Vi är igång och renoverar hall och entré i ett 20-tals hus. Vi har en svängd trappa upp till ovanvåningen som passerar över hallen där det finns en liten trappa ned till markplan och källardörr. Trappan är ganska rå och har aldrig byggts för att synas underifrån. Original har den varit vävspänd och man kan se spår från det.

Nu funderar vi på hur vi ska få till ett snyggt tak eller inklädnad. Ett alternativ är förstås att låta den vara synlig och det känns egentligen ganska tilltalande för att behålla maximal rymd i rummet. Då blir frågan hur man bäst får den slät och fin. Man kan väl gipsa in steg för steg men det är mycket pyssel och frågan är om det håller. Kanske kan man måla den som den är men som sagt är den grov med påsalade bitar på vangstycke, sättsteg och plansteg som möts på lite blandade sätt etc. så det blir mycket jobb att få snyggt.

Ett annat alternativ som nog varit huvudspår är att gipsa ett tak men vi har svårt att komma fram till hur som blir snyggast. Vi laborerar med att spänna snören och hålla till lasern men blir inte övertygade av någon lösning. Vi vill undvika att det blir som ett stort block man möts av när man går ner för källartrappan samtidigt som vi ogärna vill ha taket väldigt facetterat.

Vad har ni för synpunkter, idéer och erfarenheter att bjuda på?

Orenoverad trätrappa sedd underifrån med synliga balkar och trappsteg, bredvid en källardörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt under en svängd trätrappa med synliga grova bjälkar och en dörr med fönster i bakgrunden.
Skapa konto

Osanerad trappa i trä med synliga råa ytor och snören längs med, i en renoveringsfas av en hall.
Skapa konto

Oavslutad trätrappa sett underifrån i renoveringsprocess, med exponerade steg och vangstycken, samt röda snören.
Skapa konto

Oavslutad trätrapp med råa ytor och synliga ledningar underifrån som behöver renovering.
Skapa konto

Tunna ribbor som kläs med masonit och målas? Så det blir som undersidan på många svängda betongtrappor.

Byurn Byurn skrev:
Tunna ribbor som kläs med masonit och målas? Så det blir som undersidan på många svängda betongtrappor.
Hmm, du råkar inte ha en bild på hur du menar?

H hackatall skrev:
[länk]
Många tack för input men inte överförtjust i det resultatet faktiskt. Det ser ganska ”pussligt” ut eller hur man ska beskriva det.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Hmm, du råkar inte ha en bild på hur du menar?
Nej, jag "uppfann" just metoden...
Tänker att ribbor med smala springor kan hantera den dubbelkrökta ytan och sen släta ut med masonit.

Undersidan av en vitt målad, dubbelkrökt trappa med räcken, visar mjuka former och övergångar.
Skapa konto

Tänk undersidan på den här trappan

Byurn Byurn skrev:
Nej, jag "uppfann" just metoden...
Tänker att ribbor med smala springor kan hantera den dubbelkrökta ytan och sen släta ut med masonit.

[bild]

Tänk undersidan på den här trappan
Aha, nu fattar jag. Jag läste i ett byggnadsvårdsforum att man skulle kunna blötlägga masonit och få den att följa formen. Om man fick till det skulle det nog bli ganska sobert och det är väl ungefär så det var gjort med vävspänning en gång. Men jag tror inte att vanlig torr 3 mm masonit går att forma utan att blöta så det är nog lite äventyr. Ska bearbeta den tanken lite :)

Det kanske går med tidningspapper och tapetklister?

Byurn Byurn skrev:
Det kanske går med tidningspapper och tapetklister?
Jag gillar kreativiteten men har svårt att se ett snyggt resultat framför mig. Men kanske för att mina referenser med den materialkombon mest kommer från förskolan... Används det för att forma ytor i hus eller skulle vi bli först?

• Gilla
Kaqtuz
  • Laddar…
Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut hos oss i källartrappan (ursäkta stöket). Jag *gissar* att det är original från 1933. Som tidigare skrivit verkar det vara masonit med något slags remsor klistrade åtminstone över skarvar.

Ostädad källartrappa från 1933 med möjlig masonit och remsor över skarvar, ommålad med diverse föremål och verktyg runtomkring.
Skapa konto

Sliten källartrappa från 1933 med flagnande färg och synliga masonitskarvar.
Skapa konto

Gamla masonitväggar med slitage och remsor i en källartrappa, möjligtvis från 1933.
Skapa konto

Bild på gammalt, skadat trappsteg med synlig brunfiberskiva och klistrade remsor, hand pekar på skadan.
Skapa konto

B bakterie skrev:
Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut hos oss i källartrappan (ursäkta stöket). Jag *gissar* att det är original från 1933. Som tidigare skrivit verkar det vara masonit med något slags remsor klistrade åtminstone över skarvar.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ja där har vi i alla fall ett konkret resultat på en dubbelkrökt lösning. Din källarnedgång är för all del jättefin men har kanske siktet inställt på ännu högre finish :) Det ska gifta sig med fiskbensparkett och spegelpanel på väggarna. Är det byggt av många bitr masonit för att det är stora brytvinklar eller tror du det är för att stora bitar är besvärliga och det bara är en källartrapp?

Det är svårt att bedöma hur stora bitar det är utan att riva i det. Jag tror att det med ganska små medel går att få mycket bättre finish. Jag har tänkt att det nog går att spackla upp det, och det ingår i femårsplanen.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Kanske böjbar mdf kan vara ett modernt alternativ:

[länk]
Kanske, men den behöver dubbelkrökas så det skulle behövas spår i två riktningar samt palla med att töjas en del och då tror jag inte på MDF tyvärr.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag gillar kreativiteten men har svårt att se ett snyggt resultat framför mig. Men kanske för att mina referenser med den materialkombon mest kommer från förskolan... Används det för att forma ytor i hus eller skulle vi bli först?
Jag bara kastar ur mig förslag...

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.