Har byggt väggar enligt ritningen på bilden och börjat med taket. Men jag funderar på om det verkligen är korrekt att göra takets överhäng på kortsidorna så enkelt som nedan? Dom yttersta takreglarna hänger ju bara i den främre och bakre som håller ihop allt plus att jag lägger till dom korta mot närmsta regel. Räcker det eller bör man ge dom ytterliggare stöd på något sätt?

Skulle såklart dragit ut överliggaren i väggen längre men men, man lär sig av sina misstag. Den hade inte heller blivit superstark på det hållet eftersom den ligger ner. Finns det något enkelt jag kan göra utan att riva något och göra om?
3D-modell av en trästruktur som representerar väggar och ett påbörjat tak med överhäng på en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av trästomme till byggnad med börjat takarbete och tydligt taköverhäng.
Skapa konto

Det är svårt att svara på utan att veta hur resten av takkonstruktionen ser ut. Vad ska du ha för takbeläggning? Ska du spika råspont?

Det "normala" när man spikar råspont är att det enbart är råsponten som sticker ut på kortsidorna. Sedan använder man trekantslist på ovansidan och fäster vindskiva i den.

Se bild på mitt attefallshus. Det är klätt med falsad bandplåt men principen är densamma oavsett om du ska ha papptak eller betongtegel.
Exempel på attefallshus med falsad bandplåt, trekantslist och vindskiva på taket.
Skapa konto
Exempel på attefallshus med falsad bandplåt, trekantslist och vindskiva på taket.
Skapa konto

• Attefallshus med falsad bandplåt på fasaden och vitmålade fönsterkarmar i soligt väder.
    Skapa konto
V vectrex skrev:
Det är svårt att svara på utan att veta hur resten av takkonstruktionen ser ut. Vad ska du ha för takbeläggning? Ska du spika råspont?

Det "normala" när man spikar råspont är att det enbart är råsponten som sticker ut på kortsidorna. Sedan använder man trekantslist på ovansidan och fäster vindskiva i den.

Se bild på mitt attefallshus. Det är klätt med falsad bandplåt men principen är densamma oavsett om du ska ha papptak eller betongtegel.
[bild] [bild]
Ahaaa, ja jag ska spika/skruva råspont och papp på, så det är såpass enkelt alltså? Men blir ju knappt någon bärighet alls i överhänget då? Eller om man vänder på det, hur långt överhäng kan man ha utan att det riskerar knäckas när man går på det med den lösningen?

Rickard.
Med en 45x70 under råsponten tätspikad och en trekantslist på ovansidan kan du säkert ha 40cm i alla fall utanför sista takstolen. Takutstick är aldrig särskilt stabila och behöver inte heller vara det.

Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Med en 45x70 under råsponten tätspikad och en trekantslist på ovansidan kan du säkert ha 40cm i alla fall utanför sista takstolen. Takutstick är aldrig särskilt stabila och behöver inte heller vara det.
45x70 längst ut bara för att fördela kraften ännu bättre mellan råspont plankorna så dom böjer sig tillsammans?

Rickard.
P Pettttter skrev:
45x70 längst ut bara för att fördela kraften ännu bättre mellan råspont plankorna så dom böjer sig tillsammans?
Ja precis, så att inte all vikt hamnar på en stackars bräda om man sätter foten lite dumt. Också riktigt trevlig att ha så man får mer trä att spika vindskivorna i.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Som sagt, 40cm är inga problem. Men kör gärna med >20mm råspont, inte den klena 17mm.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Ok perfekt, tack för alla svar det besparade mig jobb och huvudbry!

Rickard.
Går såklart ännu längre om man vill jag vågade bara inte "lova" för mycket ;)

För ett exempel har jag 50cm från utsida lockpanel till insida vindskiva på mitt garage (säkert 60cm totalt utanför takstolen). Jag har klossar för att fästa underspikningen i på 120cc men dom gör inte särskilt mycket för stabiliteten utan det är råsponten och en regel under som står för det mesta. Även själva vindskivan gör en del för stabiliteten men det är nog bäst att inte räkna in den i det här.

Angående råsponten är det ALLTID minst 20mm som gäller för papp och man bör tänka efter lite mer hur man monterar den än om man lägger ett läktat tak. Enligt AMA:n är det minst 23mm för papp om man bryr sig om sådant.

När jag ändå har er alla på tråden....den främre och bakre takregeln (långsidorna), jag har planerat göra dom av samma 45x145 som takreglarna. Men har dom egentligen ingen större krafter på sig så det räcker med tunnare vindskiva och helt skippa två tjockare som binder ihop takreglarna?

Inspirerades av en video där killen byggde hela taket på marken och använde "two by fours" till allt. Men inser nu att det kanske är enklare att slänga upp var takregel för sig och till slut då eventuellt bara avsluta med vindskivor på långsidorna. Vad är standardlösningen?

P Pettttter skrev:
När jag ändå har er alla på tråden....den främre och bakre takregeln (långsidorna), jag har planerat göra dom av samma 45x145 som takreglarna. Men har dom egentligen ingen större krafter på sig så det räcker med tunnare vindskiva och helt skippa två tjockare som binder ihop takreglarna?

Inspirerades av en video där killen byggde hela taket på marken och använde "two by fours" till allt. Men inser nu att det kanske är enklare att slänga upp var takregel för sig och till slut då eventuellt bara avsluta med vindskivor på långsidorna. Vad är standardlösningen?
Precis som du är inne på så finns det ingen anledning att ha en grov regel i fram och bakkant av taket. Gör på precis samma sätt där som du tänker göra på sidorna. En 45x45 eller 45x70 på undersidan som skruvas ovanifrån och en trekantslist på ovansidan (beroende på ytskikt då). Sedan en vindskiva framför.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Och rent utseendemässigt så föredrar jag att man inte ser hela höjden på takbalken där den sticker ut. Nu vet jag iofs inte dimensionerna på dina takbalkar. Men i mitt fall med attefallshuset ovan så hade jag 220x45 takbalkar, de sågade jag ut på följande vis för att få ett nättare intryck av det som stack ut.

Utsågade träbalkar i dimension 220x45 mm på en byggarbetsplats med såg och tumstock.
Skapa konto
Takstolar under konstruktion, utskurna träbalkar framför husfasad.
Skapa konto

• Gilla
Sigge2020
  • Laddar…
ok tack! Jag funderar på att smalna av dom, men är lite nojig även här över bärigheten. Jag antar det finns tabeller över utstickande reglar? Eller är det samma tabeller som för spännvidd man tittar i?

Den här råkade jag hittade när jag googlade på avsmalnade takreglar, angående min första fråga. En extremt enkel och såklart helt självklar metod när man väl sett det för att avlasta sidoöverhänget. Bara flytta in näst yttersta regeln så att dom bärande stumparna kan få stöd. Vet inte varför jag inte fattade det själv =)

Får fundera på om jag trots allt kör på det för nattsömnens skull. Jag gillar att överdimensionera =) Vilket jag till fullo förstår varför man inte gör om man jobbar med detta.
2.40 in i videon ungefär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.