51 090 läst ·
47 svar
51k läst
47 svar
Takfärg spricker ovanpå latexfog
Jag har exakt samma problem, fogade och väntat 24 tim. Sen målade jag väggarna och fogarna med nån billig grundfärg från Bauhaus. Funkade kalas inga sprickor... Men när jag målade taket och ner över fogen då spricker det (har nu målat två gånger) Undrar om tak färgen är för "hård"?
Är det så att det är nybyggda rum så beror det nog på att trävirket inte är tillräckligt torrt, så kolla fuktigheten och även luftfuktigheten i rummet. För har du fogat med tillräcklig mängd fog så skall det inte spricka p.g.a. rörelserna i materialet, fogmassans möjlighet till att ta upp rörelser är i proportion till fogens storlek vilket förmodligen står i produktbeskrivningen. Men är inte regelvirket torrt så spricker det ända tills det är ned torkat.
Samma förbannande skitsprickor för mig...
Beckers latex där dom garanterar att man kan måla efter 1 timme.
Beckers Elegant Helmatt takfärg.
Lagom tjock latexfox
Spricker när färgen torkat
Vad är felet? Har målat massa tak men aldrig haft problemet tidigare.
Beckers latex där dom garanterar att man kan måla efter 1 timme.
Beckers Elegant Helmatt takfärg.
Lagom tjock latexfox
Spricker när färgen torkat
Vad är felet? Har målat massa tak men aldrig haft problemet tidigare.
Torktiden på fogen, vill du vara säker så måla med en oljefärg på latexfogen först så torkar det långsammare å då slipper du sprickorna... foga-torka-alkydfärg-torka-måla fördigt med matt färg... sprickfritt! Eller låt fogen torka ett par dar, även som någon skrev om vägg färg istället för oljefärg funkar oxå...
62_an skrev:Jag håller på att göra iordning ett par nya rum där jag inte ska ha några taklister. Gipsskivor både på vägg och tak.
Har först fogat vägg/tak-hörnet med latexfog. Efter torkning målat med standardvit Nordsjö Bindoplast vägg/takfärg glans 3.
I båda rummen blev det en tunn spricka i färgen över latexfogen, så gott som hela vägen runt rummen så fort färgen hade torkat.
Har provat att måla över sprickan en gång till med en liten pensel, men det verkar inte fungera.
Vad beror det på och vad gör man åt det?
Jag tror mer att det är takfärgen som spricker. När vi väl fogar takvek eller hörn så blir det sprickor om man bara målar på med helmatt färg typ 3glans.
Om man målar med 7-20glans så blir det sällan sprickor. Grundar alltid innan fogning så det inte blir slipdam i fogen.
Olika hus har olika mycket "inbyggd" rörelse. Har renoverat massor med lägenheter och vissa sprickor är nästan omöjliga att få bort. Det som finns bakom gipsen kan mycket väl vara orsaken till sprickorna. Ofta kan du lägga en ny latexsträng på den och måla över igen. Att skära bort den gamla känns som overkill.
Har inte orkat läsa alla inlägg så det kanske redan är någon som svarat.
Är det nybyggda väggar så är den troligaste orsaken att sprickor uppstår för att man är för snabbt på med färdigställandet det tar kanske 6-12 månader innan alla reglar och skivmaterial har acklimatiserat sig, därför uppstår sprickorna. Målare som fogar drar oftast en fog och drar direkt efter på med färg utan att ens använda fingrarna till att släta till fogen, det görs med penseln så det har nog inget med fogens torktid utan byggmaterialets.
Är det nybyggda väggar så är den troligaste orsaken att sprickor uppstår för att man är för snabbt på med färdigställandet det tar kanske 6-12 månader innan alla reglar och skivmaterial har acklimatiserat sig, därför uppstår sprickorna. Målare som fogar drar oftast en fog och drar direkt efter på med färg utan att ens använda fingrarna till att släta till fogen, det görs med penseln så det har nog inget med fogens torktid utan byggmaterialets.
Jag pratade med Beckers om mina sprickor och dom påstod att det är ett ganska vanligt problem. Jag hade väntat ca1 dygn mellan fog och färg och målade sedan hörnen med en hörnroller. Problemet enl Beckers är att det lätt blir för mycket färg i hörnen med roller och säger att man ska pensla.
När färgen spricker efter ett par timmar tror jag inte det beror på rörelser...cecar33 skrev:Har inte orkat läsa alla inlägg så det kanske redan är någon som svarat.
det blir en ganska glatt yta av fogen. spelar ingen roll vilken fog man anvander. takfargen ar helmatt och fastar extremt daligt pa fogen. brukar grunda fogen med en snickerigrundfarg innan takfargen. alt en lite blankare farg.lycka till!