Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 870 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 870 inlägg
Mitt hus är från 68 och har betongpannor med råspont och papp under. Jag bytte förra året, för att det kändes bra, men det var inte akut. Hälften av grannarna med jämngamla hus har bytt, oftast de sista 3-4 åren, resten har original fortfarande. 1986, känns ju som det borde finnas många år kvar?
Då borde ju ett hus från -86 stå sig ett tag till!
A andthe skrev:Mitt hus är byggt 1970 och har betongpannor med masonitskivor under, precis som TS. Det enda problem jag haft/har är att det blir mossbeväxt. I fjol gick jag upp på taket och sprutade på "DENTAR", mossmedel inköpt på byggmax, och i år är i princip all mossa borta. Jag har inga planer på att byta betongpannorna.
Glöm tvätt, målning, grönfri eller vad det nu kallas.
Det har inget med takrenovering att göra.
Vi byter nu tak på 45 år gammal tvåbvåningsvilla.
Fanns inga underbeslag eller andra saker som är självklara idag.
Massor av skräp längs takfotskilen.
Det enda som gäller vid 40-50 år gammalt tak är renovering från grunden.
Det har inget med takrenovering att göra.
Vi byter nu tak på 45 år gammal tvåbvåningsvilla.
Fanns inga underbeslag eller andra saker som är självklara idag.
Massor av skräp längs takfotskilen.
Det enda som gäller vid 40-50 år gammalt tak är renovering från grunden.
Men TS tak var 35 år och har säkerligen ingen takfotskil då det är board dessutom, troligtvis högre läkt.
Inte samma förutsättningar och det som beskrivs är inte renovering utan underhåll för att det ska hålla längre och kanske se snyggare ut, men inte minst en besparing om taket håller i 10-15 år till.
Inte samma förutsättningar och det som beskrivs är inte renovering utan underhåll för att det ska hålla längre och kanske se snyggare ut, men inte minst en besparing om taket håller i 10-15 år till.
Vaddå taket håller 10-15 år till? Sprayfärg är INTE underhåll. Sprayfärg förläger INTE takets livslängd. Kan inte dessa lurendrejare som sysslar med sådant börja med något annat.A AndersS skrev:Men TS tak var 35 år och har säkerligen ingen takfotskil då det är board dessutom, troligtvis högre läkt.
Välkommen som ny i forumet och som god ton läser man vem som skrivit vad, ev. citera för att vara tydlig. Så varva ned lite.
Merparten har skrivit att rengöra och ev. behandla enbart med GrönFri för att motverka och ta bort påväxt. Det är underhåll och gör man det upptäcks även trasiga pannor.
Merparten har skrivit att rengöra och ev. behandla enbart med GrönFri för att motverka och ta bort påväxt. Det är underhåll och gör man det upptäcks även trasiga pannor.
GrönFri använder jag på två fastigheter, ett med 25 år betongpannor och ett shingeltak uti skogen där det tidigare var både mossa/lavar och idag "nästan" helt borta.
Erfarenhet hur under kan göras!
Erfarenhet hur under kan göras!