Hej! (Kanske dum fråga, men jag kör!)
Vi kikar på att eventuellt köpa ett fritidshus och så småningom göra om till permanentboende. Huset ligger alltså inte i stugby eller liknande utan har vatten året om osv.
Takhöjden är ynka 1.90.
FÅR man ens lov att permanentbo i ett sånt hus? Vet att regler finns när man ska bygga nytt, men vad gäller för gamla hus?
Vi kikar på att eventuellt köpa ett fritidshus och så småningom göra om till permanentboende. Huset ligger alltså inte i stugby eller liknande utan har vatten året om osv.
Takhöjden är ynka 1.90.
FÅR man ens lov att permanentbo i ett sånt hus? Vet att regler finns när man ska bygga nytt, men vad gäller för gamla hus?
Det räknas som ändrad användning och gäller under den lagstiftningen. Vilket innebär att vissa krav kan man göra undantag ifrån. Denna ändring kräver varken bygglov eller anmälan men lagen ska likväl uppfyllas.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Vadå får bo i ett hus med låg takhöjd? Vilken myndighet eller annan auktoritet skulle hindra er, tänker du?E Ensyltburk skrev:Hej! (Kanske dum fråga, men jag kör!)
Takhöjden är ynka 1.90.
Byggregler är inte retroaktiva, så var huset godkänt när det byggdes är det godkänt även nu. Det enda Skatteverket, som sköter folkbokföringen, är intresserade av är att det finns en adress, för då kan ni skriva er där.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Att permanentbo i ett hus som tidigare varit fritidshus kräver inte anmälan till byggnämnden. Nu äger jag inget fritidshus så jag kan inte jämföra, men jag har för mig att Skatteverket t o m tagit bort skillnaden mellan permanent- och fritidshus i fastighetstaxeringen.H huggan skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Jag vet, därav att jag skriver det i mitt först inlägg. Men oavsett om det krävs en anmälan eller ej gäller ändå PBL.SågspånPappspikEternit skrev:
jo, det stämmer, koden är numera 220 för både villor och fritidshus.SågspånPappspikEternit skrev:
Som jag säger, ändrad användning är ett begrepp i PBL. Att ett fritidshus används som permanentboende är en ändrad användning.1 16386 skrev:
Läs mer här om du är intresserad:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/andring-av-byggnader/andrad-anvandning/
Och direkt i början står det Ett exempel på ändrad användning som inte kräver bygglov är när en studentbostad ändras till en vanlig bostad. Ett fritidshus är en bostad. Att mantalsskriva sig i ett tidigare fritidshus är inte en ändrad användning som kräver bygglov eller bygganmälan och PBL är därmed inte tillämplig.
Läs gärna mina inlägg. Jag skriver ju att det inte kräver bygglov eller anmälan. Dock är det en ändrad användning ändå och lyder under PBL. Det finns massor med åtgärder som inte kräver detta men lagen slutar ju inte att gälla bara för att du inte behöver anmäla förändringen.1 16386 skrev:Och direkt i början står det Ett exempel på ändrad användning som inte kräver bygglov är när en studentbostad ändras till en vanlig bostad. Ett fritidshus är en bostad. Att mantalsskriva sig i ett tidigare fritidshus är inte en ändrad användning som kräver bygglov eller bygganmälan och PBL är därmed inte tillämplig.