Funderar på att bygga ett 1-planshus och är inne på att ha takfönster.
Är det någon som har erfarenhet av takafönster?
Fördelar?
Nackdelar?

Vet inte hur det är med takfönster i dag. Men tidigare har man haft problem med att få det tätt och att det läker in och blir mögel och fukt runt takfönstret.
Men som sagt utveckligen går framåt även där skulle jag tro.

Om man tycker att utseendet överväger den tappade isolationsförmågan så kör med takfönster MEN se till att montaget blir rätt - det är inte många hantverkare som behärskar detta moment....

En kompis till mig hade problem med vattenläckage och då var det inte montaget det var fel på utan själva fönstret som läckte i skarven mot ramen. Minns ej vad det var för tillverkare.
/CC

Bygganytt>>
Nu blir jag orolig :-/!
Vi köpte ett takfönster från Velux i vintras & våran snickare/plattsättare satte in det. Denne hantverkare visade sig senare (när vi kom till plattsättningen) vara en fuskare & icke kunnig. Därför kan vårat takfönster mkt väl vara felinsatt. Hur kollar man enklast detta?
Tack på förhand!

Jag minns att jag ställde denna fråga för några hundra år sen och fick svaret från nån messersmitt att varenda snickare kan väl montera takfönster. Så är det nog inte. Gör man det bra och rätt (vilket torde kräva att man har monterat några takfönster förrut) så blir det säkert och bra med Velux.

Ja, Velux är jag inte orolig över, men däremot monteringen!!!
Våran s.k (ex-) hantevrkare hade INTE monterat ett takfönster tidigare... Fick vi veta _under_ arbetets gång och INTE innan!

synpunkter skrev:
Jag minns att jag ställde denna fråga för några hundra år sen och fick svaret från nån messersmitt att varenda snickare kan väl montera takfönster. Så är det nog inte. Gör man det bra och rätt (vilket torde kräva att man har monterat några takfönster förrut) så blir det säkert och bra med Velux.

Takfönstret i fråga...

• Takfnstret.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta blev ju nästen en riktig rysare... ;)
Vi hoppas och tror att alla ändå ska bli nöjda med sina takfönster.

Tack för era inlägg!

/Pirrayan

Vadå "nästan"? Det ÄR ju värsta skräckisen :D! Men jag håller tummarna!

Pirrayan skrev:
Detta blev ju nästen en riktig rysare...  ;)
Vi hoppas och tror att alla ändå ska bli nöjda med sina takfönster.

Tack för era inlägg!

/Pirrayan

Alltså, takfönster är väl inte så svårt att montera, vi satte in några stycken (Velux)själva utan att ha gjort det förut.
Det följde med anvisningar och det var inga konstigheter, det läskigaste var att sätta sågen i taket.
Vi hade ett miniläckage under syndafloden i somras, det visade sig vara en av täckplåtarna som plåtslagaren specialfixat som var lite felbockad, fixat med ett nyp med tången.

En kompis har också satt in Veluxfönster som ren amatör på området och har inte haft några problem under de minst 10 år som det suttit där.

Jag tycker att fördelarna överväger eventuella nackdelar som kallras. Det ger mycket ljusinsläpp, man får också en bra och smidig extra möjlighet till ventilation som kan stå öppen även när man lämnar huset (bra sommartid).

Vi har t.ex satt in ett i badrummet som sitter över huvudänden på badkaret, kan ju va lite mysigt att kolla in stjärnorna när man badar. (Badrummet inte klart än så jag gissar bara).
Vi har också satt 3 i bredd i/över entrén, det ger ett väldigt trevligt ljus när man kommer in i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.