justusandersson skrev:
Bra detaljredovisning, den underlättar diskussionen! Man bör inte jacka ur en bjälke i underkanten på det sättet. Vid bjälkars ändpunkter kan det vara OK att jacka ur på ovansidan. (Dock inte där bjälken fortsätter över ett stöd på mitten av sin längd) I det här fallet bör bjälkens undersida vila på någon form av beslag. Kanske ett plattjärn som bockas och viks över "hammarbandet". Varför måste du jacka ur?
Vad gör det om man jackar ur på undersidan det kan väl inte bli svagare än en ojackad regel på 140 mm eller ?

Jag fattar lite trögt idag. Alltså, krysskolvningen är i vägen för undertakets reglar. Att det måste till en krysskolvning beror på att de valda dimensionerna i det överliggande bjälklaget inte klarar den aktuella spännvidden utan förstärkning alternativt att det kan förekomma tillfälliga större punktlaster. Således måste man komma på ett sätt att förstärka bjälklaget som inte är i vägen för undertaket. Den lösning som du ritat är nog inte tillräckligt bra. Det som ligger närmast tillhands är att förstärka varje enskild golvbjälke En förhållandevis enkel variant är att limma och skruva en vanlig bräda (22x45) av bra virkeskvalitet på bjälkarnas undersida. En annan variant är att limma och skruva en större bräda (22x220) på högkant i bjälkarnas långsida. Vad man skall göra går dock inte att bedöma utan att känna till hur utrymmet ovanför används

smurfen72: En urjackning av en golvbjälke av trä i underkanten försvagar konstruktionen. Om en jackad 170 mm regel är svagare än en ojackad 140 mm regel vågar jag inte svara på, men jag tycker inte att man skall rekommendera en sådan jackning på Byggahus utan att man ordnar ett annat upplag för bjälken.

Klart regeln blir svagare om man jackar ur den i och med att den blir lägre trodde det var nån faktor jag missat men det är nog väldigt sällan som upplaget är den svagaste punkten så länge det är lite spännvidd som här med 4250 mm spännvidd.

Okey, då förstår jag att det inte är så lätt som att plocka bort krysskolvningen utan vidare. Om man behåller krysskolvningen så får jag max in 45x75-77 mm regel utan att den kommer i kontatk.
CAD-ritning av en korsningsdetalj för bjälklag med måttangivelser, inklusive en 89 mm regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvarlimmar man sedan en 45x45 på undersidan så blir totalen ca 45x120. Vill helst inte bygga på mer än 45 nedåt, för då måste jag börja flytta eluttag på väggen. Men antar att det är i underkant med 45x120 även om man ex skulle limskruva 34x95 regeln på sidorna?

Annars är nog din idé om att bygga om krysskolvningen till min variant och förstärka upp befintliga bjälkar med en skruvlimmad under. Om det funkar med lasterna?
Länk till ritning för huset, ovanför biorummet så är det ett sovrum och klädkammare:
https://www.dropbox.com/s/yxznk6xeucdvyio/Husritning.pdf?dl=0

När det gäller nedböjning på innertaket så kan jag acceptera max 2 cm om det blir lättare att räkna hem. Men såklart bra om det är mindre.

Krysskolvning innebär att man fördelar ut lasterna på fler bjälkar men den förstärker inte den enskilda bjälken. Vill man göra det så måste man skruvlimma på något sätt. När det gäller undertaket så är det nedböjningen som är dimensionerande. Använder du 45x120 C24 på c/c 600 så blir nedböjningen ca 1,6 cm. Kan du hitta 45x120 med hållf klass C30 så kan du komma ner till 1,3 cm (om jag räknat rätt...).

Men då låter det som att mitt bästa alternativ är att försöka hitta 45x120 C30, men jag måste fortfarande jacka ur regeln så uppläggningshöjden max blir 75-77 mm annars kommer jag inte under kryssen. Detta kommer försvaga regeln vid uppläggningen men om man skulle förstärka upp den med en spikplåt på båda sidor och även jacka ur dem på samma sätt som regeln. Skulle det funka tror du?

Om jag bara hitta C24 klassad. Hur mycket starkare blir regeln om man skruvlimmar en bräda på långsidorna?

Har du räknat på 30kg/m2 eller?

Redigerat:
Jag har räknat med en egenvikt på 25 kg/m vilket motsvarar ca 40 kg/m2. Om du sätter ett vinkeljärn som stöd för bjälkens undersida så räcker nog det. Om du tar två 45x120 C24 och limskruvar ihop dem blir nedböjningen ca 8 mm. Annars kan du säkert hitta en C30 i något större dimension och klyva ner den.

Sjyst. Stort tack till dig.

Vinkeljärnet skruvas då genom gips, osb och horisontell 45x45 regel innan den kommer in till väggens hammarband (heter det så?). Men det borde väl inte vara några problem.

Ska ringa runt om C30 regel.

väldigt svårt att få tag på c30 klassade reglar. Skulle man kunna såga ned en limträ 42x180 till 42x120. Alternativt en limträ 56xXXX som jag fasar av på ovansidan för frigång till krysskolvingen.
Kommer det klara vikten?

Limträ 42x180 fungerar utmärkt. Den tål något större last än 45x170 C30, men inte mycket mer. Däremot kan du inte såga ner den till 42x120.

Om jag inte kan såga ner en limträ till höjd 120 så är det ändå inget alternativ.
Funderar om jag istället ska köra på dubbla skruvlimmade 45x120 c24 och fasa av ovansidan lite så det går fritt mot krysskolvingen. Kan du dubbelkolla så det är rätt att nedböjningen då blir 8 mm?
Tack

Jag har lite svårt att förstå hur du tänker. Takkonstruktioner dimensioneras mht risken för brott. Bjälklag som man går på dimensioneras mht nedböjning och svikt. Den senare metoden kräver större dimensioner. Krysskolvning är en metod som man tillgriper för att minska svikten och som innebär att punktlaster fördelas bättre över fler bjälkar. Krysskolvning innebär inte att konstruktionen klarar större utbredda laster och är därför inte aktuell i samband med takkonstruktioner. Två skruvlimmade 45x120 C24 motsvarar en 45x170 C24 (vid beräkning av brottgränstillstånd) vilket inte är tillräckligt i ditt fall.

När jag råkar ut för en liknande situation, att utrymmet på höjden inte tillåter en optimal konstruktion, brukar jag ta ett steg tillbaka och fundera över om jag kan ändra någon av grundförutsättningarna

Nu hänger jag inte alls med på vad du skriver. Tidigare sa du att: "Om du tar två 45x120 C24 och limskruvar ihop dem blir nedböjningen ca 8 mm." Jag antar att du menade att de skulle skruvas ihop vid sidan av varandra så den "nya" regeln blir 90x120? Det skulle funka om jag fasar av lite vid krysskolvningen, se bild. Teknisk ritning av två 45x120 C24 träreglar föreslagna att skruvlimmas vid krysskolvningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu skriver du att: "Två skruvlimmade 45x120 C24 motsvarar en 45x170 C24 (vid beräkning av brottgränstillstånd) vilket inte är tillräckligt i ditt fall."
Så jag förstår inte längre hur du menar??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.