Hej ! Jag åkte på att dra nytt ventilationsrör från badrummet under renoveringen.
Köpte en vanlig spirostos för smidighetens skull och monterade den med dubbelpappen som satt där osv men nu i efterhand vart jag fundersam på om de är ett vettigt sätt att göra det på? Håller en sådan tätt i själva pressningen? Eller är det bara för innertak? Mvh Alex
Köpte en vanlig spirostos för smidighetens skull och monterade den med dubbelpappen som satt där osv men nu i efterhand vart jag fundersam på om de är ett vettigt sätt att göra det på? Håller en sådan tätt i själva pressningen? Eller är det bara för innertak? Mvh Alex
Nja Används inomhus för att sätta luftdon i.
Skulle den se ut så här skulle det kanske gå om man är noga
Men normalt kör man med takhuv för resp. takmodell. Man får tänka på att anslutningen är isolerad inifrån pga kondensrisk m.m.
Skulle den se ut så här skulle det kanske gå om man är noga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men normalt kör man med takhuv för resp. takmodell. Man får tänka på att anslutningen är isolerad inifrån pga kondensrisk m.m.
Okej 👍 jag har ett rör med muff och tätning som går i underifrån, sen har jag införskaffat stenull till rör. Skulle de funkar rent tekniskt eller är de bara göra om allt? Båda rören sitter i en "trumma" som täcker allt.H Håbbe01 skrev:
Okej tack, de ska gå in från undersidan men jag missförstod denna variant ny i hus som jag är. Den är alltså inte till för att använda nippel underifrån?H Håbbe01 skrev:
Provade idag, de funkar nog inge bra, eftersom papp osv redan är limmad börjar jag fundera på andra alternativ som att kapa bort övre delen av stosen som är mindre så jag har kvar en krage och försöka få tag i ett 98mm rör.. hittade spiro teleskoprör, någon som vet vad diametern på det röret är som löper i själva spiroröret?
Den vanligaste lösningen jag har sett är att dra ut röret genom taken och sedan täta röret med en gummistos.
Sedan görs en huv eller en rund stos som avslutning.
Röret skall vara isolerat i sin helhet hela vägen ut tills det går ut genom toppen på huven/stosen, alltså öven genom råsponten.
Sedan görs en huv eller en rund stos som avslutning.
Röret skall vara isolerat i sin helhet hela vägen ut tills det går ut genom toppen på huven/stosen, alltså öven genom råsponten.
Klicka här för att svara