6 825 läst · 29 svar
7k läst
29 svar
Attefallshus/tillbyggnad/takkupor den stora tråden (vad som går och inte går)
Sida 1 av 2
Hej!
Då attefallsreglerna funnits ett bra tag nu så tänkte jag att det är dags att gå igenom vad man får göra respektive inte göra både ursprungligt samt domar som kan vägleda oss.
Attefallstillbyggnad får utöka Max 15 kvm dvs 1 våning Max 15 kvm och 2 våningar 7,5 kvm per våning (avser yta som tas upp på marken). Man får inte ha en högre byggnadshöjd än det befintliga huset.
Attefallshuset Max 4M högt till nock. Källare får man också ha dvs man kan dubblera ytanom man vill sålänge man håller sig till 4M till nock.Max 25m2 BYA.
Intressant är dock att man först sa att samma regler som gällde friggeboden skulle gälla dvs man får inte bygga ihop dem men i flera domar har man trots det fått göra det vilket skapar många möjligheter. Speciellt med tanke på att attefallshuset får placeras på prickmark vilket är användbart där man exempelvis har prickmark som överstiget 4,5 M mot gatan vilket är rätt så vanligt.
Takkupor får man ha Max två stycken om man sedan tidigare haft 1 får man utöka med en takkupa. 50 % av takfallet för tas upp och man får inte göra något som påverkar konstruktionen. Om du då exempelvis vill göra en riktigt bred takkupa så räcker en anmälan såvida du inte utnyttjar mer än 50 % av takfallet. Mer än 33 % av husets bredd anses vara en till våning (vad jag läst mig till) så om du har ett 1,5 planshus idag och enligt detaljplan får ha 2 våningar är det alltså ingen begränsning i hur bred takkupa du får göra såvida man inte gör ingrepp i bärande konstruktionen. Värt att tänka på är att kommunen kan ha åsikter om hur väl den passar in i området och hur dominerande den är.
Vad som skiljer detta från bygganmälan/bygglov vågar jag inte svara på.
Har ni lämnat in ett bygglov som ni fått godkänd som är värt att dela med er av?
Hur har kommunen ställt sig till er "avvikelse" med attefallstillbyggnad/attefallshuset?
Är det någon som skickat in mer än 15m2/25m2 samt har ni fått igenom det?
Nu försöker vi hjälpa varandra.
Då attefallsreglerna funnits ett bra tag nu så tänkte jag att det är dags att gå igenom vad man får göra respektive inte göra både ursprungligt samt domar som kan vägleda oss.
Attefallstillbyggnad får utöka Max 15 kvm dvs 1 våning Max 15 kvm och 2 våningar 7,5 kvm per våning (avser yta som tas upp på marken). Man får inte ha en högre byggnadshöjd än det befintliga huset.
Attefallshuset Max 4M högt till nock. Källare får man också ha dvs man kan dubblera ytanom man vill sålänge man håller sig till 4M till nock.Max 25m2 BYA.
Intressant är dock att man först sa att samma regler som gällde friggeboden skulle gälla dvs man får inte bygga ihop dem men i flera domar har man trots det fått göra det vilket skapar många möjligheter. Speciellt med tanke på att attefallshuset får placeras på prickmark vilket är användbart där man exempelvis har prickmark som överstiget 4,5 M mot gatan vilket är rätt så vanligt.
Takkupor får man ha Max två stycken om man sedan tidigare haft 1 får man utöka med en takkupa. 50 % av takfallet för tas upp och man får inte göra något som påverkar konstruktionen. Om du då exempelvis vill göra en riktigt bred takkupa så räcker en anmälan såvida du inte utnyttjar mer än 50 % av takfallet. Mer än 33 % av husets bredd anses vara en till våning (vad jag läst mig till) så om du har ett 1,5 planshus idag och enligt detaljplan får ha 2 våningar är det alltså ingen begränsning i hur bred takkupa du får göra såvida man inte gör ingrepp i bärande konstruktionen. Värt att tänka på är att kommunen kan ha åsikter om hur väl den passar in i området och hur dominerande den är.
