7 005 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Takfläkt JORD PROBLEM
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är som sagt en kronkontakt du har i taket. Två tändtrådar. En del äldre lampor har flera glödlampor där man tänder några med ena knappen och de andra med den andra. Förhistorisk dimmer. Det var särskilt vanligt i kristallkronor, därav namnet krontändning.
Den frihängande jordkabeln ska du absolut inte koppla till någon "port". Isolera den med eltejp el. liknande, alt. sätt tillbaka den på kopplingsplinten och på avsedd plats.N Nicke6 skrev:
Fixar du inte detta så ta hjälp av kunnig person.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Nja det är väl utmärkt att "parkera" den i det tredje hålet på sockerbiten som är märkt med skyddsjord och ej anslutet vidare. Se bild i TS första inlägg.E etompau skrev:
Jag skulle göra så men då tar jag medvetet risken att ha en felaktig/bristfällig installation med en blandning av skyddsjordat och ojordat, precis som Bo med flera påtalar. Rätt är det inte men i praktiken skulle jag se risken som minimal.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag tycker nog att du utan risk kan koppla in den lösa skyddsledaren till den lediga terminalen på sockerbiten eftersom den hör hemma där. Men gör ingenting mer utan resten ser bra ut. Lampsladden ska vara kopplad precis som den är på bild.
Sedan får du själv bedöma risken för att någon hänger (greppar tag) i takfläkten och samtidigt har kontakt med någon skyddsjordad apparat (med bara fötter) som är ansluten till ett jordat vägguttag. Jag tror att du kommer att finna den risken försvinnande liten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan får du själv bedöma risken för att någon hänger (greppar tag) i takfläkten och samtidigt har kontakt med någon skyddsjordad apparat (med bara fötter) som är ansluten till ett jordat vägguttag. Jag tror att du kommer att finna den risken försvinnande liten
Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker nog att du utan risk kan koppla in den lösa skyddsledaren till den lediga terminalen på sockerbiten eftersom den hör hemma där. Men gör ingenting mer utan resten ser bra ut. Lampsladden ska vara kopplad precis som den är på bild.
Ok. Ska bara byta ena jord till andra sidan då..
Det är så många jord kablar överallt i den här fläkten så jag blir galen[bild]
[bild]
Sedan får du själv bedöma risken för att någon hänger (greppar tag) i takfläkten och samtidigt har kontakt med någon skyddsjordad apparat (med bara fötter) som är ansluten till ett jordat vägguttag. Jag tror att du kommer att finna den risken försvinnande liten![]()