5 954 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Takläggare täcker för fönster och går på semester
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Märkliga svar minst sagt i tråden. Så en takläggare får betee sig hur som helst med olika arbetsmetoder som stör och försämrar hyresgästernas livsstil som är helt onödiga (minst sagt). Och som det går absolut inte kolla upp några som helst arbetsrutiner och reglement på som inte är tillåtna för takläggare. Utan de flesta i tråden menar på att det är hyresvärdens jobb att kunna takläggarnas jobb. Helt beroende på vad som står i deras kontrakt att det är helt i sin ordning att dra in tjärpapp som luktar burnout- däck inkl täcka för fönsterna i flera månader. Ni menar på att detta är skrivet som ett avtal emellan takläggar branschen och kunden att det är så man ska göra sitt jobb?
Gör ni likadant om ni hade ett pvt ägt hus och man ponerar att de enda fönsterna ni har är just de övertäckta
Jag föväntade mig mer svar i stil med att kontakta deras fack, bransch, eller arbetsmiljöverket
Jag inser att det är en av några tillvägagångssätt att kontakta värden som sen får driva ärendet
Nu vill jag egentligen veta om takläggarna har begått fel i sina arbetsmetoder och åtgärder och värden är så vitt jag vet ingen licenserad takläggare som kan svara för det. Jag vill ha en giltig motivering varför man täcker för fönsterna när man kunde bara ha täckt av runt om fönstrena med preseningen som tydligen ska skydda ifrån regn.
Jag kan iaf knappast se en bra förklaring för det. Fönsterna är inte trasiga. Det är taket som är trasigt.
Sen att man väljer att lägga in en rulle stinkande tjärpapp och eller flikar av det så det inte ventileras iom tillräcklig luftutsläpp känns långt ifrån korrekt arbetsrutin
Jag vet inte exakt vad såna här fönster heter men de ligger alltså inte monterade i våg med taket eller är utstickande. De är infällda i taket, typ så här :
https://www.bildtagg.se/bild/7yeoiuatn9zahsj06svqp3or
Gör ni likadant om ni hade ett pvt ägt hus och man ponerar att de enda fönsterna ni har är just de övertäckta
Jag föväntade mig mer svar i stil med att kontakta deras fack, bransch, eller arbetsmiljöverket
Jag inser att det är en av några tillvägagångssätt att kontakta värden som sen får driva ärendet
Nu vill jag egentligen veta om takläggarna har begått fel i sina arbetsmetoder och åtgärder och värden är så vitt jag vet ingen licenserad takläggare som kan svara för det. Jag vill ha en giltig motivering varför man täcker för fönsterna när man kunde bara ha täckt av runt om fönstrena med preseningen som tydligen ska skydda ifrån regn.
Jag kan iaf knappast se en bra förklaring för det. Fönsterna är inte trasiga. Det är taket som är trasigt.
