463 läst ·
7 svar
463 läst
7 svar
Takbyte sekelskifte
Det är svårt att veta om man inte har andra förutsättningar men om du söker lite på forumet så får du se lite exempel. Priserna på material skiljer nog inte så vansinnigt mycket beroende på var i landet ni bor men arbetskostnad och liknande kan skilja avsevärt.
Sen är det ju frågan om det ska vara någon form av pannplåt eller bandtäckning och hur ni vill ha det med takavvattning osv.
Sen är det ju frågan om det ska vara någon form av pannplåt eller bandtäckning och hur ni vill ha det med takavvattning osv.
Bandtäckning alt Plannja Nostalgi (tror jag det heter) i ärggrön färg. Matchande takavvattning.T Testarn skrev:Det är svårt att veta om man inte har andra förutsättningar men om du söker lite på forumet så får du se lite exempel. Priserna på material skiljer nog inte så vansinnigt mycket beroende på var i landet ni bor men arbetskostnad och liknande kan skilja avsevärt.
Letat men inte hittat någon tråd som ger exempel på totalkostnad.
Klurar på om 600.000kr är ok budgeterat eller ej.
En snabb sökning på nätet verkar ge vid handen att plåttak liknande Plannja Trend (hittar bara Profilplåt som heter Nostalgi och den finns inte i Ärggrön) kostar i storleksordningen 400 kr/m2 men sen tillkommer takavvattning och taksäkerhet.
Till detta kommer kostnaden för ställning, undertak, papp/duk samt läkt, skruv, rivning av gamla taket inkl avfallshantering och - naturligtvis - arbetskostnad.
Det låter som om 600 tkr är rätt högt budgeterat även om det skulle vara i storstadsområde.
Jag hittade det här inlägget på forumet som kan ge en fingervisning om vad det kan kosta då det är från i år: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kostar-ett-takbyte-2025.559380/
Han verkar ju inte ha bytt hela underlaget så där kommer det nog för er att kosta lite mer men råspont är inte så dyrt och går fort att sätta upp (du får kolla upp vad ytan är på ert tak och kolla upp priserna på råspont per kvadrat, glöm inte att lägga på lite för spill)
Sen kan man nog räkna med att yrkesmän gör det lite snabbare men 200 timmar känns ändå inte helt orimligt.
Till detta kommer kostnaden för ställning, undertak, papp/duk samt läkt, skruv, rivning av gamla taket inkl avfallshantering och - naturligtvis - arbetskostnad.
Det låter som om 600 tkr är rätt högt budgeterat även om det skulle vara i storstadsområde.
Jag hittade det här inlägget på forumet som kan ge en fingervisning om vad det kan kosta då det är från i år: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kostar-ett-takbyte-2025.559380/
Han verkar ju inte ha bytt hela underlaget så där kommer det nog för er att kosta lite mer men råspont är inte så dyrt och går fort att sätta upp (du får kolla upp vad ytan är på ert tak och kolla upp priserna på råspont per kvadrat, glöm inte att lägga på lite för spill)
Sen kan man nog räkna med att yrkesmän gör det lite snabbare men 200 timmar känns ändå inte helt orimligt.
Tack snälla.T Testarn skrev:En snabb sökning på nätet verkar ge vid handen att plåttak liknande Plannja Trend (hittar bara Profilplåt som heter Nostalgi och den finns inte i Ärggrön) kostar i storleksordningen 400 kr/m2 men sen tillkommer takavvattning och taksäkerhet.
Jag hittade det här inlägget på forumet som kan ge en fingervisning om vad det kan kosta då det är från i år: [länk]
Missat att Nostalgi inte finns i ärggrön. Det finaste hade förstås varit att göra riktigt plåttak.
Jag har observerat en granne (på en parallellgata så inte direkt granne, jag känner dem inte) exakt nu byter tak, på ett sekelskifteshus, till bandat plåttak. På några dagar (om ens det) hade de rivit ned tegel, lagt papp (duk eller vad det nu var) och börjat lägga plåt. Nu 2 veckor senare håller de fortfarande på och fnula kring skorstenar och takavvattning. Dock verkar de inte jobba "lika hårt" nu, utan är bara där ibland. Antar att tiden det står "naket" måste hållas kort, så då kör de järnet.
Men det verkar rimligt att vissa moment går fort i detta.
Har sett hus som monterat nån slags "budget falsad plåt" som inte ser bra ut som slutresultat. Jag har inte annat än tänkt på det, inte gått djupare, då jag själv inte har plåtttak....
Jag har för långt eller dålig syn för att se om de som gör om taket här i kvarteret kör budget-plåten eller riktig bandplåt. Hade min arbetsplats hemma varit ut mot detta hus så hade jag nog haft mer koll. Nu ser man bara från vår övre hall...
Har sett hus som monterat nån slags "budget falsad plåt" som inte ser bra ut som slutresultat. Jag har inte annat än tänkt på det, inte gått djupare, då jag själv inte har plåtttak....
Jag har för långt eller dålig syn för att se om de som gör om taket här i kvarteret kör budget-plåten eller riktig bandplåt. Hade min arbetsplats hemma varit ut mot detta hus så hade jag nog haft mer koll. Nu ser man bara från vår övre hall...
Åh kan du kila över och fråga vad de fått för offert?J JohanLun skrev:Jag har observerat en granne (på en parallellgata så inte direkt granne, jag känner dem inte) exakt nu byter tak, på ett sekelskifteshus, till bandat plåttak. På några dagar (om ens det) hade de rivit ned tegel, lagt papp (duk eller vad det nu var) och börjat lägga plåt. Nu 2 veckor senare håller de fortfarande på och fnula kring skorstenar och takavvattning. Dock verkar de inte jobba "lika hårt" nu, utan är bara där ibland. Antar att tiden det står "naket" måste hållas kort, så då kör de järnet.
Har sett hus som monterat nån slags "budget falsad plåt" som inte ser bra ut som slutresultat. Jag har inte annat än tänkt på det, inte gått djupare, då jag själv inte har plåtttak....![]()
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Klicka här för att svara