N Nicke6 skrev:
Har bara en sån..inga knappar
Inga lampknappar? :surprised:

• Gilla
Nicke6
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inga lampknappar? :surprised:
Klart jag har på o av knapp

Är det en eller två knappar till uttaget där fläkten är inkopplad?

Två.. Aldrig fattat vad den andra är till för. Fläkten använder bara ena

• Dubbel väggströmbrytare varav ena används för fläkt, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som sagt en kronkontakt du har i taket. Två tändtrådar. En del äldre lampor har flera glödlampor där man tänder några med ena knappen och de andra med den andra. Förhistorisk dimmer. Det var särskilt vanligt i kristallkronor, därav namnet krontändning.

• Gilla
Tingis
  • Laddar…
Jag antar att det är tre hål i uttaget i taket (nolla och två tändtrådar). Då kan man styra två lampor eller halva armaturen med respektive knapp.

Ok. Jag behöver bara hjälp med en fläkt..vet fortfarande inte hur jag ska göra

Koppla in den utan att ansluta jorden. Sen påtalar du för hyresvärden att det är fel på anläggningen så kanske det händer något nån gång i framtiden...

Japp. Se bild i början

useless useless skrev:
Jag antar att det är tre hål i uttaget i taket (nolla och två tändtrådar). Då kan man styra två lampor eller halva armaturen med respektive knapp.

useless useless skrev:
Koppla in den utan att ansluta jorden. Sen påtalar du för hyresvärden att det är fel på anläggningen så kanske det händer något nån gång i framtiden...
Ok. Men som nån innan sa så ska jag koppla in den dinglande jord kabeln i den ena porten ..så den inte hänger. Se tidigare bild

N Nicke6 skrev:
Ok. Men som nån innan sa så ska jag koppla in den dinglande jord kabeln i den ena porten ..så den inte hänger. Se tidigare bild
Den frihängande jordkabeln ska du absolut inte koppla till någon "port". Isolera den med eltejp el. liknande, alt. sätt tillbaka den på kopplingsplinten och på avsedd plats.
Fixar du inte detta så ta hjälp av kunnig person.

E etompau skrev:
Den frihängande jordkabeln ska du absolut inte koppla till någon "port". Isolera den med eltejp el. liknande.
Nja det är väl utmärkt att "parkera" den i det tredje hålet på sockerbiten som är märkt med skyddsjord och ej anslutet vidare. Se bild i TS första inlägg.

Jag skulle göra så men då tar jag medvetet risken att ha en felaktig/bristfällig installation med en blandning av skyddsjordat och ojordat, precis som Bo med flera påtalar. Rätt är det inte men i praktiken skulle jag se risken som minimal.

Jag tycker nog att du utan risk kan koppla in den lösa skyddsledaren till den lediga terminalen på sockerbiten eftersom den hör hemma där. Men gör ingenting mer utan resten ser bra ut. Lampsladden ska vara kopplad precis som den är på bild.

Elektrisk installation med lösa skyddsledare nära en terminalblock, kallad "sockerbit", och ansluten lampsladd.
Skapa konto

Sedan får du själv bedöma risken för att någon hänger (greppar tag) i takfläkten och samtidigt har kontakt med någon skyddsjordad apparat (med bara fötter) som är ansluten till ett jordat vägguttag. Jag tror att du kommer att finna den risken försvinnande liten ;)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker nog att du utan risk kan koppla in den lösa skyddsledaren till den lediga terminalen på sockerbiten eftersom den hör hemma där. Men gör ingenting mer utan resten ser bra ut. Lampsladden ska vara kopplad precis som den är på bild.

Ok. Ska bara byta ena jord till andra sidan då..
Det är så många jord kablar överallt i den här fläkten så jag blir galen[bild]

[bild]

Sedan får du själv bedöma risken för att någon hänger (greppar tag) i takfläkten och samtidigt har kontakt med någon skyddsjordad apparat (med bara fötter) som är ansluten till ett jordat vägguttag. Jag tror att du kommer att finna den risken försvinnande liten ;)

Bara så o upp i taket då.
Jag kommer därmed inte dö när jag sätter på lampan

• Elinstallation med öppna kablar och anslutningar i en taklampa, utanpåliggande ledningar markerade.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.