Sen att man väljer att lägga in en rulle stinkande tjärpapp och eller flikar av det så det inte ventileras iom tillräcklig luftutsläpp känns långt ifrån korrekt arbetsrutin
Jag vet inte exakt vad såna här fönster heter men de ligger alltså inte monterade i våg med taket eller är utstickande. De är infällda i taket, typ så här :
https://www.bildtagg.se/bild/7yeoiuatn9zahsj06svqp3or
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Du är förlåten, när man är upprörd och lite arg så tänker man inte helt klart. Kontakta din värd. I all välmening, glädj dig till att taket kommer bli fint
Inte ett dugg konstiga svar. Välkommen till verkligheten! Slarviga hantverkare växer på träd tyvärr. Tråkigt att dom ställer till med problem och att ni hyresgäster hamnar i kläm men som sagt, inte mycket att göra än att informera ägaren.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Det är nog ni som inte tänker helt klart ifall jag vill gå via andra vägar att tillgodose mig korrekt informationI InsidersUnited skrev:
Det isig betyder inte alls att jag kan driva ärendet, utan det betyder att jag har goda till fullkomliga skäl och bevis att de inte skött sitt arbete på rätt sätt som sen kan överlämnas till hyresvärden som kan i sin tur klaga till takläggarna. Det var det jag ville få info om
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jo det är jättekonstiga svar.. Om vi ponerar att takläggarna vill skydda fönstrerna ifrån löst material som kan trilla ner (inget kan trilla upp enligt våra fysiska lagar iaf) så är fönsterna redan skyddade iom att dom är infällda. Inkl att det kvittar eftersom om nåt rasar ner ifrån takknocken och sidan av taket. Ramlar det nog mer 100% mer sannolikt ner på någon otursfågel på gatan, vägen nedanför rätt ner i palletJonatan79 skrev:
Som många skriver så är det inte du som anlitat takläggaren. Det är husägaren som handlat upp det. Eftersom du bara hyr bostaden så får du förstås parata med husägaren. Sannolikt har takläggaren skäl för att täcka, gissningsvis vill hen vara helt säker på att det inte läcker in regnvatten i huset när hen är iväg.
Om du är upprörd över detta så kan man ju tänka sig vad du skulle tyckt om att få bostaden vattenskadad..
Om du är upprörd över detta så kan man ju tänka sig vad du skulle tyckt om att få bostaden vattenskadad..
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
K Kentaclinta78 skrev:Jo det är jättekonstiga svar.. Om vi ponerar att takläggarna vill skydda fönstrerna ifrån löst material som kan trilla ner (inget kan trilla upp enligt våra fysiska lagar iaf) så är dom redan skyddade iom att domär infällda. Inkl att det kvittar eftersom om nåt rasar ner ifrån takknocken och sidan av taket. Ramlar det nog mer 100% mer sannolikt ner på någon otursfågel på gatan, vägen nedanför rätt ner i pallet
Om du tittar på bilden ovan så finns det skäl att täcka för den vågrätta takdelen som de har slitigt upp plåten på mot fönster infästningen. Vad de kunde istället göra var att inte ens slita upp den plåtdelen eftersom de börjar uppifrån taknocken och ner på sidan att lägga nytt tak vilket de börjat på nån meter. De kunde ev ha lagt en ramp där som lutar några få grader och sen täcka över den inkl sidorna med vätskydd. De kunde ha monterat en längre lugg (en kåpa) ochså över fönsterna så vatten rinner över. De kunde ha valt helt andra metoder innan de tog semester. De gjorde det enklaste att täcka över fönstret helt så vattnet inte regnar in och att det helt enkelt bara rinner av ovan på preseningenNissens skrev:
Som många skriver så är det inte du som anlitat takläggaren. Det är husägaren som handlat upp det. Eftersom du bara hyr bostaden så får du förstås parata med husägaren. Sannolikt har takläggaren skäl för att täcka, gissningsvis vill hen vara helt säker på att det inte läcker in regnvatten i huset när hen är iväg.
Ja, hantverkare måste få tiden att gå ihop, annars går de med förlust helt enkelt. Skulle tro stt hen prioriterar att lägga tid på själva takläggningen i första hand, och sannolikt tycker husägaren också att det är rätt.K Kentaclinta78 skrev:Om du tittar på bilden ovan så finns det skäl att täcka för den vågrätta takdelen som de har slitigt upp plåten på mot fönster infästningen. Vad de kunde istället göra var att inte ens slita upp den plåtdelen eftersom de börjar uppifrån taknocken och ner på sidan att lägga nytt tak vilket de börjat på nån meter. De kunde ev ha lagt en ramp där som lutar några få grader och sen täcka över den inkl sidorna med vätskydd. De kunde ha monterat en längre lugg (en kåpa) ochså över fönsterna så vatten rinner över. De kunde ha valt helt andra metoder innan de tog semester. De gjorde det enklaste att täcka över fönstret helt så vattnet inte regnar in och att det helt enkelt bara rinner av ovan på preseningen
Men detta är inget ärende mellan dig och takläggaren, ta det med husägaren… men jag gissar att hen säger ungefär ”tråkigt att det blev så, men det rättar till sig efter semestern”.
