Hej! Anlitade ett företag för byte av takpannor. Betalat fakturan men vi känner efter att ha gått igenom taket att vi ej är nöjda med hur det ser ut - det är ju helt snett på sina ställen? Input/feedback från mer kunniga personer hade uppskattats. Gärna med god ton då jag redan har ångest över om det är dåligt utfört….
I sidled ligger ju bara pannorna staplade på varandra, så det där är förvisso inte snyggt, men är bara en effekt av att ingen har backat tillbaka och tittat när de lagt på pannorna.
Det är bara att justera, kräver inget nytt material och går rätt snabbt.
Inget att ha ångest över, be dem bara åtgärda det innan fakturan betalas.
Det är bara att justera, kräver inget nytt material och går rätt snabbt.
Inget att ha ångest över, be dem bara åtgärda det innan fakturan betalas.
Och om man redan betalat fakturan…? Det är ingen acceptabel ursäkt men är mitt och sambons första hus och första hantverkaren vi anlitar, så vi ville betala den direkt. Nu någon dag efter så känns det korkat eftersom vi borde återkopplat till hantverkaren innan betald faktura. Kan de neka att åtgärda så det blir rakt pga betald faktura?
Tja, säg åt dem och be dem åtgärda det. Är det en seriös firma så skickar de ut killarna som hade lite bråttom när de staplade pannor så att de får lära sig av sina misstag.
De kan inte neka en reklamation på grund av att fakturan är betald, men det är enklare att föra diskussionen när man har det som "motivation".
Däremot kan det diskuteras hur tillvida det verkligen är ett fel som kan reklameras om de vill konstra.
Det är ju bara en estetisk sak som ni mycket väl kan ha ansetts godkänna i samband med att arbetet var klart och att ni betalade fakturan.
Men *om* de skulle välja att gå den vägen så är det ju bara att informera dem om att ni kommer dela bilder på taket tillsammans med firmans namn på alla recensions-sidor tills dess att det är åtgärdat.
Dock så är det ju en enkel "skitsak" för dem att åtgärda, så jag ser inte varför de inte skulle göra det för att få en nöjd kund.
De kan inte neka en reklamation på grund av att fakturan är betald, men det är enklare att föra diskussionen när man har det som "motivation".
Däremot kan det diskuteras hur tillvida det verkligen är ett fel som kan reklameras om de vill konstra.
Det är ju bara en estetisk sak som ni mycket väl kan ha ansetts godkänna i samband med att arbetet var klart och att ni betalade fakturan.
Men *om* de skulle välja att gå den vägen så är det ju bara att informera dem om att ni kommer dela bilder på taket tillsammans med firmans namn på alla recensions-sidor tills dess att det är åtgärdat.
Dock så är det ju en enkel "skitsak" för dem att åtgärda, så jag ser inte varför de inte skulle göra det för att få en nöjd kund.
Pannorna kan förskjutas +/-1 mm. Det där ser ut att vara mer än så, och tex här ligger pannorna inte ordentligt på plats.
När de har släppt det sådär så hade jag börjat fundera på vad mer som har missats som nocktätning, fågelband mm.
Passa också på att kolla att de har satt fast pannorna som man ska. Bortsett ifrån att de kanske är spikade så är det ganska enkelt att justera upp med ett par gubbar och en rätskiva. Bara att påtala/reklamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När de har släppt det sådär så hade jag börjat fundera på vad mer som har missats som nocktätning, fågelband mm.
Passa också på att kolla att de har satt fast pannorna som man ska. Bortsett ifrån att de kanske är spikade så är det ganska enkelt att justera upp med ett par gubbar och en rätskiva. Bara att påtala/reklamera.
Tack alla för er input. Jag misstänkte att det inte var snyggt gjort då flera snickare i området stått och observerat resultatet flertal gånger.. Vilket gett mig ångest då jag förstått att det kanske inte varit bra gjort därmed och det kanske finns mer missar vi har svårt att se.
