Vi har ett skafferi som har en trappa som går ner till källaren, vilket även är "källan" till att hålla skafferiet kallt. Ovanför huvudet på en går trappan som går mellan undervåning och övervåning. Denna har i många är varit isolerad med tjocka gula skivor (glasull?, heter det så?) med en masonitskiva hafsigt påspikad utanpå. Nu ska vi göra i ordning skafferiet i samband med köksrenovering och jag har slitit bort isoleringen. Problemet är att jag vill inte ha kallt i huset eller varmt i skafferiet. I trappan ligger det idag en heltäckningsmatta (Hu, så hemskt!!!) som ska bort så fort barnen har blivit lite större och slutat trilla i trappor!

Funderade på om man kunde täta springorna med tex silikon (för att undvika kallraset)?
Hur isolerar jag varje trappsteg praktiskt, effektivt OCH snyggt?

Hoppas ni kan se på bilden vad jag menar!

• IMG_1515.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Är det ingen som har erfarenhet eller kan komma med något konstruktivt förslag???

Jag har isolerat trappan till kallvinden (tak i källartrappan) genom att fylla trappstegen underifrån med isolering och sedan sätta panelbrädor mellan vagnstyckena i trappan. Eftersom trappan svänger så kommer panelen från två håll och möts mitt i böjen. Panelen vrider sig och följer formen på trappan.

• IMG_0748.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Dan123456789 och 4 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Jag måste ha så mycket information och kunskap som möjligt inför kommande renovering. Annars hittar min mammas man som är snickare på sina egna lösningar som jag inte alltid själv är så nöjd med.

Finns det ingen som har lyckats isolera steg för steg så att man fortfarande kan se strukturen på trappan?

Vad tror ni om detta? Kan det vara en god idé att sätta drevband i springorna eller silikona igen dem och sen häfta fast en tunn isoleringsmatta (se www.wicab.se) under hela trappan längs med varje trappsteg för att sen klä in den med tex pärlspont (riktig eller mdf) eller andra brädor för att göra det estetiskt tilltalande? Vad tror ni?

• Gilla
elgokse och 1 till
  • Laddar…
Så här blev resultatet! Tätade springorna med något skum och la vanliga glasfiberisoleringsskivor bakom pärlsponten i trappan. Tack Pucco!

Vill ni tycka till om detta? Ska jag måla pärlsponten under trappan vit, liksom det lilla tak där är och måla den nya pärlspontade väggen i en av de gamla gröna färgerna ELLER ska jag måla all ny pärlspont (trappa och vägg) mandelvitt? Den putsade väggen ska vara vit med öppna skafferihyllor i vitt, de gamla panelade väggarna ner i källaren ska få behålla sina gröna färger, dock i uppfräschat skick. Golvet blir nog någon grönmönstrad betongplatta som ni kanske kan skymta på bilden. Har tidigare haft en del möss under golvet som var i ganska dåligt skick så därför blir det nytt golv.

• IMG_2788.jpg
    Skapa konto
  • IMG_2789.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Bröstmjölk och 3 till
  • Laddar…
Returia Returia skrev:
Så här blev resultatet! Tätade springorna med något skum och la vanliga glasfiberisoleringsskivor bakom pärlsponten i trappan. Tack Pucco!

Vill ni tycka till om detta? Ska jag måla pärlsponten under trappan vit, liksom det lilla tak där är och måla den nya pärlspontade väggen i en av de gamla gröna färgerna ELLER ska jag måla all ny pärlspont (trappa och vägg) mandelvitt? Den putsade väggen ska vara vit med öppna skafferihyllor i vitt, de gamla panelade väggarna ner i källaren ska få behålla sina gröna färger, dock i uppfräschat skick. Golvet blir nog någon grönmönstrad betongplatta som ni kanske kan skymta på bilden. Har tidigare haft en del möss under golvet som var i ganska dåligt skick så därför blir det nytt golv.
Hur blev ljudisolerad? Då jag har exakt samma problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.