10 752 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Takbyte, tätt mot läkt ok?
Bara så oerhört tråkigt att se hur det profiteras på kunskapsbristen som ändå ska tillgodoses av yrkesutövare. Detta är inget annat än lurendrejeri! Så det är ändå "glädjande" att du inte betalat för mer än materialet. Jag hoppas att du kommer vidare med detta och att dessa aktörer försvinner från marknaden omgående. Tyvärr så har du redan betalat ett pris, även om du anlitar en besiktningsman som hjälper dig med att reglera det ekonomiska och funktionella.
Här ser man dessvärre betydelsen av hur sårbar man är när man lagt ett plåttak av denna tegelimiterade modell när utövare inte har kunskap eller enbart ser en chans att cyniskt tjäna på okunskap. Gå igenom med en sakkunnig hur man räddar upp denna konstruktion till ett hållbart alternativ, för mycket är dessvärre redan förstört beroende på hur detta är konstruerat. Och jag befarar att det kommer att behövas nästan en hel omläggning av taket för att komma till rätta med detta.
Fruktansvärt tråkigt att skriva så negativt och svart om detta men jag hoppas att jag är bara så starkt begränsad och inte ser möjligheterna.
Masen
Här ser man dessvärre betydelsen av hur sårbar man är när man lagt ett plåttak av denna tegelimiterade modell när utövare inte har kunskap eller enbart ser en chans att cyniskt tjäna på okunskap. Gå igenom med en sakkunnig hur man räddar upp denna konstruktion till ett hållbart alternativ, för mycket är dessvärre redan förstört beroende på hur detta är konstruerat. Och jag befarar att det kommer att behövas nästan en hel omläggning av taket för att komma till rätta med detta.
Fruktansvärt tråkigt att skriva så negativt och svart om detta men jag hoppas att jag är bara så starkt begränsad och inte ser möjligheterna.
Masen
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Håller med er.
Om jag får gissa så har personen som gjort det för att ha något att fästa rännkrokarna i.
Han/Hon skulle valt andra krokar. Vilket är konstigt för plåten ligger i botten i hängrännan. Det borde funnits plats att sätta dem på takfotsbrädan som det är tänkt.
Om jag får gissa så har personen som gjort det för att ha något att fästa rännkrokarna i.
Han/Hon skulle valt andra krokar. Vilket är konstigt för plåten ligger i botten i hängrännan. Det borde funnits plats att sätta dem på takfotsbrädan som det är tänkt.
Ja det ser ut som plåten ligger på fel ledd också?X xLnT skrev:
Är det skarvade plåtar eller hela längder?
Syftet med takfotsplåten är ju att föra ut undertakets kondens !
Takfotsplåten ska sitta underlimmad på underlagspappen ? Samt sitter det något skydd mot insekter bakom täckbrädorna?
Sedan sitter det omålade passbitar med konstig infästning?
Vad har de spikat skruvat med ?
Brukar ofta se såna där konstiga inbyggda lösningar på hus här och där.
Ser skit ut, som en låda rent ut sakt längst takfoten.
jag har lagt sånt där tak själv och jag vet inte hur man lyckas att det blir så där, känns överarbetat och fel.
Ser skit ut, som en låda rent ut sakt längst takfoten.
jag har lagt sånt där tak själv och jag vet inte hur man lyckas att det blir så där, känns överarbetat och fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
man blir ju lite undrande. Detta med att sätta igen utrymmet är väl knappst något man sparar varken tid eller material på. Snarare tvärtom. Så varför?
Dåliga jobb brukar ju bero på slarv eller fusk. Men här är det snarare överarbetat.
Den där ränndalen ser verkligen ut att ligga lägre än fotplåten.
Dåliga jobb brukar ju bero på slarv eller fusk. Men här är det snarare överarbetat.
Den där ränndalen ser verkligen ut att ligga lägre än fotplåten.
