Hej! (Kanske dum fråga, men jag kör!)
Vi kikar på att eventuellt köpa ett fritidshus och så småningom göra om till permanentboende. Huset ligger alltså inte i stugby eller liknande utan har vatten året om osv.
Takhöjden är ynka 1.90.
FÅR man ens lov att permanentbo i ett sånt hus? Vet att regler finns när man ska bygga nytt, men vad gäller för gamla hus?

Det räknas som ändrad användning och gäller under den lagstiftningen. Vilket innebär att vissa krav kan man göra undantag ifrån. Denna ändring kräver varken bygglov eller anmälan men lagen ska likväl uppfyllas.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
E Ensyltburk skrev:
Hej! (Kanske dum fråga, men jag kör!)
Vi kikar på att eventuellt köpa ett fritidshus och så småningom göra om till permanentboende. Huset ligger alltså inte i stugby eller liknande utan har vatten året om osv.
Takhöjden är ynka 1.90.
FÅR man ens lov att permanentbo i ett sånt hus? Vet att regler finns när man ska bygga nytt, men vad gäller för gamla hus?
Vadå får bo i ett hus med låg takhöjd? Vilken myndighet eller annan auktoritet skulle hindra er, tänker du?
Byggregler är inte retroaktiva, så var huset godkänt när det byggdes är det godkänt även nu. Det enda Skatteverket, som sköter folkbokföringen, är intresserade av är att det finns en adress, för då kan ni skriva er där.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Byggnadsnämnden i den kommunen kan förelägga om åtgärder då det räknas som en ändring enligt plan och bygglagen.

wildeside
Vem kontaktar byggnadsnämnden när man ska flytta? Inte skulle jag göra det iaf

H huggan skrev:
Byggnadsnämnden i den kommunen kan förelägga om åtgärder då det räknas som en ändring enligt plan och bygglagen.
Att permanentbo i ett hus som tidigare varit fritidshus kräver inte anmälan till byggnämnden. Nu äger jag inget fritidshus så jag kan inte jämföra, men jag har för mig att Skatteverket t o m tagit bort skillnaden mellan permanent- och fritidshus i fastighetstaxeringen.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
S sune73 skrev:
Absolut finns det byggregler som är retroaktiva.

Det finns flera och flera är på gång.
[länk]
Länken avser större kommersiella fastigheter. Men har du exempel på retroaktiva byggregler för småhus får du gärna dela med dig!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att permanentbo i ett hus som tidigare varit fritidshus kräver inte anmälan till byggnämnden. Nu äger jag inget fritidshus så jag kan inte jämföra, men jag har för mig att Skatteverket t o m tagit bort skillnaden mellan permanent- och fritidshus i fastighetstaxeringen.
Jag vet, därav att jag skriver det i mitt först inlägg. Men oavsett om det krävs en anmälan eller ej gäller ändå PBL.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
jo, det stämmer, koden är numera 220 för både villor och fritidshus.

H huggan skrev:
Jag vet, därav att jag skriver det i mitt först inlägg. Men oavsett om det krävs en anmälan eller ej gäller ändå PBL.
PBL gäller om man bygger om eller bygger till, ja. Men inte om man flyttar in permanent i ett fritidshus utan att bygga om eller till.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Och direkt i början står det Ett exempel på ändrad användning som inte kräver bygglov är när en studentbostad ändras till en vanlig bostad. Ett fritidshus är en bostad. Att mantalsskriva sig i ett tidigare fritidshus är inte en ändrad användning som kräver bygglov eller bygganmälan och PBL är därmed inte tillämplig.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Ändrad användning gäller om man bygger om och anpassar för tex permanentboende inte flyttar in permanent i en byggnad som är anpassad för permanent boende redan.

1 16386 skrev:
Och direkt i början står det Ett exempel på ändrad användning som inte kräver bygglov är när en studentbostad ändras till en vanlig bostad. Ett fritidshus är en bostad. Att mantalsskriva sig i ett tidigare fritidshus är inte en ändrad användning som kräver bygglov eller bygganmälan och PBL är därmed inte tillämplig.
Läs gärna mina inlägg. Jag skriver ju att det inte kräver bygglov eller anmälan. Dock är det en ändrad användning ändå och lyder under PBL. Det finns massor med åtgärder som inte kräver detta men lagen slutar ju inte att gälla bara för att du inte behöver anmäla förändringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.