Dheri Dheri skrev:
Lekstugor borde räknas som lekredskap precis som klätterställningar och gungor mm och kräver alltså inte bygglov.
Lekstugor kan enligt rättspraxis bedömas som byggnader och är därför bygglovspliktiga.

Se även förarbetena till PBL sid 144 https://data.riksdagen.se/fil/25C66E43-B749-4BA9-A14E-FD26F0390AB9

De går dock ofta att betrakta som friggebodar och då krävs inget bygglov om man inte har 15 m2 bygglovsbefriad byggnad på tomten redan. Enligt min bedömning är det även få personer som stör sig på en lekstuga och därför inte anmäler det som ett svartbygge på samma sätt som en större friggebod, växthus, uppställd husvagn eller liknande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.