Byggahus.se

Takfotsventilation och luftspalt

1. C
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Vi har precis bytt tak på vårt renoveringsobjekt och ska till med att isolera övervåning och vind. Huset har brutet tak med 1 meter breda kattvindar. Vi har valt att isolera stödbensväggen och golvet i kattvinden istället för direkt mot taket för att i framtiden ha möjlighet att inspektera utrymmet. Det första vi ska göra är att konstruera en luftspalt som går längs råsponten upp på vinden. Takfoten på huset är cirka 45 cm bred och det nya "hammarbandet" som takstolarna vilar på ligger innanför ytterväggen på nedervåningen (se bild 1). Halva huset saknar även luftspalt i panelen (det som syns precis innanför panelen i bild 1 är reglarna till tilläggsisoleringen). Detta samt att det sitter metallbeslag i takstolarna innebär att jag har svårt att klura ihop hur jag ska kunna sätta en masonitboard som i vinkel ansluter till masoniten som gör luftspalten längs taket.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2839.jpg

Jag vill att utrymmet som blir i takfoten inte går längre än till panelbrädorna för att inte inyrande snö ska hamna i isoleringen. Utrymmet måste ju även vara innanför panelen då jag ska byta denna till sommaren. Min senaste idé är att sätta fast vindpapp i reglar längs med takfoten och ansluta denna till luftspalten (se Bild 2). Om man reglar upp bör man väll även kunna lägga isolering ovanpå vindpappen? Vad tror ni smarta hemmabyggare om denna lösning? Alla tips mottages tacksamt!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Takfoten2.jpg

För info ska huset sprutisoleras med cellulosaisolering och konstruktionen ska hållas diffusionsöppen. Isoleringen som syns på bilderna är bara temporära vindstoppare.

Redigerat 18 jan 2015 17:29
  2. C
    Medlem Nivå 5
    Bilden ska såklart tolkas som att vindduken ligger ovanpå reglarna...

3. F
    Medlem Nivå 1
    Innan du gör något dumt, du tänker väl inte öppna upp och släppa in uteluft?

4. C
    Medlem Nivå 5
    Nej då, om min förklaring är så dålig ber jag verkligen om ursäkt. Taket är bytt så hela övervåningen står nu öppen. Min fråga var om man istället för att sätta en masonitskiva som går från panelen till masonitskivan som ska bilda luftspalt längs med råsponten sätter en lufttät vindduk istället. Mängden uteluft som släpps in i den kalla kattvinden kommer troligen bli mindre än om jag sätter en masonitskiva där eller?.

5. C
    Medlem Nivå 5
    Jag tolkar tystnaden som om att ingen vet. Frågade en av byggarna häromdagen som la vårt tak och enligt honom skulle det funka så jag kör på det!

6. L
    Medlem · Nivå 3
    Jag ser inget konstigt i din förklaring (under förutsättning att jag inte missuppfattar), jag har sprutisolerat några vindar och satt upp vindavvisare så som du beskriver, en luftspalt på mellan 20-30mm är lagom.

Vindduk/papp eller masonite i takfoten så som du beskriver spelar nog ingen roll, du vill ju hindra att-: 1:det blåser i isoleringen, 2: isoleringen ramlar ut och 3: isoleringen ligger an mot råsponten och takfoten, det fungerar ju enligt din bild oavsett om du använder vindduk/papp eller masonite.

/Larsson