläggaren att sätta en, som de kallar det, tryckutjämnare på vinden i stället. De sa inget om det, men vi märkte att efter att man spolat brummar det lite på vinden.

Givetvis har jag nu varit en sväng upp på vinden och tittat på den:

Tryckutjämnare installerad på vinden, omgiven av isoleringsmaterial och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta bra eller dåligt? Ska den brumma? Bör jag begära att takläggaren gör något ingrepp även nu när taket är färdigt?

Finden är i stort fuktfri även om det finns lite påväxt här och var.

• Gilla
vatten08
  • Laddar…
sk. vakumventil som tillåter att luft sugs in i röret men inte omvänt att det blåser upp på vinden och kan tex. användas när man är kopplad till kommunal avlopp.

Är det däremot enskild avlopp typisk med 3-kammarbrunn och infiltrering/markbädd så är det fel lösning och röret skall då gå igenom taket så att gaser och luft kan pysa ut genom röret med hjälp skorstensverkan av uppvärmningen när röret går igenom huset - röret får då inte sluta öppet mitt på vinden då det kan snabbt bli mögelproblem av all fuktig luft som kommer från avloppssystemet.

Suget den skapar gör att det inte luktar avlopp i huset om det finns småläckor i muffarna till sanitetsporslinet och diskbänken, minska på lukten i 3-kammarbrunnen och vidare att det drar luft genom infiltreringsrören och syresätter bädden - 80-90% av avloppets 'BOD'¹ omsätts i infiltreringen/markbädden och för att det mesta skall försvinna till att bli koldioxid i slutändan så behövs luftsyre, annars blir det kvar som till slut död biomassa som aldrig försvinner (tänk torvet i torvmosse, som kan vara > 1000 år gammalt) och fyller igen alla porerna i bädden mycket snabbare än när bädden är luftat..

Missar man på sådant och det sitter en vakumventil istället så kan infiltreringen/markbädden börja lukta och absorberingen av avloppsvatten snabbt bli sämre och det blir stående vatten i infiltreringsrören (vilket räcker för att kommunen skall underkänna avloppet) efter 10-20 år medans välluftat så kan det hålla 20 - 50 år.

Det är som tandborstning - gör man det noga sedan barnsben så håller tänderna hela livet, skiter man i det så har man lösgom efter 30 år fyllda... och därmed kan det vara rätt fatalt om man sätter en vakumventil istället för rör genom taket om man ha en klassisk enskild avlopp med 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd med kanske mer än halverad kvarvarande livslängd i infiltreringen/markbädden, som inte upptäcks förrän efter ett antal år.

¹ BOD = biologisk syreförbrukning.

• Gilla
Mike Andersson och 4 till
  • Laddar…
S
Dom där ventilerna är bara skit när dom sitter i kalla utrymmen. Våran frös fast i öppet läge och bolma ut fuktig luft i minst en hel vinter, hade myyyycket mögel efter det.

Hade aldrig accepterat en sån lösning på ett nytt tak…

• Gilla
cotillion och 6 till
  • Laddar…
I
Detta skulle vara en Purus som tydligen var en finare modell och generellt ska det fungera bra i hus som är kommunalt anslutna vilket vi är.

Men takläggaren har sagt att man kan byta ut till rör om man önskar, dock ska man tänka på att det blir ytterligare en genomföring i duken då vilket ökar riskerna för läckage.

Inga konstigheter, en vanlig vakuumventil till avlopp. Titta till den varannat år eller nått så inte membranet har spruckit.

Men inte fan ska den brumma?

• Gilla
KyJ och 1 till
  • Laddar…
I
Fast jag har aldrig behövt kolla något avloppsrör på 15 år, varför börja nu? Låter ändå som att det är en förhöjd risk.

Jag lever efter filosofin att plocka bort så många todos som möjligt. Risken finns att man glömmer något och plötsligt kostar det både pengar och framförallt tid. Det blir nog ett rör genom taket ändå.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
Fast då får du kolla att det inte läcker där.