Kan det bästa vara att anlita en oberoende takbesiktningsman för att få svart på vitt vad som ej är ordentligt utfört? Om nu hantverkaren inte vill åtgärda…
Kan det bästa vara att anlita en oberoende takbesiktningsman för att få svart på vitt vad som ej är ordentligt utfört? Om nu hantverkaren inte vill åtgärda…
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Behövs ingen besiktnings man till detta , bara ring till firman som gjorde de och be chefen komma ut , köp ett murar snöre typ de gröna eller knall orange , sätt de högst upp på kanten av en panna och sedan ta de hela vägen ner så ser du om de ligger rakt , bifoga bilden till chefen och diskutera hur man kan lösa detta på bästa sätt ,
Takskydd till skorsten är ju också glömt, om den fortfarande används.
Jag kan bara beklaga att ni fick det så här. Men ocentrerade takpannor är inte ok.
Jag kan inte för mkt liv förstå vilka personer som lämnar efter sig något liknande…
Det finns väldigt många bra hantverkare. Men det finns tydligen också en hel del sk hantverkare som inte vet vad som sysslar med.
Det är sådana här saker som gör att jag allra helst gör jobben själv. Vilket för att allt tar lång tid att få klart. Men att betala för detta och sedan behöva säga åt ”hantverkaren” hur jobbet skall göras… njae…
Har ni inte kikat på hur föregående jobb utförts? Annars blir det en läxa till nästa gång.
Och har ni gjort det så är förhoppningsvis firman reko och åtgärdar detta skyndsamt och tar tag i den som utfört detta så att det inte upprepar sig.
MEN jag måste ändå säga.. att man gör fel eller att det blir fel kan drabba alla. Men när man gör självkontrollen redan under läggningen så ser man att det inte är bra och backar redan då.
Lämnar man det så här så talar det ändå lite om kvaliteten på firman..
Jag kan inte för mkt liv förstå vilka personer som lämnar efter sig något liknande…
Det finns väldigt många bra hantverkare. Men det finns tydligen också en hel del sk hantverkare som inte vet vad som sysslar med.
Det är sådana här saker som gör att jag allra helst gör jobben själv. Vilket för att allt tar lång tid att få klart. Men att betala för detta och sedan behöva säga åt ”hantverkaren” hur jobbet skall göras… njae…
Har ni inte kikat på hur föregående jobb utförts? Annars blir det en läxa till nästa gång.
Och har ni gjort det så är förhoppningsvis firman reko och åtgärdar detta skyndsamt och tar tag i den som utfört detta så att det inte upprepar sig.
MEN jag måste ändå säga.. att man gör fel eller att det blir fel kan drabba alla. Men när man gör självkontrollen redan under läggningen så ser man att det inte är bra och backar redan då.
Lämnar man det så här så talar det ändå lite om kvaliteten på firman..
Vi trodde att vi gjort ordentlig research när vi valde denna firma, många bra rekommendationer och recensioner - men vi får se hur det blir helt enkelt. Kan vara så att vi var bristfälliga i att ställa frågor ändå innan vi gjorde vårt val. Hade jag inte varit höggravid så hade vi kanske försökt göra mer själva.
Chefen har iaf svarat nu och hänvisar till att pannorna ev inte är raka pga att läkten inte är rak och att vi bör byta ut de flesta reglarna (vi har endast valt att byta ut takpannorna och inte papp etc under då det ej behövdes då det såg fint ut). Däremot har vi betalat, under arbetets gång, för justering av reglar som ej varit raka (och material etc till det). Så förstår inte varför det är mer problem med det nu i efterhand, då det inte informerades om detta under arbetets gång (inte att man behöver byta ut reglarna på hela taket). Ska vi stå för ev kostnader för att detta? Verkar som att han är öppen för att vi ska få detta fixat iaf.
Chefen har iaf svarat nu och hänvisar till att pannorna ev inte är raka pga att läkten inte är rak och att vi bör byta ut de flesta reglarna (vi har endast valt att byta ut takpannorna och inte papp etc under då det ej behövdes då det såg fint ut). Däremot har vi betalat, under arbetets gång, för justering av reglar som ej varit raka (och material etc till det). Så förstår inte varför det är mer problem med det nu i efterhand, då det inte informerades om detta under arbetets gång (inte att man behöver byta ut reglarna på hela taket). Ska vi stå för ev kostnader för att detta? Verkar som att han är öppen för att vi ska få detta fixat iaf.