Förra året så fick jag lite påbackning av sotaren att jag ska montera glidskydd och tagsteg/stege upp till skorstenen (vi köpte huset förra året så har därför bara gjort en sotning). Eftersom det i höst är dags igen så har jag tänkt att montera dessa nu.

Det är enplanshus med källare, så nockhöjden är strax över 4m. Lutningen på taket är under 14 grader.
Det är 15 pannor i en rad från nock till ränna. Bör jag ha steg på varje panna trots den låga lutningen eller räcker det med varannan?
Eller bör man ha takstege istället (vill gärna undvika detta)?

Huset är från 1970.

Jag hade satt på varje pannrad.
Troligen även en takbrygga, främst om jag skulle sota själv.

Jag hade satt bärläktsteg på varje panna och sen får dom inte förskjutas i sidled.
Sen hade jag monterat glidskyddet antigen på höger eller vänstersida om första steget för att slippa kliva över markstegen om den är lite för lång

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade satt på varje pannrad.
Troligen även en takbrygga, främst om jag skulle sota själv.
Tack. Lite så tänkte jag med, är kanske lika bra att sätta på varje.
Takbrygga nämnde inte sotaren något om, kan nog inte behövas då taket lutar så pass lite.

• Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Jag hade satt bärläktsteg på varje panna och sen får dom inte förskjutas i sidled.
Sen hade jag monterat glidskyddet antigen på höger eller vänstersida om första steget för att slippa kliva över markstegen om den är lite för lång
Tack! Glidskyddet sitter monterat idag. Rakt under skorstenen. Så monterar jag bärlektssteg till vänster om detta så blir uppgången precis bredvid skorstenen?

G Henrik Ingvarsson skrev:
Tack! Glidskyddet sitter monterat idag. Rakt under skorstenen. Så monterar jag bärlektssteg till vänster om detta så blir uppgången precis bredvid skorstenen?
Bättre än så kan det knappt bli 👍🏼

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.