Planerar för takbyte senare i sommar, men är osäker på vilken typ av duk jag bör använda under pannorna. Hus byggt tidigare än 1909. Idag ligger det ospontade entumsbrädor mellan takstolarna med ett par mm spalt emellan, på dessa en tjärpapp, läkt och sist betongpannor. Detta tak gjordes i mitten på 70talet. Min plan är att riva allt ner till dom ospontade brädorna för att sedan lägga ny duk, läkta upp och ha vittinge t11. Ingen luftning på vinden förutom i gavelspetsarna. Tidigare ägare har lagt ett lager glasfiberisolering på det gamla spånet. Har hasat runt där uppe och det luktar friskt och allt ser torrt och fint ut. Men bör jag använda en difföppen takduk? Har av bygghandeln blivit rekommenderad t-diff pro. Men i moteringsbeskrivningen står det att den ej bör läggas på fast träunderlag utan monteras frihängande mellan takstolarna.

K
Tjärpappen är ju knappast diffusionsöppen så om det fungerar hittills finns la ingen anledning till att byta till öppen

• Gilla
Knoppis91 och 1 till
  • Laddar…
P
Håller med tidigare inlägg.

Om du inte har några planer på förändringar av:
- uppvärmning
- mer isolering på vind
- ventilation

så skulle jag också fortsatt med samma typ. Förändringen kan annars öka risken för påväxt om luften kyls av snabbare…

• Gilla
Knoppis91
  • Laddar…
Rickard.
Håller till 100% med kniv.

Med dina förutsättningar och dom pannorna du valt ska du inte snåla på underlaget, jag tycker du bör följa rekommendationerna som dom svenska tillverkarna har under ofalsade pannor.

(Kommer väl egentligen från AMA hus)

• Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
Som jag förstått det ska organisk isolering likt träfiber och spån vara ”fukt-tröga” och ventileras vart efter fukten stiger upp på vinden.

Om du har glasfiberisolering uppe på spånet riskerar det att stänga in fukten som kan stiga upp i spånet eller glasfibern om det saknas ångspärr nedåt i byggnaden.

Men är det som du säger torrt och det luktar friskt och har stått så sedan 70-talet får man kanske acceptera att den lösningen som är; har fungerat och allt du gör nu kan ändra något av förutsättningarna.

• Gilla
Knoppis91
  • Laddar…
Hade likadana förutsättningar på mitt hus byggt 1920. Ospontade brädor under pappen och spån och mineralull blandat på vinden. Böt till modern, icke diffusionsöppen, duk med T11 över för tre år sedan. Vinden har inte ändrat sig ett dugg mer än att det inte regnar in längre.

Fick byta en del dåliga brädor. Då lade jag in spontad 23x120 för att bättre matcha tjockleken på de gamla brädorna än vad modern, tunn råspont gör.

Redigerat:
  • Gilla
Knoppis91
  • Laddar…
Tack för input. Tänker man logiskt så är det väl klokast att ändra förutsättningarna så lite som möjligt (om taket nu är så fräscht jag tror) och köra på en tät duk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.