Du kanske skulle stuckit till takläggaren pengar innan han gick, så att han fick betalt för att göra merjobbet du vill ha gjort.
Redigerat:
Det juridiska i detta kan handla om hyresvärden borde ha betalat för en annan bostad för dig under tiden renoveringen utförds om bostaden blir oanvändbar. Händer ju ofta vid stamrenoveringar. Men även i det läget är det beställaren/hyresvärden som måste upphandla och betala för hur arbetet ska utföras. Så JA hyresvärden är skylldig att sätta sig in i hur jobbet ska utföras för att kunna göra en bra beställning som stör hyresgästerna så lite som möjligt och ev kompensera för störningarna.
Så prata (obs inte klaga utan påpeka ditt problem) snarast till värden att du har svårt att använda din lägenhet och vill ha hyresavdrag eller annan bostad om hantverkarna lämnar giftiga saker liggande.
Så prata (obs inte klaga utan påpeka ditt problem) snarast till värden att du har svårt att använda din lägenhet och vill ha hyresavdrag eller annan bostad om hantverkarna lämnar giftiga saker liggande.
Tycker att man kan kolla upp lite med dem om man inte har någon koll på sina rättigheter men å andra sidan så tycker jag att man alltid börjar med att prata med värden så att denna vet att det är ett problem. Kan ju vara så att värden i detta fallet har beställt att det ska göras på ett helt annat vis och inte vet om detta strulet. Händer sedan inget eller man får ett god dag yxskaft svar så kan man gå vidare.Karlia skrev:
Absolut. Men det är en god idé att åtminstone vara medlem i hyresgästföreningen, det är inte säkert att de hjälper till i en pågående konflikt om du går med mitt i.
Jag hade privat värd förut, självklart pratade jag direkt med honom. Även när jag inte hade frågor utan bara stötte på honom.
Men jag skulle aldrig fått för mig att kontakta de takläggare som han anlitat och betalat för - de hade ju inget avtal med mig.
Jag hade privat värd förut, självklart pratade jag direkt med honom. Även när jag inte hade frågor utan bara stötte på honom.
Men jag skulle aldrig fått för mig att kontakta de takläggare som han anlitat och betalat för - de hade ju inget avtal med mig.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är fortfarande så att du inte kan kräva entreprenören på något avseende hur de gör arbetet så länge det är enligt avtalet med hyresvärden.K Kentaclinta78 skrev:Om du tittar på bilden ovan så finns det skäl att täcka för den vågrätta takdelen som de har slitigt upp plåten på mot fönster infästningen. Vad de kunde istället göra var att inte ens slita upp den plåtdelen eftersom de börjar uppifrån taknocken och ner på sidan att lägga nytt tak vilket de börjat på nån meter. De kunde ev ha lagt en ramp där som lutar några få grader och sen täcka över den inkl sidorna med vätskydd. De kunde ha monterat en längre lugg (en kåpa) ochså över fönsterna så vatten rinner över. De kunde ha valt helt andra metoder innan de tog semester. De gjorde det enklaste att täcka över fönstret helt så vattnet inte regnar in och att det helt enkelt bara rinner av ovan på preseningen
Det är hyresvärden som är skyldig att se till att du bor drägligt eller får ersättning för dina problem/bekymmer under byggtiden (om de är ersättningsbara över huvud taget).
Sen kan du vara hur upprörd du vill över olägenheten och tycka att alla svarar fel.
Men det naturliga för 99% av alla hyresgäster i Sverige är det naturliga (och rätta) att meddela sina bekymmer till hyresvärden.
Så det kanske kan vara så att du inte har helt rätt ingång för din problemlösning?