Håller på att riva bort taket. ska dit med nytt..
som bilderna nedan så ser de ut under plåten..
hade man Masonit som färdigt tak förr i tiden ? huset är från 1917.
Under masoniten på bilderna här nedan är det idag. Råspont.. eller dåtidens.. plank iaf hela taket..
Jag ska lägga på ny plåt av modell tegelprofil..
Men min tanke är när jag river att jag inte vill riva bort masoniten. utan göra som dom (de som la detta tak) har gjort då jag endå ska dit med ny bär och ströläkt är att slänga på en frihängande duk som tex mataki har. för att slippa riva så mycket...
Jag frågar er som har koll på läget.. vad är de bästa att göra i mitt läge ? har ni några tips å råd eller bara är sugen på att hjälpa till?
som bilderna nedan så ser de ut under plåten..
hade man Masonit som färdigt tak förr i tiden ? huset är från 1917.
Under masoniten på bilderna här nedan är det idag. Råspont.. eller dåtidens.. plank iaf hela taket..
Jag ska lägga på ny plåt av modell tegelprofil..
Men min tanke är när jag river att jag inte vill riva bort masoniten. utan göra som dom (de som la detta tak) har gjort då jag endå ska dit med ny bär och ströläkt är att slänga på en frihängande duk som tex mataki har. för att slippa riva så mycket...
Jag frågar er som har koll på läget.. vad är de bästa att göra i mitt läge ? har ni några tips å råd eller bara är sugen på att hjälpa till?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Masonit? det röda små fyrkanterna är väl ändå plåt?!
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Dom röda små fyrkanterna har ju vart yttertaket en gång i tiden som dom sen lagt plåttaket över.
Svårt att tro att det är masonit troligen något liknade material kan kanske va asbest i det.
Svårt att tro att det är masonit troligen något liknade material kan kanske va asbest i det.
ok.. men personligen jag så tänkte jag inte göra det .. varför ? jo för då har jag någe som skyddar under tiden då jag byter tak... även fast man slänger på presening så är de svårt att få det tätt.... har för mycket krånligt tak.. för att de skulle vara lätt täckt..
men tack för ett off topic svar
men tack för ett off topic svar
Ber om ursäkt, det där såg 100% ut som eternitlappar, så drog förhastad slutsats. Har heller aldrig sett masonit på det sättet. De kan väl isåfall inte rimligen utgöra ett gammalt yttertak??kick3n skrev:
Stefan verkar tycka det är noja så fort någon är vaksam och nämner eller påminner om asbest. Men det var inte min avsikt att skrämmas, inte heller i något annat inlägg jag gjort i forumet, vilket borde vara tydligt.
Lycka till med taket.
Klicka här för att svara