Se till att dom har lagt papp under fotplåten så den inte ligger på råsponten då kan du få problem med mögel igen.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Spännande! Är det nya svarta betongpannor ni lägger igen då? Vilken papp? Ska de spika pappen eller får de häftklamra den?
De fäster pappen med häftklammer.
 
  • Gilla
mrsmitch
  • Laddar…
Vårt takbyte står stilla, pga att killarna blivit förflyttade till ett "akuttak" har inget hänt hos oss på hela veckan och troligen kommer de tillbaka på onsdag. Som tur är har de ju lagat det som var trasigt och vi känner ingen panik. Vi passar dock på att använda ställningen så vi byter panelen på huset. Har vi tur blir ställningen kvar tills dygnsvärmen tillåter målning också.
 
  • Gilla
Sutteräng och 1 till
  • Laddar…
Nu är det snickare på taket igen men endast en jämfört med tre tidigare. De ska bli fler nästa vecka. Det går sakta framåt.
En hängränna på plats.
Ny hängränna bredvid en träplanka, monteringen pågår på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två skorstenshuvar (???) är borttagna och nu ligger presenning där. I den skorsten där fd ägare hade sin köksfläkt hittades några skumma rör, eternit? Till återvinningen med dem.
Eternitrör och byggmaterial som råspont och brädor, avlägsnade från ett renoveringsprojekt, ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Presenning över tak där skorstenshuvar tagits bort, rör och kost syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite råspont lagd samt papp.
Tak under renovering med presenning och synlig hängränna, arbetstrappa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De behåller boarden (som är torr och fin utan mögel) och sätter en läkt på varje takstol så det blir luft mellan spont och board.
En suddig bild under tak där råspont och läkt syns, eventuellt en del av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En andningspaus när jag städade på vinden....gillar inte sådana där utrymmen.
Person i skyddsutrustning tar en paus i en fönsteröppning under en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp dom fyrkants rören är eternit i!
 
S
Charlie2 skrev:
Nu är det snickare på taket igen men endast en jämfört med tre tidigare. De ska bli fler nästa vecka. Det går sakta framåt.
En hängränna på plats.
[bild]
Ser ut som hängrännan sitter fel. Vatten som droppar från fotplåten eller vad det vita är kommer ju rinnan innanför rännan.
 
sinuslinus skrev:
Ser ut som hängrännan sitter fel. Vatten som droppar från fotplåten eller vad det vita är kommer ju rinnan innanför rännan.
Jag är rätt säker på att det saknas en plåt som ska sitta utmed hela rännan.
 
Hängrännan ser knasigt monterad ut, nu kommer eventuellt vatten som kommer rinnande på pappen inte träffa.
Någon bra bild på hur dom löst det vid takfoten hade varit fint.

Sen ser det för taskigt ut med underlagspappen.

Ska det inte först vara en våd i vinkeln och sedan papp horisontellt upp på den med limmat överlapp?
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
[länk]

Kolla bilden på näst sista sidan.
Tack! Då får jag hålla koll att det blir så när det är färdigt för så ser det inte ut nu.
 
Redigerat:
S
Du bör påtala det innan de fortsätter.
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Du bör påtala det innan de fortsätter.
Jag har mailat firman med fotot och ställt frågan, återkommer med svar.
Tack för input!
 
Plåten i sista bilden i inlägg 45 ska vara dropplisten, hängrännekrokarna ska sitta under dropplisten.

Justerbara krokar för fotbrädemontage kan vara att föredra.
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Det går bra att sätta fotplåten på sista läkten innan pannorna. Fotplåten skyddar takpappen från solljuset och betuminen löses inte upp.
Detts är enligt mig det snyggaste och säkraste montaget.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Låt dem göra sitt jobb, kolla när det är klart istället. Finns inget värre än när en person beställer ett jobb och sedan berättar hur det skall utföras.
 
  • Gilla
Minikubik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.