• Gilla
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
S
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett 70-talshus som tidigare hade ett rör upp på taket för avloppet. Nu när taket byttes ut valde takläggaren att sätta en, som de kallar det, tryckutjämnare på vinden i stället. De sa inget om det, men vi märkte att efter att man spolat brummar det lite på vinden.

Givetvis har jag nu varit en sväng upp på vinden och tittat på den:

[bild]

Är detta bra eller dåligt? Ska den brumma? Bör jag begära att takläggaren gör något ingrepp även nu när taket är färdigt?

Finden är i stort fuktfri även om det finns lite påväxt här och var.
Du har ju redan svarat på din egen fråga. Det brummar. Det är antagligen membran eller ventil som vibrerar, när det suger in luft. Testa att spola (och töm ut avlopp) i tvättställ, diskbänk osv. Testa överallt.

Man har använt rör i alla tider för att det är bäst (antagligen).

Jobbet blev enklare för takläggaren..

Jag valde att ta bort en sådan i samband med takbyte, just på grund av risken för skador om den hakar upp sig.

Takläggarna använde den här lösningen:

Låter lite märkligt att ändra till en sämre lösning, även om det förvisso är så att en genomföring i taket också kan läcka..

• Takpanna med flexibel slang och genomföring, finns i flera färger, från S:T Eriks. Skorsten och stege syns också mot en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Sånna här ventiler ska installeras på platser som är lättillgängliga för inspektion och underhåll (purus egna ord) och enligt det lilla jag läst om dessa från "generella" branchregler så ska dom monteras i uppvärmda utrymmen.

Det nr #3 beskrev är inte ovanligt.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vad ingick i offerten för takbytet? Den lösning han gjort nu är ju billigare än att dra det igenom taket (även om det inte är så mkt pengar på ett helt takbyte).

• Gilla
Lilla selma
  • Laddar…
I
Stefan N Stefan N skrev:
Fast då får du kolla att det inte läcker där.
Absolut, vinden behöver kontrolleras oftare och mer noggrant de första åren, men därefter planerar jag att återgå till det vanliga schemat, det vill säga att en gång om året lysa upp varje fack och se så att inget märkvärdigt har tillkommit.

Genomföringen ökar förstås risken något, men den är mycket liten, och så länge den inte läcker under de första åren har den en mycket lång livslängd.

Ventilen är däremot en mekanisk komponent med ett klart snävare åldersspann, där vissa nämner 5–10 år. En kall vind kan påverka den negativt, och den kräver därför en tätare och mer detaljerad kontroll än en genomföring, framförallt efter några år. I detta fallet sitter den lite komplicerat till och redan nu har vi uppenbarligen ett "problem" som ingen verkar förstå sig på, inte ens takläggaren.

Valet känns ganska enkelt nu.

• Gilla
Jyskare
  • Laddar…
I
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Jag valde att ta bort en sådan i samband med takbyte, just på grund av risken för skador om den hakar upp sig.

Takläggarna använde den här lösningen:

Låter lite märkligt att ändra till en sämre lösning, även om det förvisso är så att en genomföring i taket också kan läcka..
Ja precis, det är något sådant de så fall sätter, tydligen skulle det vara väldigt smidigt och säker lösning även om det såklart alltid finns risker.

https://www.benders.se/globalassets...psluftare-Betong_Halmall_24-04_3sidor_WEB.pdf

I
D Dublin skrev:
Vad ingick i offerten för takbytet? Den lösning han gjort nu är ju billigare än att dra det igenom taket (även om det inte är så mkt pengar på ett helt takbyte).
Det var inte specificerat på den nivån men takläggaren har inge problem att byta, det är tydligen snabbt gjort för dem.

Byt bort vacuumventilen till avluftning genom taket.

Det är större risk att vacuumventilen hänger sig i öppet läge på vintern än att takgenomföringen börjar läcka.

• Gilla
Leif So och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.