Samma problem här... Måste man ta bort den fogen? Eller kan man måla över med snickerigrund över sprickorna?

Edit,

Såg att jag lyfte en väldigt gammal tråd.. Men har samma problem hemma nu.

Lade akrylfog, torka 1 dygn, sedan måla över med vattenbaserad färd. Spricker där fogen ligger. Kan jag måla över med snickerigrund, som också är vattenbaserad? Eller kan jag foga om ? Över det gamla? eller måste jag skära ut allt det gamla fogen och börja om?

Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Fogmassa är inte så himmla flexibel. Har ni inte lagt invändiga gipshörn eller pappersremsa kommer det spricka.
Även med dessa är det stor chans att det spricker pgr av att man blandat flera olika matrial tex;trä,betong och gips.

Har inget med om du låter fogmassan torka eller inte

S
Rickie skrev:
Samma problem här... Måste man ta bort den fogen? Eller kan man måla över med snickerigrund över sprickorna?

Edit,

Såg att jag lyfte en väldigt gammal tråd.. Men har samma problem hemma nu.

Lade akrylfog, torka 1 dygn, sedan måla över med vattenbaserad färd. Spricker där fogen ligger. Kan jag måla över med snickerigrund, som också är vattenbaserad? Eller kan jag foga om ? Över det gamla? eller måste jag skära ut allt det gamla fogen och börja om?
hur gjorde du när du foga?

Tryckte ut en sträng, sedan smetade ut det med diskmedel..

Men... jag har lört mig den hårda vägen, det står faktiskt på förpackningen att just denna akrylfog, kan spricka om man målar med en vis typ av färg, (glömt vilken nu) och att den var endast övermålningsbar med akrylatfärg..

Just denna mjukfog kommer ifrån Jem o Fix, jag var och köpte en annan nu på lokala färghandlen istället.. Får testa med den.

I mitt fall så handlar det om att jag ska foga mellan smyg och fönsterkarm,

S
Rickie skrev:
Tryckte ut en sträng, sedan smetade ut det med diskmedel..

Men... jag har lört mig den hårda vägen, det står faktiskt på förpackningen att just denna akrylfog, kan spricka om man målar med en vis typ av färg, (glömt vilken nu) och att den var endast övermålningsbar med akrylatfärg..

Just denna mjukfog kommer ifrån Jem o Fix, jag var och köpte en annan nu på lokala färghandlen istället.. Får testa med den.

I mitt fall så handlar det om att jag ska foga mellan smyg och fönsterkarm,
aldrig diskmedel. Bara när det är silicon.
BARA vatten när du ska måla

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Jaha, kan det vara det som orsakar det?

S
Rickie skrev:
Jaha, kan det vara det som orsakar det?
när man stryker acryl. så ska det bara vara vatten.

S
kollat på tuben så det är acryl. hoppas dom har bättre sortering i butik än hemsida

Ja precis, den först för 9kr..😬

Nu har jag iofs köpt Jotun målarfåg, som jag ska använda istället.. ingen diskmedel nu heller?

S
Rickie skrev:
Nu har jag iofs köpt Jotun målarfåg, som jag ska använda istället.. ingen diskmedel nu heller?
aldrig till målarfog

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
S
Stefan N skrev:
Det skräpet man får 9:- ska man inte ha större krav på, köp riktiga grejer som funkar.
[länk]
billiga grejer funkar också. så kan ha fog så finns det bättre än essves klet

Ansluter mig till gruppen med sprickprblem. Det gälller fogar längs taklister.

Byggmax latexfog längs taklisterna utan diskmedel. Lät fogen torka 2 dygn. Målade över igår kväll med nordsjö takfärg. Såg fint ut hela kvällen. - Men när jag nu vaknar har all färg spruckit över fogen längs hela taklisterna. Det verkar inte vara fogen spruckit utan just färgen, tror jag.

Finns det inget sätt att göra detta som garanterat funkar!? Vad gick fel? Jag har väl gjort som man ska. Jättekonstigt att detta är en gåta som det inte verkar finnas bra svar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.