Tjena!

Köpte hus i våras och vi har en Confura 100/200-kamin.
Jag upptäckte igår att vi inte har någon skorstenshuv. Se bild 1.

Vi hade sotare här förra veckan som heller inte nämnde något om det. Jag ringde honom idag och han påstår att det inte behövs.

Men då rinner väl regnvatten rakt ner, tänker jag.

När jag tittar på grannarnas tak så har alla kedjehus i samma utförande som vårt huv på sin skorsten. Se bild 2.

I samband med köpet gjordes besiktning och inga anmärkningar gjordes på detta.

Vad säger ni? Behövs det?

• Öppen skorsten utan huv på ett hustak med träd och flera hus synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett tak med en svart skorsten och ingen skorstenshuv i ett bostadsområde med träd och hus i bakgrunden.
    Skapa konto
J
Tror inte att det finns något krav om det, men skulle absolut rekommendera er att sätta dit det..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D
Om du vill ha två svar, inget krav men skulle rekommendera att montera en.

• Gilla
KML88
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Om du vill ha två svar, inget krav men skulle rekommendera att montera en.
Ta k för ditt svar!

Hur kommer det sig att det inte är krav, men att man ändå bör ha en? Tänker att det uppenbart så finns risker?

Konstigt! Vi köpte vårt hårt hus i våras för ett år sedan, och en anmärkning var att ett väderskydd till skorstenen (eller "skorstens-tak") saknades. Kanske är olika riktlinjer i olika områden även om det känns lustigt.

• Gilla
KML88
  • Laddar…
D
K KML88 skrev:
Ta k för ditt svar!

Hur kommer det sig att det inte är krav, men att man ändå bör ha en? Tänker att det uppenbart så finns risker?
Regn rinner inte "rakt ner i kaminen" om rökröret är rätt byggd.
Rökröret är inte ett stuprör det är gjort för att tåla fukt och leda bort den igen.

Men en huv minskar risken för nedfuktning, is i röret och försämrat drag, så jag skulle rekommendera en.

När gjorde fejaren besiktning? De brukar titta om det finns synliga fuktspår i rökkanalen.

• Gilla
KML88
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Regn rinner inte "rakt ner i kaminen" om rökröret är rätt byggd.
Rökröret är inte ett stuprör det är gjort för att tåla fukt och leda bort den igen.

Men en huv minskar risken för nedfuktning, is i röret och försämrat drag, så jag skulle rekommendera en.

När gjorde fejaren besiktning? De brukar titta om det finns synliga fuktspår i rökkanalen.
Okej.
Tack.

Han kollade förra veckan och inga läckor i rör eller liknande upptäcktes.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
D
T Tompanell skrev:
Konstigt! Vi köpte vårt hårt hus i våras för ett år sedan, och en anmärkning var att ett väderskydd till skorstenen (eller "skorstens-tak") saknades. Kanske är olika riktlinjer i olika områden även om det känns lustigt.
Det finns rökrör som är konstruerad för att ta emot regnvatten och leda bort det via kondensavlopp eller fuktbeständigt schakt.

J
D Danne824 skrev:
Det finns rökrör som är konstruerad för att ta emot regnvatten och leda bort det via kondensavlopp eller fuktbeständigt schakt.
Har du någon produkt att rekommendera?

D
K KML88 skrev:
Okej.
Tack.

Han kollade förra veckan och inga läckor i rör eller liknande upptäcktes.
Moderna modulskorstenar är gjorda för att tåla regn utan problem.
Däremot kan en huv ge bättre drag i vissa väder och skydda mot fukt och fågelbon. Så det är mer en funktionsfråga än ett krav.
Men jag skulle rekommendera en huv, det finns även skorstens-galler som man sätter på utloppet för att förhindra fåglar att ramla ner i rökröret.

D
J Jansson69 skrev:
Har du någon produkt att rekommendera?
Skorstensfolket, Isokern, Schiedel, Premodul osv....
Varför frågar du mig? Jag säljer inga.

Jag vet inte heller varför tidigare inläggare fick anmärkning för saknad huv, jag har inte varit där och besiktigat.

J
D Danne824 skrev:
Skorstensfolket, Isokern, Schiedel, Premodul osv....
Varför frågar du mig? Jag säljer inga.

Jag vet inte heller varför tidigare inläggare fick anmärkning för saknad huv, jag har inte varit där och besiktigat.
Jag frågar då du skrev.
D Danne824 skrev:
D Danne824 skrev:
Har monterat ett antal modulskorstenar men inte sett detta så därför är jag nyfiken på hur det kan tänkas fungera?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
J Jansson69 skrev:
Jag frågar då du skrev.

Har monterat ett antal modulskorstenar men inte sett detta så därför är jag nyfiken på hur det kan tänkas fungera?
Om du letar efter ett synligt kondensuttag på en modulskorsten kommer du få leta länge.
Det finns inget synligt, funktionen ligger inbyggd i muffen och bottendelen.
Att du ”inte sett det” betyder inte att det inte finns, bara att du missförstått hur systemen faktiskt är uppbyggda.

På vissa äldre skorstenar fanns synliga dräneringslösningar, men dagens system hanterar fukt internt.

J
D Danne824 skrev:
Om du letar efter ett synligt kondensuttag på en modulskorsten kommer du få leta länge.
Det finns inget synligt, funktionen ligger inbyggd i muffen och bottendelen.
Att du ”inte sett det” betyder inte att det inte finns, bara att du missförstått hur systemen faktiskt är uppbyggda.

På vissa äldre skorstenar fanns synliga dräneringslösningar, men dagens system hanterar fukt internt.
Jag letar inte utan vill förstå hur det är tänkt att fungera.

Förklara hur en vanlig startbit hanterar vatten då rökröret är helt på insidan, lägger med en bild på en vanlig start bit på modulskorsten.

• 3D-modell av en vanlig startbit för modulskorsten, med rör på insidan.
    Skapa konto
  • Haha
Danne824
  • Laddar…
Vår sotare har också påpekat att en huv är helt onödig typ och det var något man trodde på förut samt att de gav plåtslagare lite mera pengar och något de kunde sälja.

Vi har en huv och han tyckte vi skulle fundera på att ta bort den då den skapade sämre drag, svårare att få igång eldning bra. Samtidigt som när den inte används blir ett sämre drag och på så sätt stannar mer fukt kvar än utan huv.

Han sa att typ enda anledningen är om vatten kommer in i eldstaden.

Jag kan inte argumentera för detta men så sa han utan att jag egentligen tog upp frågan vid en av våra sotningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.