Hej,

Var uppe på vårt tak nyligen, och fick då se att blykappan var trasig på en längre sträcka.

I min amatör bedömning så borde det inte vara ett sådant stort glapp mellan nock och översta pannan vilket troligtvis orsakat att blykappan slits sönder?

Tilläggas att en firma lade om den sidan på taket som det gäller för 4-5 år sedan.

Hur skulle ni önskat åtgärda det, samt finns det någon chans att de kan ha glidit ner lite i efterhand?

Tycker även det ser lite ”löst” ut på andra ställe men är kanske normalt?

• Trasiga takpannor och blykappa på taket med synligt glapp, omgivna av andra hus med röda tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig blykappa på tak med glapp mellan nock och övre pannrad, synlig under klar himmel, potential orsakad av rörelse i takpannorna.
    Skapa konto
T
Jag tror inte att det ska vara någon glipa mellan nockpannan och översta raden med vanliga pannor. Kolla monteringsanvisningarna för de pannor ni har. Jag skulle tro att det är felaktigt och kan reklameras till firman.

• Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag tror inte att det ska vara någon glipa mellan nockpannan och översta raden med vanliga pannor. Kolla monteringsanvisningarna för de pannor ni har. Jag skulle tro att det är felaktigt och kan reklameras till firman.
Ja tänker samma, får kolla upp hur de ska vara.
Mest så det inte blir en ny genväg för att att fixa sen.
För känns ju som att de mätt fel och hamnat lite kort sen.
Och frågan är om de kan fixa utan att lägga om hela för att det ska hamna rätt? 🤔

Så skall det absolut inte vara. Pannorna skall in under nockpannorna. Det skall absolut inte behöva vara blyersättnungsplåt där. Det är helt enkelt felgjort.
Möjligen med en reservation på sådant vi inte ser. Kan du ta fler översiksbilder?

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
A
Nocktätning är bra och den böjliga varianten du ha är bra, men pannorna har dom slutat med för tidigt dom ska vara uppdragna/monterade inunder nockpannan..
Vad är det för tegel?

För är det lertegel så har dom fasta mått på bygglängden för läktningen vilket medför att man måste kapa småbitar längst upp för att pannorna ska gå inunder nockpannan..
Är det vanliga betongpannor så kan dom delas in med läktnings avståndet så man slipper kapa pannorna och lägger bara hela rader..

https://www.bygma.se/produkter/tak/tillbehor-yttertak/nockband/nocktatning-rod-31cm-5m/

Redigerat av moderator:
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så skall det absolut inte vara. Pannorna skall in under nockpannorna. Det skall absolut inte behöva vara blyersättnungsplåt där. Det är helt enkelt felgjort.
Möjligen med en reservation på sådant vi inte ser. Kan du ta fler översiksbilder?
Tar några fler bilder imorgon 👍

Det ser ut som att nockpannorna har halkat över mot andra taksidan?

• Gilla
solidbase och 1 till
  • Laddar…
Tycker du? Ser ju ut att ligga precis i mitten.
Rött tak täckt med takpannor, delar av taket ser ojämnt ut, vilket tyder på potentiella justeringsbehov.
Skapa konto

Stefan N Stefan N skrev:
Tycker du? Ser ju ut att ligga precis i mitten.
Ja, det kanske bara är en synvilla. Men "topparna" på pannorna ser inte ut att linjera med spetsen på plåten.

Tegeltak där pannornas toppar inte linjerar med plåtens spets. Rött och orange tegel med synlig åsavslutning och omgivande tak i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dojsan
  • Laddar…
Jag som inte kan takläggning skulle säga att det där är fel.
Hade jag fått fixa det taket (som det ser ut nu) hade jag lagt en rad pannor till, men kapat allihop så de passar in. Nockpannorna skall definitivt läggas över takpannorna.

Även om man skulle putta lite på nockpannorna så skulle de inte täcka tillräckligt enligt min mening.

• Gilla
Dojsan
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ja, det kanske bara är en synvilla. Men "topparna" på pannorna ser inte ut att linjera med spetsen på plåten.

[bild]
Syn och ögonmått är inte din grej!🤷😂

Nockpannorna ska överlappa pannorna. Du kan ganska enkelt flytta ner den översta läkten, och lägga in en till läkt längre upp så du får in en rad till med pannor.

Pannorna är enligt mig inte korrekt monterade.

Översta raden med takpannor skall gå in en bra bit under nockpannorna.

Det där hade ingen besiktningsman skrivit under på att det är korrekt eller fackmannamässigt monterat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.