Hej ! Jag åkte på att dra nytt ventilationsrör från badrummet under renoveringen.
Köpte en vanlig spirostos för smidighetens skull och monterade den med dubbelpappen som satt där osv men nu i efterhand vart jag fundersam på om de är ett vettigt sätt att göra det på? Håller en sådan tätt i själva pressningen? Eller är det bara för innertak? Mvh Alex

• Ventilationsinstallation på svart plåttak med spirostos, träreglar och verktyg, röd hink ses i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsstos i metall med cirkulär öppning för röranslutning, monterad på en fyrkantig platta med skruvhål i hörnen.
    Skapa konto
Nja Används inomhus för att sätta luftdon i.

Skulle den se ut så här skulle det kanske gå om man är noga
Metalliskt luftdon med fyrkantig fläns och rund anslutning, används för inomhusventilation och kräver isolering för att förhindra kondens.
Skapa konto

Men normalt kör man med takhuv för resp. takmodell. Man får tänka på att anslutningen är isolerad inifrån pga kondensrisk m.m.

H Håbbe01 skrev:
Nja Används inomhus för att sätta luftdon i.

Skulle den se ut så här skulle det kanske gå om man är noga
[bild]
Men normalt kör man med takhuv för resp. takmodell. Man får tänka på att anslutningen är isolerad inifrån pga kondensrisk m.m.
Okej 👍 jag har ett rör med muff och tätning som går i underifrån, sen har jag införskaffat stenull till rör. Skulle de funkar rent tekniskt eller är de bara göra om allt? Båda rören sitter i en "trumma" som täcker allt.

Är det kallvind under yttertak?

H Håbbe01 skrev:
Är det kallvind under yttertak?
Ser ut sådär mellan innertaket och yttertak så det är väl ett kallt utrymme, ligger kanske 1-2 decimeter isolering på råsponten som är innertaket.

• Isolerat utrymme mellan innertak och yttertak med rör och trälister, synlig råspont och möjligen kallt utrymme.
    Skapa konto
Det kritiska är väl att få dit en nippel (den med gummitätning) som sitter under tid och tätar för ev. kondens i röret. men du kanske provat. En klar obeprövad användning av just denna stos

H Håbbe01 skrev:
Det kritiska är väl att få dit en nippel (den med gummitätning) som sitter under tid och tätar för ev. kondens i röret. men du kanske provat. En klar obeprövad användning av just denna stos
Okej tack, de ska gå in från undersidan men jag missförstod denna variant ny i hus som jag är. Den är alltså inte till för att använda nippel underifrån?

K kringsberg skrev:
Okej tack, de ska gå in från undersidan men jag missförstod denna variant ny i hus som jag är. Den är alltså inte till för att använda nippel underifrån?
Precis, skarven hamnar åt fel håll och mitt i för ev kondens

Provade idag, de funkar nog inge bra, eftersom papp osv redan är limmad börjar jag fundera på andra alternativ som att kapa bort övre delen av stosen som är mindre så jag har kvar en krage och försöka få tag i ett 98mm rör.. hittade spiro teleskoprör, någon som vet vad diametern på det röret är som löper i själva spiroröret?

Den vanligaste lösningen jag har sett är att dra ut röret genom taken och sedan täta röret med en gummistos.
Sedan görs en huv eller en rund stos som avslutning.
Röret skall vara isolerat i sin helhet hela vägen ut tills det går ut genom toppen på huven/stosen, alltså öven genom råsponten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.