Har tänkt sänka taket ~5cm pga att det går mkt gammla fula kabeldragningar mm...plus att taket är allmänt sunkigt!! Jag hade velat sätta infällda spotlights...men dessa måste väl ha 15cm till närmast brännbara föremål??....och så mkt kan jag inte sänka pga takhöjden :(....hur kan man då göra????
mvh
M

Såga hål upp i bjälklaget, sätt skyddsburkar. Viktigt att du fixar skyddsburkar som är lämplia storleksmässigt till de lampor du väljer.l

Tänk på att du inte får dölja de gamla kablarna utan isåfall dra om dem i rör.

men det finns ingen annan typ av spottar som behöver mindre "space" upp till brännbart??...för jag kan bara sänka taket max 45mm....(regel).....??
mvh
M :)

S

Ge akt på vad Snuttjulle talade om för dig en bit upp!

sawsaw skrev:
Ge akt på vad Snuttjulle talade om för dig en bit upp!

eller montera löstagbart tak, liknande som oftast finns på kontor, plattorna är då 60 cm X 60 cm med bärverk...

Ja men får man dra Kulo i osynligt läge överhuvudtaget då?

S
Nej, det får man inte men det framgår inte av inlägget om det är Kulo/EKRK eller var i huset rummet finns.

får och får, minst fel med lösa úndertags plattor, kör på bara, skit samma om det är lagligt..... Bara man kommer åt kablarna... en villa spelar ju igentligen ingen roll, värre på kontor, industri....

Har sätt bra mycket värre saker än EKRK ovan en undertags platta.....

Med löst undertak är väl en kulo/EKRK högst åtkommlig för inspektion. Skulle det mot förmodan inte vara tillåtet så får vi väl inte tapetsera eller ställa skåp framför en enkel kulo heller. Nu gäller tråden en källare enligt trådrubriken och där är det nog inte så mycket EKRK i taket och EKK får vi ju numera bygga in (Gud förbjude detta(enligt mig)). Dosor måste dock vara åtkommliga.

Prototypen.

PS Riv ner skiten och dra VP rör, då kan allt byggas in. DS

tja
Vart ser man på produktbladet från elco.se vart måtten är för närmast brännbara??...eller är det vedertaget att det är 5mm då det är 20w lampa?? :)
mvh
M

Nej det finns inget standardmått. Jag vet att Hide a light föreskriver 5mm öpå vissa armaturer och 8mm på andra. Köper man ex. IKEA så har ialla fall inte jag sett någon angivelse på paketet. Frågan är ju då om det skall tolkas som att det inte behövs, eller om man skall tolka det som att det är en oseriös leverantör...

Jag skulle aldrig lita på en lampa där avståndet inte finns angivet. Behövs inget avstånd så kan det stå ex: "kan monteras mot brännart" eller liknande.

S
prototypen skrev:
.......och EKK får vi ju numera bygga in
Jo, men den får inte vara klamrad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.