3 566 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Takläckage vid murstock efter kraftigt regn – vad kan orsaken vara?
Hej,
Inatt upptäckte vi att det läckte in vatten genom vårt innertak. Det regnade kraftigt under natten och vinden låg på hårt från väst mot öst.
Vi har aldrig tidigare haft problem med läckage. Taket är 15 år gammalt och i plåt. För 5 år sedan installerades solpaneler (ni ser dem på bilderna), men de är monterade en bra bit ifrån det område där det nu har börjat läcka.
Läckaget verkar ske i direkt anslutning till vår murstock, eller åtminstone väldigt nära. Jag har tagit en hel del bilder som visar både taket utifrån och innertaket där vattnet kommit in.
Min fråga till er är:
– Vad tror ni kan vara orsaken till läckaget?
– Vad är bästa nästa steg? Bör jag kontakta en takläggare direkt, eller finns det något jag kan felsöka själv först?
Tack på förhand för all hjälp!
/ Henrik
Inatt upptäckte vi att det läckte in vatten genom vårt innertak. Det regnade kraftigt under natten och vinden låg på hårt från väst mot öst.
Vi har aldrig tidigare haft problem med läckage. Taket är 15 år gammalt och i plåt. För 5 år sedan installerades solpaneler (ni ser dem på bilderna), men de är monterade en bra bit ifrån det område där det nu har börjat läcka.
Läckaget verkar ske i direkt anslutning till vår murstock, eller åtminstone väldigt nära. Jag har tagit en hel del bilder som visar både taket utifrån och innertaket där vattnet kommit in.
Min fråga till er är:
– Vad tror ni kan vara orsaken till läckaget?
– Vad är bästa nästa steg? Bör jag kontakta en takläggare direkt, eller finns det något jag kan felsöka själv först?
Tack på förhand för all hjälp!
/ Henrik
Tack för din fråga!Centano skrev:
Jag har kikat under nockplåten så gott det går – det är ganska trångt där, men jag lyckades få in ett finger. Jag kunde inte känna någon form av tätning eller tätband, det verkar bara vara ett tomrum där under, vilket tyder på att det kanske aldrig har funnits något tätband installerat.
Det som förbryllar mig är att vi aldrig haft några problem tidigare – trots att taket suttit i 15 år och varit med om både kraftigare regn och stormar än det här.
Ser ut som vattnet färdas med skortstenen , vad för fog är det man ser som tätar plåten mot skortstenen?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Ser som sagt ut som att vatten runnit nedför skorstenen, speciellt på Östernärbilden så ser det ut som att det kan rinna längs med skorstenen och in mellan, så ngn form av tätning mellan skorsten och plåt har kanske gett upp/torkat ut ?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
När tätmassan torkat tillräckligt kan du ju hälla några spannar vatten på, eller sikta med trädgårdsslangen också, så slipper du vänta på höststormarnaH hencar skrev:
Precis. En gubbe på taket med trädgårdsslangen och en gubbe på vinden kan rekommenderas.klaskarlsson skrev:
Sen spolar man systematiskt på olika ställen, man får tänka på att det kan vara en fördröjning och att vattnet kan komma ut någon annanstans än där det kommer in.
Har haft liknande bekymmer.
Visade sig att när det var riktigt dåligt väder så kom regnet horisontalt mot skorstenen och rann sedan ner innanför plåten som ligger runt skorstenen.
Tätade mellan skorsten och plåten.
Sedan var allt bra därefter.
Visade sig att när det var riktigt dåligt väder så kom regnet horisontalt mot skorstenen och rann sedan ner innanför plåten som ligger runt skorstenen.
Tätade mellan skorsten och plåten.
Sedan var allt bra därefter.
Läckte in så det rann på stocken inne på vinden när det blåste sydliga vindar i mitt hus, tegeltak. Visade sig att det inte fanns något underbeslag. Plockade bort kringtäckningen och satte dit underbeslag och tillbaka med kringteckningen. Inte en droppe på vinden sen dess.
Klicka här för att svara