17 939 läst ·
36 svar
18k läst
36 svar
Taket på grannens förråd hänger in över vår tomt
Det behövs inget skriftligt tillstånd. När det står där vid köpet har köparen accepterat placeringen. Annars får man köpa något annat.
Finns det inget (skriftligt) tillstånd för en placering närmare 4,5 meter fastighetsgränsen, är det inte en friggebod och krävs bygglov. Finns det inget bygglov, är det därmed ett svartbygge.
Det ger inte ts rätt att kräva att byggnaden ska rivas, men absolut rätt att anmäla bygget till kommunen, som då ska starta ett tillsynsärende.
Det är absolut inte så att man accepterar placeringen av grannens byggnader bara för att man köper fastigheten. Det kan vara att säljaren inte heller gillade placeringen och sålde för att han inte orkade med mer. Då kan köparen basera sitt bud på vad fastigheten är värd med den ogynnsamma placeringen och en riskanalys på hur stor chansen är att han kan göra något åt det.
Det ger inte ts rätt att kräva att byggnaden ska rivas, men absolut rätt att anmäla bygget till kommunen, som då ska starta ett tillsynsärende.
Det är absolut inte så att man accepterar placeringen av grannens byggnader bara för att man köper fastigheten. Det kan vara att säljaren inte heller gillade placeringen och sålde för att han inte orkade med mer. Då kan köparen basera sitt bud på vad fastigheten är värd med den ogynnsamma placeringen och en riskanalys på hur stor chansen är att han kan göra något åt det.
I och med att det är ett förråd så utgår jag från att det inte handlar om så många meter. Kolla med grannen om det är okej för denne att du själv monterar upp hängränna och leder bort takvattnet till ett mer lämpligt ställe. Åk därefter förbi en bygghandlare och köp material och montera det sedan på förrådet. I samma veva, kolla/informera grannen om grenverket o visa hur du tänker. Kapa därefter grenverket själv. Nedlagda pengar och arbete för dig är så litet i förhållande med att komma på kant med grannen.
Vill bara visa på ett alternativt angreppssätt på ett lätt åtgärdat bekymmer. Flera av svaren till trådskaparen fokuserar på hur förrådet skall väck genom myndigheters hjälp vilket kanske inte borgar för den bästa grunden för ett gott grannskap..
Det behöver man inte nödvändigtvis göra men har man nyss köpt ett hus och uppenbarligen haft möjlighet att inspektera hur grannens tomt, träd och byggnader var beskaffade längs tomtgränsen innan köpet så känns det lite väl skitnödigt att börja klaga och påpeka det man upplever som brister de första dagarna/månaderna. Upplevda brister som uppenbarligen inte besvärat tidigare innehavare av huset och kanske sett ut på samma sätt i årtionden och kanske till och med är överenskomna med föregående innehavare.useless skrev:
Jag skulle troligtvis se en granne som just flyttat in bredvid mig som en besserwisser och surskit om hen började påtala/kräva saker som orsakar mig arbete det första man gjorde.
Mitt råd är att leva med det upplevda problemet en säsong eller i ert fall minst till den första rejäla nederbörden och ta upp det efter det visat sig vara ett problem på riktigt då ni hunnit bo in er. Kanske det inte ens upplevs som ett problem längre av olika anledningar. (Tomtens lutning kanske gör att de få kvadratmeterna takavvattning som hamnar på TS tomt avlägsnar sig självmant utan minsta spår bara några minuter efter regnet upphört. Kanske det t.om. räddar gräsmattan vid nästa torka)
Nä, det är nog den sämsta vägen framåt. Som vanligt gäller det att fokusera på de faktiska problemen, dvs vattnet från taket och grenar från trädet riskerar att orsaka skada. Fixar man takavvattningen och plockar bort några grenar så är problemen lösta.ByggDHD skrev:
De här sakerna BORDE inte kommit som en överraskning om du hade sett till att kontrollera din omgivning. Så som tidigare talare så tycker jag att du ska gilla läget oavsett.T t451 skrev:Är precis nyinflyttad i en villa.
