Tjena!
Jag har en fundering jag inte kan hitta svar till, kanske det finns nån expert här som har bättre koll.
Enligt regel för takhöjd under snedtak står det hos Skatteverket att:
“För att ett våningsplan med snedtak överhuvudtaget ska mätas måste våningen ha en takhöjd på minst 190 cm på ett utrymme av minst 60 cm bredd.”
Vi planerar att sätta in ett golvplan 2,1m upp i luften i en lägenhet. Takhöjden ovanför blir då dock någorlunda begränsad. Bifogad bild visar ett tvärsnitt på detta. Måste det i detta scenario finnas takhöjd om 190 cm på 60 cm ut från ytterväggen (vänster till höger i bild)? Eller gäller “bredden” den yta som går “in” i bilden, alltså inte horisontellt (vänster till höger) i bilden? Vet någon vad som gäller här?
Jag har en fundering jag inte kan hitta svar till, kanske det finns nån expert här som har bättre koll.
Enligt regel för takhöjd under snedtak står det hos Skatteverket att:
“För att ett våningsplan med snedtak överhuvudtaget ska mätas måste våningen ha en takhöjd på minst 190 cm på ett utrymme av minst 60 cm bredd.”
Vi planerar att sätta in ett golvplan 2,1m upp i luften i en lägenhet. Takhöjden ovanför blir då dock någorlunda begränsad. Bifogad bild visar ett tvärsnitt på detta. Måste det i detta scenario finnas takhöjd om 190 cm på 60 cm ut från ytterväggen (vänster till höger i bild)? Eller gäller “bredden” den yta som går “in” i bilden, alltså inte horisontellt (vänster till höger) i bilden? Vet någon vad som gäller här?
Från vänster till höger på bilden där det ska vara minst 60 cm golvyta där takhöjden överstiger 190 cm.
Och om man har det räknar man även ytan även på 60 cm till på den ytan som är lägre,
Så tolkar jag beskrivningen hos SKV.
Dvs om dina mått stämmer så är detta inte ett våningsplan.
Du har, mellan tummen och pekfingret, endast ca 35-40 cm bred yta med mer än 190cm takhöjd.
Och om man har det räknar man även ytan även på 60 cm till på den ytan som är lägre,
Så tolkar jag beskrivningen hos SKV.
Dvs om dina mått stämmer så är detta inte ett våningsplan.
Du har, mellan tummen och pekfingret, endast ca 35-40 cm bred yta med mer än 190cm takhöjd.
Det Skatteverket skriver gäller för att ytan ska räknas som boyta. Det ni gör resulterar inte i boyta. Man skulle strikt kunna säga att ni ersätter befintlig boyta med biyta, då ytan under loftet kommer ha för låg takhöjd för att godkännas som boyta. Men så brukar man inte räkna, utan golvytan under loftet räknas som boyta och loftet enbart är ett loft, inte boyta eller biyta.
Klicka här för att svara