Jag bygger hus med valmat tak och kina vipp.

Jag ska ha glaserat tegel ifrån Randers och dom säger att luftningen måste vara 45mm i takfoten eftersom att kina vippen gör så att lutningen endast blir 14 grader på dom 3 nedersta raderna pannor sen är det 27 graders lutning på resten av taket.

En kil är ju då inte tänkbart eftersom det stryper ventilationen och det ska vara 45mm stöläkt så min fundering är hur detta blir snyggt utan att det blir stort avstånd mellan ränna och panna.
Var man placerar fotplåt och krok?

Normalt så ska ju ränna och krok monteras under pappen men nu när det ska vara 45mm stö hela vägen ner så blir det ju för stort avstånd mellan panna och ränna så man kan placera fotplåt och krok på bärläktet istället?

Redigerat:
Vilken luftning syftar du på?

D Daniel 109 skrev:
Vilken luftning syftar du på?
Luftningen under pannorna. Det krävdes 45mm luftspalt mellan papp och panna bara för lutningen bara är 14grader längst ner i kina vippen.
På 27 graders lutning som resten är gick det bra med 25mm luftspalt som man brukar ha.

Jag har ingen erfarenhet av 45mm ströläkt hela vägen ner i takfoten så därför jag frågar

Det låter inte motiverat.

Fast det blir väl ~45mm mellan panna och papp om du kör 25mm strö och 25mm bärläkt?
Sista pannelängden kan du kanske spika på en kil på takfoten istället för ströläkt och låta den vila mot pappen direkt. Som de gjort här tex.

00000000257_550x_.gif

Men det är kanske inte så enkelt med så liten takvinkel?

X xLnT skrev:
Fast det blir väl ~45mm mellan panna och papp om du kör 25mm strö och 25mm bärläkt?
Sista pannelängden kan du kanske spika på en kil på takfoten istället för ströläkt och låta den vila mot pappen direkt. Som de gjort här tex.

[bild]

Men det är kanske inte så enkelt med så liten takvinkel?
Såg nu att jag missuppfattade din fråga, och har precis som Daniel 109 svårt att förstå hur de kan motivera att det måste vara 45mm spalt mellan panna och papp längst ut.
Du har ju papp, så du behöver inte vara orolig för fukt, om det är detta som är anledningen.

X xLnT skrev:
Såg nu att jag missuppfattade din fråga, och har precis som Daniel 109 svårt att förstå hur de kan motivera att det måste vara 45mm spalt mellan panna och papp längst ut.
Du har ju papp, så du behöver inte vara orolig för fukt, om det är detta som är anledningen.
Pannan är godkänd till minst 20 graders lutning och löngst ner blir 14 grader så det är därför.
Det är kanske inte så vanligt med kina vipp idag men tycker ändå någon borde ha råkat ut för detta ptoblemet innan då taket får ett mkt snyggare utseende med vippen runt om

Sätta fotplåten på bärläkten är snyggare men sämre rent funktionellt. Speciellt om pannorna har lägre lutning än rekommenderat, för då kommer det rinna vatten längs pappen.
En vanlig lösning på detta är att ha dubbla fotplåtar. En under pappen och en på bärläken.

Nefrums Nefrums skrev:
Sätta fotplåten på bärläkten är snyggare men sämre rent funktionellt. Speciellt om pannorna har lägre lutning än rekommenderat, för då kommer det rinna vatten längs pappen.
En vanlig lösning på detta är att ha dubbla fotplåtar. En under pappen och en på bärläken.

Vart och varför kommer det rinna vatten längs pappen?

Sätt en grövre regel som sista läkt, fräs ner rännkrok i den och plåten över dom ner i rännan.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Om man lägger pannorna med för låg lutning så är de inte täta. Det kan då räcka att det blåser lite för att de ska "läcka"

Om det blåser kraftigt kan vatten tryckas upp under pannorna. Men mer normalt handlar det om trasiga pannor eller andra fel i yttertaket. Det är därför man har fotplåten.

Med plåten på läkten förhindrar man att vatten blåser in under pannan på vägen ner till rännan.
De vattnet som en sprucken panna ger på pappen ser man komma ut under hängrännan och kan då misstänka att något är tokigt på taket.

Men du måste ha nogot som ser till att det inte hamnar i sponten.

Du drar ut pappen 2-3 cm förbi sponten. Sen sitter rännan utanför med plåten ner i som skydd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.