1) Grannens stora förrådshus står kant i kant (0 cm) med vår tomt. Taket hänger in över vår tomt och avrinning sker ner på vår gräsmatta.
2) Ett mycket stort träd står också 0 cm från tomtgräns och en mycket stor del av grenverket hänger ner på vår sida på ett sådant sätt att det är svårt att nyttja en stenlagd gång på tomten. Grenarna är i vägen.
Jag har naturligtvis inte tänkt göra mig ovän med grannen det första jag gör ... men är ändå nyfiken på vilka möjligheter jag legalt har?
- Om förrådet byggts med bygglov så kan jag väl inte opponera mig i efterhand? Gissar att det bara är att acceptera.
- Om förrådet byggts utan bygglov kan jag förmodligen få ett beslut på att det ska plockas bort, eller?
- Kan jag kapa grenar som hänger in på min tomt?
Tacksam för kloka synpunkter!
Tobias
Det kan ju inte vara roligt för dina grannar att få en ny granne som köoer ett hus i befintligt skick och sen börjar tjafsa. Då hade du kunnat hitta ett hus någon annanstans.
Jag är så trött på folk som flyttar in och sen börjar de härja innan de ens fått utt tavlorna. Man undrar om de gick med ögonbindel på visningen, typ!
Så när ett företag säljer mina obetalda skulder till ett inkassobolag, kan jag bara skriva till dom att de får sluta skicka påminnelser? De visste ju att jag inte betalar mina skulder, och inte kan de som nya ägarna komma och börja kräva att jag ska betala mina skulder.
Hör hör! Äntligen en förnuftig människa!D dennis_f skrev:Det behöver man inte nödvändigtvis göra men har man nyss köpt ett hus och uppenbarligen haft möjlighet att inspektera hur grannens tomt, träd och byggnader var beskaffade längs tomtgränsen innan köpet så känns det lite väl skitnödigt att börja klaga och påpeka det man upplever som brister de första dagarna/månaderna. Upplevda brister som uppenbarligen inte besvärat tidigare innehavare av huset och kanske sett ut på samma sätt i årtionden och kanske till och med är överenskomna med föregående innehavare.
Jag skulle troligtvis se en granne som just flyttat in bredvid mig som en besserwisser och surskit om hen började påtala/kräva saker som orsakar mig arbete det första man gjorde.
Mitt råd är att leva med det upplevda problemet en säsong eller i ert fall minst till den första rejäla nederbörden och ta upp det efter det visat sig vara ett problem på riktigt då ni hunnit bo in er. Kanske det inte ens upplevs som ett problem längre av olika anledningar. (Tomtens lutning kanske gör att de få kvadratmeterna takavvattning som hamnar på TS tomt avlägsnar sig självmant utan minsta spår bara några minuter efter regnet upphört. Kanske det t.om. räddar gräsmattan vid nästa torka)
Dumheter min käre vän. Det finns ingen juridik som säger det. Svartbyggen blir inte lagliga bara för att granntomterna byter ägare. Men du kanske menar att TS inte kan klaga hos den som sålde huset till henom? Det stämmer däremot. Men vem som helst kan klaga när som helst hos kommunen på konstiga byggen.D Daniel 109 skrev:
Håller med helt. Använd en lugn och saklig ton och ett jag-språk: Jag har ett problem, jag har märkt att det öser ner vatten på min tomt från det där taket när det regnar. (paus) Vad tror du om en ränna och ett stuprör. Och så vidare.useless skrev:
Finns det något som indikerar att det är ett svartbygge?
Finns inget skriftligt formkrav på medgivande för friggebodar. Även om det såklart underlättar med skriftligt i bevishänseende så räcker det med muntligt Okharry73 skrev:
Finns det inget (skriftligt) tillstånd för en placering närmare 4,5 meter fastighetsgränsen, är det inte en friggebod och krävs bygglov. Finns det inget bygglov, är det därmed ett svartbygge.