Någon som vet om man brukade ha falsen/skarven på stuprör inåt eller utåt på slutet av 1800-talet? När man hade skarprörsvinklar/vattkupor osv?
Ska montera detta på mitt trähus från 1893 och funderar på var skarven/falsen bör vara?
Tack på förhand!
Ska montera detta på mitt trähus från 1893 och funderar på var skarven/falsen bör vara?
Tack på förhand!
Ingen aning om 1800 talet men man bör ha dom utåt för dom finns till för om det blir stopp vintertid och det fryser och frosten spränger röret så kommer vattnet att rinna och spruta utåt och inte in mot väggen där det gör skada..S Slottsfrun skrev:
Tack!Rejäl skrev:
Skulle man kunna ha skarven ”klockan 3” eller ”klockan 9”? Så blir de inte iögonfallande rakt framifrån, men ändå inte inåt direkt mot fasaden?
Du kan ha skarven inåt bara du är medveten om det sker en skada att vattnet sprutar inåt..S Slottsfrun skrev:
Det är liksom inte något tvång utan det är rekommendationer men hur du gör på ditt hus är upp till dig..
OK! Hur hade du gjort?Rejäl skrev:
Någon skrev en kommentar om att svepen är tillverkade för att ha falsen utåt. Stämmer det? Och isåfall funkar inte svepen som de ska om man väljer att ha falsen inåt?
Någon skrev att han satt falsen ”klockan 3” eller ”klockan 9”, så syns den inte rakt framifrån. Är det ett alternativ eller ser det ”slarvigt” ut?
Alltså stör du dig på det så vänd dom inåt men ha koll på att det inte blir stopp med löv o skit bara..S Slottsfrun skrev:OK! Hur hade du gjort?
Någon skrev en kommentar om att svepen är tillverkade för att ha falsen utåt. Stämmer det? Och isåfall funkar inte svepen som de ska om man väljer att ha falsen inåt?
Någon skrev att han satt falsen ”klockan 3” eller ”klockan 9”, så syns den inte rakt framifrån. Är det ett alternativ eller ser det ”slarvigt” ut?
Vanligaste svepet för träfasader är väl denna och den hindrar dig inte att vända skarven på stupröret inåt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag stör mig inte på det så dom husen jag har haft så har skarven varit rakt ut, kl 3 o 9 ser någ ut som något halvhjärtat enligt mig har faktiskt aldrig sett det..
Tack snälla för goda råd!Rejäl skrev:Alltså stör du dig på det så vänd dom inåt men ha koll på att det inte blir stopp med löv o skit bara..
Vanligaste svepet för träfasader är väl denna och den hindrar dig inte att vända skarven på stupröret inåt..
[bild]
Jag stör mig inte på det så dom husen jag har haft så har skarven varit rakt ut, kl 3 o 9 ser någ ut som något halvhjärtat enligt mig har faktiskt aldrig sett det..
Någon skrev att det där med skarv utåt måste vara något ”nytt påfund”, för enligt honom så har han aldrig sett sekelskifteshus med skarprörsvinklar med skarven utåt.
En annan skrev att det är viktigt att ha skarven uppåt på mellanstycket för annars kan vatten hamna i falsen och röret spricka. Se bild! Stämmer det enligt hur du ser på saken?
Vilka är dessa du skriver med och vart skriver dessa?S Slottsfrun skrev:Tack snälla för goda råd!
Någon skrev att det där med skarv utåt måste vara något ”nytt påfund”, för enligt honom så har han aldrig sett sekelskifteshus med skarprörsvinklar med skarven utåt.
En annan skrev att det är viktigt att ha skarven uppåt på mellanstycket för annars kan vatten hamna i falsen och röret spricka. Se bild! Stämmer det enligt hur du ser på saken?
Ja den ska vara nedåt annat faller hela idén med att skydda huset för är den på ovansidan och springer läck så läcker det mot fasaden det säger sig självt..S Slottsfrun skrev:
Men som jag sagt innan gör så som du anser är minst stötande för det är inte ofta dessa läcker om du monterar nytt och ser efter med underhållet ett par gånger per år..
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Gamla stuprören är väl typ gjorda av smala plåtremsor och min erfarenhet är att som gjordes "hur som helst" falsen kan vandra omkring utan större logik för mig och jag misstänker att det är svårt att skarva längsgående falsarna rakt över varandra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Förr fanns ju istort sett alla maskiner bara i 1meters längd.. (vals ,knäck ,sax vulstmaskin) och materialet var dyrare än arbetskraften.. så allt användes o många skarvar blir det...
Men mellanbiten fals upp
Men mellanbiten fals upp
Stuprören idag är generellt av MYCKET sämre kvalité än förr då de handfalsades och dessutom med tvärfalser som bättre säkerställde att de höll, samt att plåten var hårdare och en aning tjockare än dagens ”skräp” Jag har mycket sällan sett handfalsade rör som dessa spricka isär pga isens sprängkraft. Var ganska nyligen och skulle eventuellt byta rör till nya då de gamla var lite buckliga och såg inte alltför trevliga ut, men avrådde då de var i annars väldigt gott skick och enbart var rost som begränsade livslängden. Dessa rör framför allt på nordsidan kommer att hålla betydligt längre än om man sätter upp nya.
Mitt råd om ni är ortodoxt intresserade av byggvårdskultur och har ekonomiska möjligheter är att låta ett kulturplåtslageri tillverka nya och därmed kan ni vända falsen inåt och kan därmed dessutom få handgjorda svep som är betydligt snyggare än de nya styggelserna.
Med vänlig hälsning, Masen
Mitt råd om ni är ortodoxt intresserade av byggvårdskultur och har ekonomiska möjligheter är att låta ett kulturplåtslageri tillverka nya och därmed kan ni vända falsen inåt och kan därmed dessutom få handgjorda svep som är betydligt snyggare än de nya styggelserna.
Med vänlig hälsning, Masen