2 552 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Tätning mellan vindflöjel och plåt
Hej,
Har en skorsten (murat tegel) som ej används, klädd i plåt och tät i övrigt. Förutom längst upp där det sitter en vindflöjel
Typ: https://www.soliduct.se/vindflojel-...WTK_YDs8-9OIc9os1q8OETX_S37yFsQ0aAmnVEALw_wcB
Vid regn så läcker det in lite vatten mellan flöjeln och plåten så det rinner ned i öppna spisen, eftersom denna inte används så känns det olämpligt.
Är det en bra idé att täta med nedan produkt?
Sikaflex 291i
https://www.clasohlson.com/se/Sikaf...IX2V_T0FuPfB-qE1jDUo14aAlC6EALw_wcB#undefined
Har en skorsten (murat tegel) som ej används, klädd i plåt och tät i övrigt. Förutom längst upp där det sitter en vindflöjel
Typ: https://www.soliduct.se/vindflojel-...WTK_YDs8-9OIc9os1q8OETX_S37yFsQ0aAmnVEALw_wcB
Vid regn så läcker det in lite vatten mellan flöjeln och plåten så det rinner ned i öppna spisen, eftersom denna inte används så känns det olämpligt.
Är det en bra idé att täta med nedan produkt?
Sikaflex 291i
https://www.clasohlson.com/se/Sikaf...IX2V_T0FuPfB-qE1jDUo14aAlC6EALw_wcB#undefined
Det är som ett hål uppe på plåten (längst upp på murstocken) som är öppet rakt uppåt himmelen, i denna har man lagt in vindflöjeln som faktisk har mer som denna design (inte den jag länka först)
ABC-Dansare_stor.jpg
Mellan plåten och vindflöjeln/dansaren blir det en skarv, svårt att förklara, jag får ta en bild!
Men tänk dig att plåtbeslaget runt skorstenen ser ut såhär utan "hatten"
skorstensskydd.jpg
ABC-Dansare_stor.jpg
Mellan plåten och vindflöjeln/dansaren blir det en skarv, svårt att förklara, jag får ta en bild!
Men tänk dig att plåtbeslaget runt skorstenen ser ut såhär utan "hatten"
skorstensskydd.jpg
Ni använder inte skorsten för eldning , men hur är det med självdragsventilation , gamla hus har det genom skorstenen och behöver det , på den ena pipan har du en dansare som ventilerar ,
är alla andra pipor stängda , om dansaren är rund i botten , så ta den till en plåtis och tala om måtten på skorstenen , så valsar han in den så det blir tätt ,
Det som är att den vickar lite vid hård blåst och kommer så småningom att utmatta infästningen i plåten , den spricker , kanske det behövs ett längre rör ned i pipan påsatt på dansaren för att stadga upp mot rörelser i sidled
är alla andra pipor stängda , om dansaren är rund i botten , så ta den till en plåtis och tala om måtten på skorstenen , så valsar han in den så det blir tätt ,
Det som är att den vickar lite vid hård blåst och kommer så småningom att utmatta infästningen i plåten , den spricker , kanske det behövs ett längre rör ned i pipan påsatt på dansaren för att stadga upp mot rörelser i sidled
Tack för dina svar. Huset är 70-tal med tilluftsventiler samt frånluft i kök samt badrum, och vi har en annan kamin som vi använder.
Här kommer lite bilder!
Här är hålet i plåten, vindflöjel borrtagen:
https://image.ibb.co/mNe5hb/IMG_3354.jpg
Vindflöjel är rätt avlångd, 20-30 cm kanske:
https://image.ibb.co/hMvd2b/IMG_3353.jpg
Såhär ser det ut när man stoppar ned vindflöjeln:
https://image.ibb.co/enAZaw/IMG_3352.jpg
Och nu är den nere:
https://image.ibb.co/n2Ynvw/IMG_3351.jpg
Det är vid hörnen som det läcker in är jag 99% säker på.
Ursäkta bildkvaliten, balansgång med ficklampa i munnen, kameran i ena handen och vindflöjeln i andra.
Ska jag dra på Sika runtom men framförallt i hörnen?
Mvh J
Här kommer lite bilder!
Här är hålet i plåten, vindflöjel borrtagen:
https://image.ibb.co/mNe5hb/IMG_3354.jpg
Vindflöjel är rätt avlångd, 20-30 cm kanske:
https://image.ibb.co/hMvd2b/IMG_3353.jpg
Såhär ser det ut när man stoppar ned vindflöjeln:
https://image.ibb.co/enAZaw/IMG_3352.jpg
Och nu är den nere:
https://image.ibb.co/n2Ynvw/IMG_3351.jpg
Det är vid hörnen som det läcker in är jag 99% säker på.
Ursäkta bildkvaliten, balansgång med ficklampa i munnen, kameran i ena handen och vindflöjeln i andra.
Ska jag dra på Sika runtom men framförallt i hörnen?
Mvh J
Det är ingen hållbar lösning med tätningsmassa där?L Liteavvarje skrev:
Vad är bäst, en skorstenshuva över någon annan form av plåtarbete?
Har inte sagt det heller men håller över vintern , kan hålla länge , men tror att plåten ger sig så småningom när dansaren vickar i vinden , dansaren är en utmärkt sak för ventS johd01 skrev:
annars en plåtis
Klicka här för att svara