Vad som skiljer detta från bygganmälan/bygglov vågar jag inte svara på.
Har ni lämnat in ett bygglov som ni fått godkänd som är värt att dela med er av?
Hur har kommunen ställt sig till er "avvikelse" med attefallstillbyggnad/attefallshuset?
Är det någon som skickat in mer än 15m2/25m2 samt har ni fått igenom det?
Nu försöker vi hjälpa varandra.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Enligt reglerna så får man inte avvika, då blir det bygglovspliktigt. Konsten är att hålla sig INOM attefallsreglerna på ett konstruktivt och fantasifullt sätt.
De domarna har jag inte sett. Kan du länka till dem?rickard_89 skrev:Intressant är dock att man först sa att samma regler som gällde friggeboden skulle gälla dvs man får inte bygga ihop dem men i flera domar har man trots det fått göra det vilket skapar många möjligheter. Speciellt med tanke på att attefallshuset får placeras på prickmark vilket är användbart där man exempelvis har prickmark som överstiget 4,5 M mot gatan vilket är rätt så vanligt.
Avvikelser kan bara ges vid bygglovsansökan. Det är då man prövar ett bygglov mot detaljplan.
Vid anmälan är det 15,0 och 25,0 som gäller. Dvs att 15,1/25,1 är för mycket. Några kan säkert godkänna tex 15,099999, men det är max 15,049999 som egentligen gäller.
Jag ska leta upp dem men det stod iaf väldigt klart och tydligt i en dom jag läste. Var flera handläggare från kommunen det gällde som tyckte det var OK. Det övriga som det söktes för det var där skon klämde. Men i sig att bygga atterfallshus ihop med egna huskroppen det går, det har jag fått även av min arkitekt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Enligt reglerna får de inte byggas ihop med tak, men till exempel en pergola kan godkännas. Men återkom gärna om du hittar domslut, blir mer frihet då.
rickard_89 skrev:Jag ska leta upp dem men det stod iaf väldigt klart och tydligt i en dom jag läste. Var flera handläggare från kommunen det gällde som tyckte det var OK. Det övriga som det söktes för det var där skon klämde. Men i sig att bygga atterfallshus ihop med egna huskroppen det går, det har jag fått även av min arkitekt.
Jag läste en dom iaf för några dagar sedan där hade det redan gått igenom. Det som var problemet och anledningen att det gick upp i MMD var att man nu efter befintligt hus med atterfallshus och atterfallstillbyggnad ihopbyggt med bef hus var att man ville utöka ytterligare. Vid om det var antingen atterfallshuset eller attefallstillbyggnaden och eftersom det då inte ens var uppbyggt gick de inte med på det.haavard skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Ja han förlorade det han ville göra utöka dvs tillbyggnad på 10 kvm på bef atterfallshus som i sin tur bar befintligt ihopbyggt med huset. men det han gjort innan var just det.Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Att en kommun gett bygglov och tjänstemän anser att det finns rättsfall är INTE samma sak som att det finns några domar i högsta instans som medger att en attefallare på 25 kvm får byggas ihop med hus. Domen går emot tjänstemännen.
Domstolen anser att den övriga byggnationen strider mot PBL men det behandlas inte i domslutet. Så kommunen slås på fingrarna ordentligt på alla punkter.
Men om man först bygger attefallare så kan man efteråt ansöka bygglov för att bygga ihop dessa.
Domstolen anser att den övriga byggnationen strider mot PBL men det behandlas inte i domslutet. Så kommunen slås på fingrarna ordentligt på alla punkter.
Men om man först bygger attefallare så kan man efteråt ansöka bygglov för att bygga ihop dessa.
Så är det men det är ändå mycket intressantAutodidak1 skrev:Att en kommun gett bygglov och tjänstemän anser att det finns rättsfall är INTE samma sak som att det finns några domar i högsta instans som medger att en attefallare på 25 kvm får byggas ihop med hus. Domen går emot tjänstemännen.
För enligt Boverket stod det att det BÖR följa samma regler som friggeboden men bör är alltså inte tillräckligt nog uppenbarligen eftersom man bevisligen fått igenom det på sina håll.