Bara så oerhört tråkigt att se hur det profiteras på kunskapsbristen som ändå ska tillgodoses av yrkesutövare. Detta är inget annat än lurendrejeri! Så det är ändå "glädjande" att du inte betalat för mer än materialet. Jag hoppas att du kommer vidare med detta och att dessa aktörer försvinner från marknaden omgående. Tyvärr så har du redan betalat ett pris, även om du anlitar en besiktningsman som hjälper dig med att reglera det ekonomiska och funktionella.
Här ser man dessvärre betydelsen av hur sårbar man är när man lagt ett plåttak av denna tegelimiterade modell när utövare inte har kunskap eller enbart ser en chans att cyniskt tjäna på okunskap. Gå igenom med en sakkunnig hur man räddar upp denna konstruktion till ett hållbart alternativ, för mycket är dessvärre redan förstört beroende på hur detta är konstruerat. Och jag befarar att det kommer att behövas nästan en hel omläggning av taket för att komma till rätta med detta.
Fruktansvärt tråkigt att skriva så negativt och svart om detta men jag hoppas att jag är bara så starkt begränsad och inte ser möjligheterna.
Masen

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Håller med er.
Om jag får gissa så har personen som gjort det för att ha något att fästa rännkrokarna i.
Han/Hon skulle valt andra krokar. Vilket är konstigt för plåten ligger i botten i hängrännan. Det borde funnits plats att sätta dem på takfotsbrädan som det är tänkt.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det låter vettigt att få arbetet besiktigat. Med ett
så konstigt utförande så kan man tyvärr anta att det finns annat som inte är hundra.
Besiktning i morgon

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ligger dalarna verkligen lägre än takfotsplåten? Eller är det en synvilla?
Det är ju inget vidare om det är så.
Ja det ser ut som plåten ligger på fel ledd också?
Är det skarvade plåtar eller hela längder?
Syftet med takfotsplåten är ju att föra ut undertakets kondens !
Takfotsplåten ska sitta underlimmad på underlagspappen ? Samt sitter det något skydd mot insekter bakom täckbrädorna?
Sedan sitter det omålade passbitar med konstig infästning?
Vad har de spikat skruvat med ?

Brukar ofta se såna där konstiga inbyggda lösningar på hus här och där.
Ser skit ut, som en låda rent ut sakt längst takfoten.
jag har lagt sånt där tak själv och jag vet inte hur man lyckas att det blir så där, känns överarbetat och fel.

D Dan_j skrev:
[bild]
Det där kommer inte att fungera !

D Dan_j skrev:
Så är det gjort om jag fattat det rätt.
[bild]
Läkten ligger förhoppningsvis åt andra hållet.

D Dan_j skrev:
[bild][bild] [bild] [bild]
Takplåten ska gå utanför fotplåt så vattnet släpper utanför.

Vilken firma har utfört omläggningen? Vesivek?

UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Läkten ligger förhoppningsvis åt andra hållet.
Strö och bärläkt ligger åt rätt håll som tur är.

J JF. skrev:
Vilken firma har utfört omläggningen? Vesivek?
Har du dålig erfarenhet av dom, nåt du vill dela med dig. Håller på att ta in offerter på takjobb nämligen

• Gilla
JF.
  • Laddar…
man blir ju lite undrande. Detta med att sätta igen utrymmet är väl knappst något man sparar varken tid eller material på. Snarare tvärtom. Så varför?

Dåliga jobb brukar ju bero på slarv eller fusk. Men här är det snarare överarbetat.

Den där ränndalen ser verkligen ut att ligga lägre än fotplåten.

J
Men vänta nu. Fotplåten är uppochner väl? Den kapade långa sidan ska såklart ligga under taktäckningen, inte ner i hängrännan

RoffeJ RoffeJ skrev:
Har du dålig erfarenhet av dom, nåt du vill dela med dig. Håller på att ta in offerter på takjobb nämligen
Nej har inte någon erfarenhet av den firman, men de använder sig av en metod som kräver en högre takfotsbräda än normalt. Därför min fundering.

• Gilla
RoffeJ
  • Laddar…
D Dan_j skrev:
Besiktning i morgon
Hur gick besiktningen? Vi väntar med spänning på resultatet.

• Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.